reklama
reklama

Pásové midirypadlo Kubota KX080-3 je největší model značky

Kubota je stará firma. Už v roce 1890 otevřel Gonshiro Kubota v japonské Osace svou slévárnu, která vyráběla litinové potrubí. V roce 1916 představil parní motor a roku 1922 vyrobil první japonský petrolejový motor.

Rypadla začala společnost Kubota vyrábět v roce 1966, jednalo se o licenční Atlasy. V roce 1974, dva roky před vypršením licenční smlouvy s Atlasem, uvedla Kubota svoje první minirypadlo KH-1. Postupem doby se paleta vlastních minirypadel rozrostla do té míry, že je začali od Kuboty odebírat i další výrobci rypadel, jako Hitachi, Furukawa nebo Case. A dnes se snaží Kubota zabodovat i v těžších kategoriích, čehož nejnovějším důkazem je loni představené midirypadlo Kubota KX080-3.

Jak to tedy vypadá, když se výrobce minirypadel pustí do osmitunového midirypadla? Umístění výložníku na předsunutý otočný kozlík napovídá, že konstrukce vychází ze stávajících menších strojů. Mimoosé rýpání tedy získáte již ve standardu, i když za cenu většího poloměru otáčení složeného podkopu oproti rypadlům s výložníkem umístěným vedle kabiny. Kubota KX080-3 je prezentována jako rypadlo s malým poloměrem zádě, nicméně hodnoty 1460 mm, resp. 1420 mm po demontáži standardně dodávaného přídavného protizávaží, nejsou nikterak oslňující, zvláště když uvážíme, že midirypadlo je postaveno na poměrně úzkém podvozku šířky 2200 mm. Gumové nebo ocelové pásy se dodávají v jediné základní šířce 450 mm. Největší hloubkový dosah tohoto midirypadla je 4600 mm, maximální vodorovný dosah činí 7330 mm. Rychlost otáčení svršku je 9,5 ot/min, výložník je schopen se natočit 60° doprava a 70° doleva.

16ventilový atmosférický motor Kubota V3800DI vlastní konstrukce zaujme relativně velkým objemem 3,77 l a především inovativním systémem vstřikování E-CDIS (Center Direct Injection System), u kterého jsou vstřikovací trysky umístěny nad středem každého válce. Jeho výkon 47,8 kW je pro rypadlo o hmotnosti 8195 kg více než dostačující. V případě, že není potřeba vysoký výkon motoru, nebo se po dobu čtyř sekund nepoužije žádná z pracovních funkcí, automaticky se nastaví volnoběžné otáčky. V základní výbavě nechybí elektrické čerpadlo pro tankování nafty s funkcí automatického vypnutí při dosažení plné nádrže. Doplnění celé nádrže trvá přibližně tři minuty.

Na hydraulice se nešetřilo, v systému typu Load Sensing pracují dvě stavitelná axiální pístová čerpadla doplněná o jedno čerpadlo zubové. V seznamu základní výbavy jistě každého potěší dva přídavné hydraulické okruhy vyvedené na násadu, přičemž u jednoho z nich lze z kabiny regulovat maximální průtočné množství, včetně volby jednosměrného či obousměrného průtoku. Jedná se o velmi užitečnou vlastnost, kterou jsme doposud vídali pouze u větších rypadel, a kterou Kubota jako první přenesla také do menších strojů. Ideální pro firmy, které používají různá bourací kladiva, skalní frézy, zemní vrtáky a podobně.

Klimatizovaná kabina obsahuje vše, co bychom od midirypadla současné generace mohli očekávat. Pohodlné sedadlo, multifunkční joysticky, digitální displej ohlašující pravidelný servis i případné závady. Co má však Kubota navíc, je standardně montované zařízení proti krádeži, které pro svůj provoz nevyžaduje žádné zvláštní úkony ze strany strojníka. Pracuje totiž přímo s klíčem, který musí být správně naprogramován. V opačném případě se místo spuštění motoru rozhouká alarm, který neutichne, dokud není použit správně naprogramovaný klíč. Ke každému stroji se vydávají tři klíče - jeden červený a dva černé. Všechny tři jsou naprogramované, přičemž červený slouží pro naprogramování dalších klíčů. Jednoduše se červený klíč zastrčí do zámku zapalování a po stisku tlačítka se vymění za klíč, který chceme naprogramovat. Výbavička zvláště příhodná do naší zeměpisné polohy!

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Kladiva a pásy Renomag
    reklama