Pásový smykem řízený nakladač Caterpillar 289C je drsnější alternativou k 287C

Aktuální řada C velkých smykem řízených nakladačů Caterpillar v kolovém i pásovém provedení už řadu měsíců brázdí mnohá staveniště. Ovšem Caterpillaru jakoby to nestačilo a k pásovým smykem řízeným nakladačům začíná nyní nabízet jako alternativu stroje s odlišným pásovým podvozkem pro tvrdší povrchy.

To je ve světě těchto strojů unikátní přístup. Zájemce má možnost si zvolit kompaktní pásový nakladač podle povrchu, na kterém bude stroj převážně pracovat. Na měkké povrchy citlivé na poškození, což jsou například travnaté plochy v parcích a na různých hřištích, je vhodný podvozek stávajících nakladačů, jejichž označení končí sedmičkou. Naopak nové stroje končící devítkou jsou ideální na tvrdé povrchy, na kterých se může vyskytnout i nějaký ten kámen, a jsou mnohem lépe uzpůsobeny pro hrnutí.

„Měkké“ podvozky dodává do výroby americká firma ASV, ve které měl Caterpillar majetkový podíl. Loni celou firmu ASV koupil Terex, nicméně podvozky ASV nadále Caterpillar odebírá. Tyto podvozky dokonale kopírují terén - každý nosič pásů je k rámu připojen pomocí dvojice torzních tyčí, spodní nosné kladky se mohou vzájemně pohybovat v podélném i příčném směru a jejich obvod je změkčen vulkanizovanou pryží.

Na druhou stranu nové tvrdé podvozky, vyvinuté a vyráběné přímo firmou Caterillar, jsou o poznání pevnější a odolnější, jejich konstrukce je jednodušší, počet dílů se omezil na pouhou polovinu. Kladky jsou z čisté ocele, vzájemně se nepohybují v žádném směru, pásy proto nekopírují povrch na 100 %. Při jízdě je vidět „vynechávání“ kladek, které nejsou zrovna tlačeny k terénu. Uvnitř gumových pásů probíhá ocelová výztuž, ocelový je i jejich střed, ve kterém dochází ke styku se zubovým turasovým kolem (u podvozku ASV turasová kola zuby nemají, vnitřní povrch pásů má výstupky, které zapadají do kapes v turasu). Jízda s tvrdým podvozkem však ze strojníka duši nevytřese, uchycení k rámu je stejné jako u ASV, tedy pomocí čtyř zkrutných tyčí, které zajišťují nezávislý pohyb obou podélných nosičů pásů.

Po usednutí do kabiny 289C musí člověka překvapit, jakou práci si dal Caterpillar s tím, aby jednoduché pracoviště strojníka malého „smykáče“ povýšil na úroveň velkých strojů. Šestice větracích výdechů obklopující spodní část rozměrných dveří s panoramatickým sklem a u podlahy umístěný nápojový držák jsou pouhým úvodem do světa nového přátelského designu. Kabina je utěsněná, vzduch do ní proudí přes filtr. Strojník se může zaposlouchat do autorádia umístěného vzadu za sedadlem, reproduktory jsou skryty pod stropní výplní.

Jakmile otočíte startovacím klíčkem do první polohy, musíte si stiskem kolébkového přepínače zvolit, jaké ovládání budete používat. Jednička je pro jednoruční ovládání pojezdu, kdy se pravou rukou ovládá nakládací zařízení jako u velkých nakladačů, dvojka pro dvouruční pojezd. Ovládání je samozřejmě joystickové, konzoly s joysticky můžete posouvat vpřed a vzad a nezávisle na nich lze stejným způsobem nastavovat i vzduchem odpružené sedadlo. Plyn je možno ovládat pravou nohou pomocí pedálu a zároveň prostřednictvím ruční páky, což nemá chybu.

Na pravém joysticku se nalézá kolečko pro plynulé ovládání množství oleje tekoucího do přídavného hydraulického okruhu. Jakmile je dosaženo optimálního průtoku, lze jej zaaretovat stiskem tlačítka na levém joysticku. Revolverové tlačítko na spodní straně levého joysticku zapíná druhý rychlostní stupeň, to stejné tlačítko na pravém joysticku aktivuje při zcela spuštěném výložníku plovoucí polohu lopaty pro srovnávání terénu. Varianta XPS se zvýšeným průtokem, disponující třemi (!) přídavnými okruhy, elektropřípojkou a lekáží (přepadem do nádrže), má ovládání dalších okruhů soustředěno rovněž do joysticků.

Práce s nakladačem je i díky pístovému pracovnímu čerpadlu příjemná - i když jsou joysticky elektronické, reagují celkem přirozeně, jejich odezvu si můžete dokonce nastavit. V základní výbavě pro náš trh totiž nechybí systém AMICS (Advanced Machine Information and Control System = zdokonalený informační a ovládací systém stroje), který umožňuje nastavit rychlost pohybu výložníku a lopaty (jinými slovy citlivost joysticku) ve třech krocích, stejně jako 10 přednastavených maximálních rychlostí pojezdu (funguje jen na želvu), což využijete při práci se silniční či sněhovou frézou apod. Systém Anti Stall brání zhasnutí motoru - když nemáte pro danou práci nastavené dostatečné otáčky, motor se sice zpomalí, ale nezastaví se, protože v pravou chvíli dojde k odpojení hydrauliky.

Caterpillar 289C disponuje nakládacím zařízením s kinematikou vertikálního zdvihu. Práce s paletizačními vidlemi je usnadněna díky jejich automatickému udržování ve vodorovné poloze, v případě potřeby lze vyrovnávání vypnout.

Přejezd je díky velké styčné délce pásů s podložkou plavný, a to i bez příplatkového systému tlumení výložníku Ride Control, který Caterpillar uvedl do světa smykem řízených nakladačů jako druhý na světě.

Jaký je přístup k místům pravidelné kontroly a údržby? Stačí odklopit zadní kapotu a můžeme se podívat. Kouká na nás zcela nový, podélně uložený čtyřválec Caterpillar C3.4T o objemu 3,3 l a výkonu 61 kW. Kolem něj jsou po směru hodinových ručiček rozmístěny palivový filtr s nouzovým elektrickým palivovým čerpadlem, kladný pól z baterie umístěné pod kabinou, tlumič výfuku, vzhůru výklopné chladiče s hydraulicky poháněným ventilátorem, vzduchový filtr se sáním vyvedeným do pravé věže nakladače pro omezení vstupu nečistot z okolí a pod zeleným víčkem se ukrývá hrdlo palivové nádrže.

To ale není vše. Další komponenty jsou osazeny na vnitřní straně víka - najdeme zde hydraulický filtr a expanzní nádobku chladicí kapaliny. Kabinu uloženou na silentblocích lze díky plynovým vzpěrám po demontáži dvou šroubů snadno vyklopit vzhůru.

Typ 289C je v nové sérii prostřední, řada obsahuje ještě lehčí 279C a těžší 299C:

  279C 289C 299C
Nosnost (50% překlápěcího zatížení) 1415 kg 1746 kg 1882 kg
Provozní hmotnost 4487 kg 4702 kg 4867 kg
Typ motoru Cat C3.4T Cat C3.4T Cat C3.4T
Výkon motoru 61 kW 61 kW 67 kW
Hydraul. výkon:      

Standard

High Flow XPS

84 l/min / 23 MPa

125 l/min / 28 MPa

84 l/min / 23 MPa

125 l/min / 28 MPa

84 l/min / 23 MPa

125 l/min / 28 MPa

Kinematika zdvihu radiální vertikální vertikální
Výška čepu v max. výšce 3128 mm 3239 mm 3286 mm
Rychlost pojezdu 13.6 km/h 13.6 km/h 13.6 km/h

Výrobce dodává pod svou značkou široký rozsah příslušenství, bez kterého bychom si ostatně tyto nakladače ani neuměli představit. Provedení High Flow XPS jsou výborně připravena pro připojení v podstatě všech zařízení, na která si vzpomenete. Ovládání všech okruhů je navíc příjemně integrováno do joysticků, což práci s komplikovanějším, hydraulicky poháněným příslušenstvím výrazně usnadní a urychlí.

Komentáře

Kabina – Pane Hajku jezdil jste Vy osobne ? jak na Vas pusobi kabina vuci Bobcatu T190 nebo CAT 277c nebo 256c prostornejsi pohodlnejsi ? Diky za info..

Re: Kabina – Ano, jezdil. Kabina je úplně stejná, jako u Vámi zmiňovaných typů 277C a 256C, pane Lukšíku. V Bobcatu T190 jsem ještě neseděl, nemohu proto posoudit.

kabina – dekuji moc....

CAT v Bobcat – Dobrý den, abych řekl pravdu, jsem zapřísáhlým příznivcem těchto dvou značek. Po přečtení článku vztahující ho se ke stroji cat 289C respektive 287C, jsem byl velmi překvapen. Nadšení pana Hájka mě velmi, řekl bych až zarazilo. Popisuje tento bezesporu skvělý stroj, jako by jeho vybavení a schopnosti byly něco mimořádného. Seděl jsem v něm, řídil ho a pracoval s ním. Ale téměř všechny funkce, které jeho výbava poskytuje, jsem měl možnost poprvé vyzkoušet při premiéře bobcatu t190 a t250 a to už nějaký ten rok bude. Výjimkou je pouze funkce ride control, která je bezpochyby úžasným pomocníkem. Takže, suma sumárum, to co je v catech bylo v bobcatu už dávno. Jinak jsem samozřejmě rád, že vás cat 289C zaujal, mně se také moc líbí. S pozdravem a spoustou šťastně odpracovaných hodin <br />
<br />
Krtek13

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.