Manitou MRT 3050 Privilege píše další kapitolu teleskopických manipulátorů
Manitou MRT 3050 Privilege je největší sériově vyráběný otočný teleskopický manipulátor. Svým výškovým dosahem 29,7 m a maximální nosností 5 t směle konkuruje univerzálním mobilním jeřábům, které stejně jako MRT 3050 dokáží pracovat jak s jeřábovým hákem, tak i s paletizačními vidlemi a pracovní plošinou. Proto se někdy tyto stroje společně označují jako „3 v 1“. Plošina ve spojení s 3D systémem umístěným na MRT 3050 umožňuje práci dokonce až ve výšce 41,2 m.
Možnosti použití otočných teleskopických manipulátorů jsou velmi široké. Našly uplatnění například při montážích ocelových konstrukcí a krovů, pokládce střešní krytiny, rekonstrukcích, na stavbách a údržbě mostů, v tunelech, lomech, dolech, při různých manipulacích ve výrobních závodech či na skládkách odpadů, lze je úspěšně použít třeba i na prořezávání vzrostlých stromů… je toho zkrátka mnoho a kreativitě se meze nekladou. Firma Manitou jako vynálezce teleskopického manipulátoru se začala zabývat myšlenkou otočného manipulátoru na začátku devadesátých let, podobně jako italská firma Merlo, která uvedla sériovou verzi Roto nakonec o něco dříve.
Teleskopický výložník manipulátoru Manitou MRT 3050 Privilege o hmotnosti téměř 23 t, se skládá z pěti sekcí a má zajímavý pětiúhelníkový průřez. Na spodní části výložníku jsou navařeny konzoly pro upevnění hydraulického navijáku. Na zdvihovém válci jsou umístěna tlaková čidla, v přední části výložníku jsou pak pod černým kruhovým krytem skryta čidla sklonu a délky (vždy zdvojená pro větší bezpečnost). Z pod tohoto krytu vede lanko propojené s poslední sekcí teleskopického výložníku - míra jeho odvinutí dává informaci délkovému čidlu. Další čidla systému Manitou Safety System (MSS) sledují natočení nástavby a zatížení opěrných patek. Díky všem těmto čidlům teleskopický manipulátor vždy ví, v jaké poloze se nalézá břemeno a jakou má hmotnost. A díky přehlednému barevnému palubnímu displeji se to dozví i strojník v kabině. Navíc mu systém sděluje i to, jakou má v dané poloze výložník nosnost. Lze nastavit omezení maximální výšky i omezení otoče ve vztahu k okolním stěnám.
Po odklopení kapoty na pravé straně podvozkového rámu vidíme podélně umístěný motor Perkins 1106DE66TA o objemu 6,6 l a výkonu 159 kW. Je to jediný šestiválec, který lze u manipulátorů značky Manitou najít. Vpředu je na motoru osazeno stavitelné axiální pístové čerpadlo hydrostatického pojezdu a na něm se nachází pracovní, rovněž stavitelné axiální pístové, čerpadlo o průtoku 165 l/min. Doplňuje ho zubové čerpadlo s průtokem 74 l/min zapojené v nezávislém okruhu, který má na starosti stabilizaci rámu, odpružení podvozku a kompenzaci naklápění.
Velmi důležitý a zajímavý je podvozek manipulátoru - je hydropneumaticky odpružený a lze ho naklápět nejen do stran, ale i vpřed a vzad, dokonce i měnit světlou výšku, čehož se využije v náročnějším terénu, do kterého je manipulátor MRT 3050 určen. Tři akumulátory hydropneumatického odpružení jsou osazeny nad přední nápravou a hydraulické válce naklápění nalezneme na každé straně obou náprav. Díky sofistikovanému podvozku je maximální rychlost manipulátoru 50 km/h. Tři módy řízení jsou stejné jako u klasických manipulátorů, tzn. přední kola/všechna kola/krabí chod.
Teleskopické opěrné patky jsou výsuvné ve třech sekcích a regulací jejich sklonu se dá měnit opěrná šířka. Všechny patky ovládá jediný vypínač. Předtím je ale možno pomocí dalších čtyř vypínačů navolit, které patky se budou, resp. nebudou ovládat.
Horní plocha podvozkového rámu je pochůzná a dostaneme se na ni pomocí schůdků zboku, zepředu i zezadu. Vzadu je přišroubováno praktické tažné zařízení vč. elektrické zásuvky, nad ním pod krytem nalezneme vypínač akumulátorů. Ty jsou společně se schránkou na nářadí umístěny vzadu na horní straně rámu. Vpravo od kabiny vidíme hydromotor otoče a v ose otáčení je umístěn hydraulický převaděč, na něj je namontován stříbrný převaděč elektrického vedení. Pod schůdky na levé straně podvozku se nachází šedá skříň s pojistkami a jednou z několika řídících jednotek. Další pojistky nalezneme v kabině za sedadlem. Poblíž schůdků je rovněž plnicí hrdlo palivové a hydraulické nádrže. Na kozlíku výložníku se nalézá elektrická zásuvka na 220 V pro připojení ručního nářadí používaného na plošině.
I když kabina MRT 3050 vypadá stejně jako na klasických manipulátorech bez otoče, uvnitř je mnohé jinak. Odlišná je přístrojová deska s komplexním informačním systémem, na levé straně sedadla přibyl další joystick, který stejně jako u rypadel pohybem do stran ovládá otoč; pohyb vpřed a vzad řídí výsuv teleskopu. Pravý joystick funguje jako u běžného nakladače, ovládá zdvih výložníku a vysýpání lopaty. I když v tomto případě musíme spíše říci vyklápění rychloupínače, protože otočný teleskopický manipulátor uvidíme s lopatou jen zřídka kdy. Citlivost levého joysticku pro otáčení, a to na každou stranu zvlášť, lze jednoduše nastavit otočnými ovladači umístěnými v blízkosti joysticku. Ovládání všech pohybů je samozřejmě proporcionální.
Konzoly s joysticky i loketní opěrky mají vůči sedadlu neměnnou polohu, což nemusí každému vyhovovat. Je to zřejmě kvůli tomu, že celé sedadlo i konzolami joysticků je naklápěcí, aby strojník při pohledu vzhůru skrz prosklenou střechu nemusel tolik zaklánět hlavu. Samotné sedadlo je výškově nastavitelné nezávisle v přední a zadní části sedáku. V testovaném exempláři bylo sedadlo odpružené pouze mechanicky, ale i tak mělo luxusní elektrický posuv vpřed a vzad, doplněný o klasický mechanický posuv pro prodloužení „jízdní dráhy“. Pod krytem před kabinou je umístěno nezávislé vytápění, jeho nádrž na naftu je dostupná po odklopení kapoty za kabinou. Zde se dále nachází hydraulický rozvaděč a dusíkový akumulátor odpružení výložníku.
Na přiložených fotografiích vidíte otočný teleskopický manipulátor Manitou MRT 3050 Privilege v netradičním barevném provedení, jež bylo vyrobeno na zakázku pro největší slovenskou stavební společnost Doprastav.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře