Recenze

Původní řada C s novými motory a rozšířenými možnostmi výbavy - tak by se dala ve stručnosti charakterizovat nová generace kolových rypadel Caterpillar řady D.

Kubota je stará firma. Už v roce 1890 otevřel Gonshiro Kubota v japonské Osace svou slévárnu, která vyráběla litinové potrubí. V roce 1916 představil parní motor a roku 1922 vyrobil první japonský petrolejový motor.

Historie tohoto multifunkčního stroje začíná v roce 1985. Tehdy francouzský výrobce kompresorů Maco Meudon po tříletém vývoji uvedl na trh multifunkční kolové rypadlo MTP (Maco Travaux Publics) TM50 o hmotnosti 7,1 t.

Na právě natáčené bondovce Casino Royale není zajímavé pouze to, že se natáčí u nás v prostředí Prahy, Karlových Varů a Plané u Mariánských Lázní, ale fanoušky stavební techniky jistě mnohem více zaujme skutečnost, že do ní New Holland umístil 11 svých stavebních strojů.

Turecká firma Mastas vznikla z malé dílny vyrábějící zemědělskou mechanizaci, kterou v roce 1976 založilo 5 přátel. Postupem času se zde začaly vyrábět rypadlonakladače - tedy přesněji řečeno - zemědělské traktory se zde osazovaly nakládacím a podkopovým zařízením.

Caterpillar začal vyrábět rypadlonakladače teprve v roce 1985. Své zákazníky si však rychle získaly svou robustností, silnou hydraulikou a co si budeme povídat - zásadní roli sehrála i známá značka na kapotě.

Hitachi pro letošní Intermat v Paříži chystá premiéru nové řady pásových rypadel ZAXIS-3. Ke slovu se dostali převážně designéři, kteří rýpadla vybavili nezaměnitelnou kabinou jak zvnějšku, tak zevnitř.

Pásové rypadlo se zkrácenou zádí R 924 Compact je pro Liebherra prvním strojem tohoto druhu a přesto, nebo právě proto do něj vkládá velké naděje.

Společnost APB – PLZEŇ si na stavbu dálnice D3 pořídila unikátní kousek – největší dozer od Caterpillaru o hmotnosti přes sto tun. Dodavatel dozeru Caterpillar D11R, firma Phoenix-Zeppelin, patřičně využila příležitosti a sezvala novináře přímo na stavbu dálnice D3 v Sudoměřicích u Tábora.

Kolové rýpadlo Komatsu PW180-7 kategorie 18 t střídá svého menšího a lehčího předchůdce PW170-6. Když uvážíme, že v šestkové generaci seděl strojník takřka na úrovni otoče, je předsunutí sedmičkové kabiny směrem vpřed určitě správným krokem.