Recenze

Představením na výstavě Bauma 2010 se do Evropy dostává zcela nová řada nakladačů Bobcat, označovaná jako M-Series. Vyrábí se v USA a zatím je k dispozici pouze v jedné velikosti v provedení s radiálním i vertikálním zdvihem a s kolovým i pásovým podvozkem. Pro článek jsem zvolil nejdražší kombinaci (vertikální zdvih + pásový podvozek), kterou Bobcat nabízí pod označením T650.

Caterpillar uvedl na trh novou generaci svého největšího pásového nakladače 973D, který je zároveň největším na světě.  Jako první ho u nás zakoupila společnost Metrostav a při té příležitosti jsem měl možnost vyzkoušet vlastnosti tohoto unikátního stroje v terénu na stavbě pražského obchvatu.

Volvo ABG7820B je čerstvou novinkou na poli pásových finišerů. Největší jeho inovace spočívá v nahrazení motoru Deutz motorem vlastní produkce. Jedná se o první konstrukční zásah od doby, co před dvěma lety koupilo Volvo divizi silniční techniky od Ingersoll-Rand.

Českobrodská firma SCS servis nedávno představila nové provedení své váhy pro nakladače SLI Gemini. Novinkou je velký přehledný displej na ovládací konzole v kabině stroje, který nahradil původní titěrný, jenž se pro bagry a nakladače ukázal jako ne zcela vyhovující.

Proč se snažit o něco, co nikdo neocení? Dělejme traktorbagry jako ostatní, aby mohl zákazník porovnávat porovnatelné. To je pragmatická úvaha, která stála v pozadí zrodu modernizovaných verzí rypadlonakladačů řady E. Řada E2, jež se začala vyrábět loni v listopadu a oficiálně bude představena letos v dubnu na Baumě, adresuje však i některé problémy původních strojů E.

Pokud potřebujete větší kompaktní dempr, dost možná se ve vašem hledáčku objeví i SW6 od NC Engineering s nosnosti 6 t, hydrodynamickým pohonem a otočnou korbou. Používá motor a nápravy z JCB, což může oslovit mimo jiné i skalní příznivce této traktorbagrové ikony.

Tentokrát si představíme opravdovou lahůdku - Aquamec Watermaster Classic III, speciální obojživelný bagr, který může pracovat na souši i na vodě. Po pevnině kráčí sám nebo ho lze převážet na podvalníku, po vodě si připlave, kam je potřeba. Funguje jako klasický i sací bagr v jednom a díky různým přídavným zařízením má pestré využití.

Kubota předvedla loni na pařížském Intermatu prototyp midirypadla KX057-4. Vzhledem k tomu, že nešlo o žádné designérské cvičení, ale stroj „z masa a kostí“, bylo jasné, že sériová podoba je za dveřmi. Dveře se otevřely a nová Kubota se podrobuje dalšímu z mých nekomerčních článků.

Liebherr uvedl na trh nové pásové rypadlo ve verzi pro ražbu tunelů. Tento stroj koncepčně vychází z kompaktního rypadla Liebherr R 924 Compact, o kterém jsem psal před čtyřmi lety, ovšem tunelová verze je již na první pohled zcela odlišná, a tak jistě stojí za přezkoumání.

Japonské minirypadlo? Jasně. Evropské minirypadlo? Proč ne? Americké minirypadlo? Cože? Jediným světoznámým výrobcem, který dnes v USA vyvíjí a vyrábí minirypadla, je Bobcat. Je jeho pojetí minirypadel srovnatelné s neslavnými pokusy amerických automobilek o malá úsporná auta do města?