Rypadlonakladače Caterpillar řady E2 odbočily na vyšlapanou cestu

Proč se snažit o něco, co nikdo neocení? Dělejme traktorbagry jako ostatní, aby mohl zákazník porovnávat porovnatelné. To je pragmatická úvaha, která stála v pozadí zrodu modernizovaných verzí rypadlonakladačů řady E. Řada E2, jež se začala vyrábět loni v listopadu a oficiálně bude představena letos v dubnu na Baumě, adresuje však i některé problémy původních strojů E.

S příchodem řady E2 zároveň končí výroba rypadlonakladačů Caterpillar v USA, kde se potýkali se ziskovostí a vytížením výrobních linek. „É dvojky“ byly kompletně navrženy v Evropě, konkrétně v anglickém Leicesteru, kde sídlí výrobní závod pro kompaktní stavební stroje. V těchto dnech se sem z amerického Claytonu přesouvá produkce rypadlonakladačů s centrálně umístěným podkopem.

Pozoruhodným faktem je, že tyto stroje určené pro americký trh nadále zůstávají v původní verzi E1, což znamená, že na jedné výrobní lince se vedle sebe budou vyrábět dvě generace strojů. Díky této situaci není do budoucna vyloučena možnost nakonfigurovat si násadu podkopu s vnitřní (E2) nebo vnější (E1) teleskopickou sekcí.

Jedním z důvodů, proč byla, v podstatě jen pro Evropu, vyvinuta nová verze, je ten, že evropští strojníci nedocenili výhody vnější teleskopické sekce násady podkopu.

Nová řada sestává tradičně ze strojů řízených předními koly 422E, 428E, 432E a 442E a s koly stejné velikosti 434E a 444E. Navíc však byla přidána verze 434E Mechanical s mechanickým ovládáním podkopu namísto joysticků, díky které nyní může Caterpillar nabídnout rypadlonakladač se všemi velkými koly bez joysticků, což dříve nebylo možné.

Všechny nové motory Caterpillar C4.4 mají stejný objem 4,4 l jako předchozí 3054C a i nadále mechanické vstřikování - nejsou řízeny elektronicky, servis se obejde bez počítače. Plní novější emisní limity a disponují mezichladičem nasávaného vzduchu. Hydraulický systém zůstal naštěstí beze změn, jeho srdcem je i nadále stavitelné axiální pístové čerpadlo s maximálním průtočným množstvím 125 (422E2, 428E2, 434E2 Mech.) nebo 156 (432E2, 434E2, 444E2) l/min.

Podkop

Nejdiskutovanější změnou, kterou řada E2 přináší, je bezpochyby teleskopická část násady, která se nyní pohybuje uvnitř její pevné části. Toto dnes klasické řešení tolik nesnižuje stabilitu při plném výsuvu a nabízí přijatelnější vedení hydraulických hadic. Nevýhodou je, že už nelze přichytit lopatou kámen nebo jiný větší předmět k násadě. Jak jsem již uvedl výše, u strojníků v Evropě se ukázala důležitější stabilita než drapák.

Výložník typu "banán" zůstal zachován, má jen nový profil, vyztužený ve spodní části navařenými deskami. Zlepšilo se také vedení hydraulických hadic, všechny již procházejí skrz kozlík rozšířeným otvorem.

Výložník je ke kozlíku přichycen pomocí dvou úček, jimiž procházejí čepy; dříve bylo účko jen nahoře. Vysoký rotační úhel pákoví 205° zůstal zachován, a navíc se ho nyní podařilo docílit i pro lopaty s uchycením JCB, jejichž rotace byla dříve jen 184°.

Tlumení koncové polohy válce výložníku zůstalo také zachováno, strojník ze své pozice totiž na spodní vysouvání pístní tyče nevidí. Zcela novou příplatkovou výbavou je indikace přetížení při jeřábování, převzatá z kolových rypadel.

Vymezování vůlí na stabilizátorech lze nyní provádět z každé strany jen pootáčením vymezovacího šroubu pohybujícím otěrovou destičkou. Když se destička dostane do krajní polohy, vymění se demontáží dvou šroubů na jejím okraji.

Společně s firmou Trimble vyvinutý nivelační systém AccuGrade nebude nadále k dispozici ani u nových modelů E2.

Nakladač

Výložník nakladače si zachoval tzv. divergentní ramena, která nejsou navzájem rovnoběžná, ale rozbíhají se směrem k lopatě, kde je jejich vzdálenost o dost vyšší než u kozlíku. Caterpillar toto řešení zvolil z důvodu dobrého výhledu a lepší fixace nakládací lopaty.

U strojů s malými předními koly však výložník nakladače přece jen prodělal významnou změnu - nyní je svařen z U-profilu uzavřeného profilem plochým.

Podvozek

Na podvozku se odehrála další velká změna, díky které se rypadlonakladače Caterpillar o další krok přiblížily šedivě podobné produkci konkurentů. Zmizela možnost originálního nezávislého řízení zadní nápravy, díky kterému bylo možno ještě více snížit poloměr zatáčení. Je však záslužné, že vpředu na přístrojové desce alespoň zůstal kruhový indikátor polohy natočení kol.

Nyní mají tedy rypadlonakladače Caterpillar s řízením všech kol tři klasické módy řízení - přední kola, všechna kola, krabí chod. Na přístrojové desce jsou za tímto účelem dva kolébkové přepínače – jedním se zapíná řízení všech kol, druhý přepíná mezi souhlasným a protichůdným otáčením kol na přední a zadní nápravě (malý poloměr otáčení / krabí chod).

Na podlaze se nachází tlačítko elektricky ovládané mechanické uzávěrky zadního diferenciálu, na předku není nic. To se týká strojů s malými předními koly, typy se stejnými koly mají diferenciál samosvorný. Standardními pneumatikami pro český trh jsou Michelin Power CL.

Kabina

Většina změn na kabině byla provedena už loni - pryžové těsnění bylo osazeno po obou styčných plochách dveří a rámu kabiny, tedy nejen po jedné, jak tomu bylo dříve. Otevírání skla v horní části dveří zůstalo zachováno, což je příjemné pro chvíle odpočinku, kdy si strojník může pootočit sedadlo a položit si natažené nohy na dveřní příčku. Zadní ploché sklo je nyní vcelku, celé se vyklápí vzhůru pod strop kabiny.

Zcela nový je střešní panel s drážkami pro odvod vody směrem od kabiny a třemi pozicemi pro magnetický maják (dvě vpředu a jedna vzadu vlevo). Světlá barva plastového panelu také vyřešila nadměrné zahřívání kabiny v letních měsících. Po obou stranách kabiny se také udržely čtyři nastavitelné pracovní světlomety.

I přístrojový štít prošel výraznou modernizací, kruhové přístroje mají společné prosklení a zcela nové podsvícení. Joysticky mají stále pouze dvě aretované polohy vpředu a vzadu, žádné další nastavení není. Tři polohy skončily společně s řadou D. Stejně jako u řady E1 i D, v případě mechanického ovládání podkopu si mohou strojníci zvyklí na „X“ ovládání JCB natočit kulisu pák, čímž docílí stejné diagonální pohyby jako u JCB.

Závěr

Rypadlonakladače Caterpillar řady E2 si zachovávají nesporné kvality předchozí řady (za všechny jmenujme silnou hydrauliku a robustní konstrukci), přičemž zdárně řeší neduhy, na které upozorňovali strojníci. Na druhou stranu přichází o zajímavá řešení, která nebylo možno najít u konkurence. Je však otázkou, zda to bude vůbec někomu vadit.

V Leicesteru se mimo rypadlonakladačů vyrábějí také kolové nakladače 906H, 907H, 908H, 914/IT14G, 924H, 924Hz, 928Hz a 930H a minirypadla 301.6C, 301.8C a 302.5C. Rypadlonakladače Caterpillar se dále vyrábějí v Brazílii (centrálně uložený výložník) a v Indii (jednoduchá verze).

  422E 428E 432E 434E EST 442E 444E EST
Motor C4.4
56,6 kW
C4.4
68,5 kW a 74,5 kW
C4.4
68,5 kW a 74,5 kW
C4.4
74,5 kW
C4.4
74,5 kW
C4.4
74,5 kW
Podkop Mech.
4,2 m
Mech.
4,2 m
Pilot
4,4 m
Mech./Pilot
4,3 m
Pilot
4,6 m
Pilot
4,6 m
Nakladač 1 válec lopaty Paralelní zdvih Paralelní zdvih Paralelní zdvih Paralelní zdvih Paralelní zdvih
Podvozek 2WD 2WS
4WD 2WS
4WD 2WS 4WD 2WS 4WD AWS 4WD 2WS
4WD AWS
4WD AWS
Provozní hmotnost 7210 kg 7570 kg 7780 kg 8370 kg 7940 kg 8810 kg

EST… všechna kola stejně velká
2WD… pohon zadních kol
4WD… pohon všech kol
2WS … řízení předními koly
AWS … řízení všemi koly

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.