Recenze
V článku o pásovém rypadle Liebherr R 916 Classic jsem vás nechal natěšit na jeho vyspělejšího kolegu, R 916 Advanced. Ten byl v dubnu představen na pařížském Intermatu a ještě v tomtéž měsíci ho výrobce přivezl na ukázku do České republiky.
Před pěti lety jsem se zde popisoval tehdy nový nakladač Volvo L50E a hle, dnes zde máme jeho nástupce s označením… ano, zcela logicky se jedná o L50F. Jaký je? Oproti L50E není L50F žádný chlapeček. Je sice ve všech směrech kompaktnější, přesto svými vlastnostmi sráží L50E na kolena.
Japonské pásové midirypadlo s malým přesahem zádi (kompaktním radiusem CD) a mimoosým rýpáním. Na základě těchto informací by asi málokdo tipoval Caterpillar. Kromě poslední vlastnosti sice už vše Caterpillar nabízel v podobě rypadla 308C CR, ovšem až nyní jeho nástupce, typ 308D CR, dostal také varianty s natáčecím výložníkem, označované zkratkou SB (Side Boom), nastavitelným výložníkem VA (Variable Adjustable) a samozřejmě standardním výložníkem.
Manitou MRT 3050 Privilege je největší sériově vyráběný otočný teleskopický manipulátor. Svým výškovým dosahem 29,7 m a maximální nosností 5 t směle konkuruje univerzálním mobilním jeřábům, které stejně jako MRT 3050 dokáží pracovat jak s jeřábovým hákem, tak i s paletizačními vidlemi a pracovní plošinou. Proto se někdy tyto stroje společně označují jako „3 v 1“. Plošina ve spojení s 3D systémem umístěným na MRT 3050 umožňuje práci dokonce až ve výšce 41,2 m.
Eurocomach je na našem trhu prakticky neznámý, a proto se v rámci osvěty podívejme na jeden z posledních modelů této značky, kompaktní nakladač Eurocomach ETL 160.4 s pásovým podvozkem. Přestože je ETL 160.4 o hmotnosti 3400 kg ze dvou typů pásových mininakladačů Eurocomach ten větší, svou velikostí se řadí mezi menší pásové stroje, jakými jsou například Bobcat T180 nebo Takeuchi TL130.
Aktuální řada C velkých smykem řízených nakladačů Caterpillar v kolovém i pásovém provedení už řadu měsíců brázdí mnohá staveniště. Ovšem Caterpillaru jakoby to nestačilo a k pásovým smykem řízeným nakladačům začíná nyní nabízet jako alternativu stroje s odlišným pásovým podvozkem pro tvrdší povrchy.
V dnešním článku se na přání čtenářů budu věnovat švédskému Huddigu, kterému se přezdívá Rolls-Royce mezi rypadlonakladači. Tato přezdívka se neodvíjí pouze od ceny, která u popisovaného největšího typu s označením 1260 začíná na hodnotě 5,5 mil. korun, ale především jde o velikost a univerzálnost, prostředí obsluhy a v neposlední řadě i o starost výrobce o své stroje po dobu jejich životnosti.
„Varyňák“ je zpátky. Nikoliv však jako známá rypadla, nýbrž v podobě nakladačů s označením CLG 842 II, které jsou první vlaštovkou této znovuzrozené značky. Svým vzezřením připomínají Caterpillar, motor je stejný jako u Hyundaie, vyrábí je čínská firma Liugong a brousí si zuby na staré nakladače UNK 320.
New Holland Kobelco E150, známý jako Blade Runner, vstupuje pod označením E150BSR Blade Runner do své druhé generace. Motor Isuzu byl vystřídán výkonnějším čtyřválcem od Mitsubishi (typ D04FR, výkon 74 kW) a uspořádání pod kapotou prodělalo revoluci à la E235BSR (viz článek z loňského roku).