Rypadlonakladače Caterpillar řady E - konec JCB v Čechách?

Caterpillar začal vyrábět rypadlonakladače teprve v roce 1985. Své zákazníky si však rychle získaly svou robustností, silnou hydraulikou a co si budeme povídat - zásadní roli sehrála i známá značka na kapotě.

Před pěti lety dospěl Caterpillar k řadě D. Ta letos ustupuje zbrusu nové řadě E. A že se nejedná o pouhý facelift, je zřejmé na první pohled.

Dosavadní řadu D přebíjí nová řada E už počtem typů - oproti dosavadním čtyřem je jich šest:

Typ Výkon motoru Řízení Stejná velikost všech kol
Caterpillar 422E 57 / 69 kW Přední kola ne
Caterpillar 428E 69 / 75 kW Přední kola ne
Caterpillar 432E 69 kW Přední kola, na přání všechna ne
Caterpillar 434E 69 kW Všechna kola ano
Caterpillar 442E 75 kW Přední kola, na přání všechna ne
Caterpillar 444E 75 kW Všechna kola ano

Z tabulky je vidět, že se v nabídce konečně objevují stroje se stejně velkými koly. Rypadlonakladače se všemi řízenými koly disponují třemi způsoby řízení - pouze přední kola, přední a zadní kola současně v opačném smyslu pro snížení poloměru zatáčení a nezávislé řízení zadní nápravy. Při nezávislém řízení zadní nápravy se otáčením volantu ovládají pouze přední kola, zadními koly se otáčí pomocí dvou tlačítek na joysticku nakladače. Tím se dá docílit nejen tzv. krabího chodu, kdy jsou všechna kola natočena stejným směrem, ale také se dá ještě více snížit poloměr otáčení. Srovnání zadních kol do základní polohy je usnadněno díky analogovému ukazateli na čelní přístrojové desce.

Caterpillar zrychlil. Oproti opravdu pomalé déčkové řadě stoupla maximální rychlost o cca 10 km/h na 41 km/h (platí pro automatickou pětistupňovou převodovku Autoshift, u čtyřstupňového manuálu Power Shuttle je to 40 km/h). Nové nápravy vlastní konstrukce jsou rozděleny na tři části, v každé je samostatná olejová náplň. Caterpillar se zaměřil na prodloužení jejich životnosti, stejně jako životnosti výložníku nakladače a rámu podvozku. Standardem je ochrana kardanové hřídele.

Hydraulický systém typu load sensing je tradičně osazen stavitelným axiálním pístovým čerpadlem, které zaručuje maximální tlak v hydraulice už při nízkých otáčkách motoru, nyní však s použitím rozvaděčů zajišťujících vykonávání všech pracovních pohybů současně, což předchozí řadě chybělo.

Zpracování interiéru kabiny nového stroje vypadalo na první pohled velmi dobře, avšak dojem se mi trošku pokazil, když jsem pár dní po představení nových strojů v Mostě usednul do použitého předváděcího stroje na rakouské výstavě Mawev. Plast obepínající boční přístrojový panel byl rozvrzaný a sedačka nešla otočit z důvodu upadené páčky. Nicméně kabina působí opravdu přátelsky, oceňuji šikovné uzamykatelné schránky (jedna menší pod volantem, druhá větší vlevo - chytré využití prostoru pod blatníkem) a další odkládací plochy.

Ergonomie je bezesporu vynikající. Konstruktéři však mohli věnovat trochu větší pozornost joystickům podkopového zařízení, které mají stejně omezené nastavení, jako řada D. Nastavení vpřed a vzad se nedá ustavit v libovolné poloze, stranové nastavení chybí úplně a opěrky pro zápěstí by se také hodily. Caterpillar alespoň zvedl hozenou rukavici ostatních výrobců a umístil do kabiny přepínač pro snadnou záměnu funkcí joysticků dle zvyklostí daného strojníka.

Vzduchem odpružené sedadlo je ve všech typech osazeno už ve standardní výbavě. Jinak se vybavení kabiny odvíjí od toho, zda se jedná o verzi Base, Standard nebo Deluxe. Base nemá otevíratelné pravé dveře a pouze varianta Deluxe disponuje otevíráním zadních oken. Všechny verze však mají otevírací okna v předních dveřích. Velkou nevýhodu vidím v tom, že ani jedno sklo kabiny není ploché, při rozbití je nutno vždy objednat originál. Otevřeme-li okno v předních dveřích a zaaretujeme ho k zadnímu sklu, díky svému zakřivení dost odstává a je tak náchylné k poškození.

Podkopové zařízení prodělalo obrovskou změnu teleskopické násady. Při prodlužování se nyní vysouvá vnější část, čímž jsou lépe chráněny vymezující otěrové desky. Spodní část násady má zubový povrch pro lepší zajištění přepravy kusových materiálů přitlačených na násadu zavřenou lžící. Přesuvný rám podkopu (kozlík) je nyní vyroben z odlitku a hydraulické zámky posuvu se přemístily na vnější část rámu, jak je to běžné u jiných značek. U řady D trvalo přetěsnění zámků 2,5 hod., nyní je to otázka 30 minut. Po vzoru JCB je možno stroj dovybavit hydraulickým bočním posuvem podkopu, pro který Caterpillar využil řešení firmy Enmaco. Je to dobrá věc při použití různých přídavných zařízení (kladivo, fréza,...), o které není radno se zapřít, stejně jako při práci ve městech, kde nechceme lžící poničit povrch.

Podkopové zařízení může být na přání vybaveno zařízením AccuGrade, které pomocí monitoru v kabině indikuje hloubku a sklon výkopu. Existuje řada výrobců podobných systémů, Caterpillar však zdůrazňuje plnou integraci do konstrukce stroje, hlavně vedení kabeláže a umístění senzorů. Chcete li si ponechat rozhodnutí o dodatečné montáži na později, musíte si už při koupi stroje zaplatit kompletní přípravu pro AccuGrade (tzv. AccuGrade Ready), protože jinak není dodatečná montáž možná (musely se totiž například vyměnit hydraulické válce za válce s vestavěnými senzory, což asi nikdo dělat nebude).

Kapota motoru prodělala pozvolný vývoj směrem k otevírání horní části vcelku. Pořád ale není umožněna údržba ze země, jak to mají rypadlonakladače s jednodílnou kapotou, jež po odklopení odhalí i boční části motorového prostoru s místy pravidelného servisu.

Z pohledu běžného českého uživatele stavební techniky je představení nového rypadlonakladače značky Caterpillar určitě zajímavou záležitostí a uvidíme, zda se Caterpillaru při nasazení slibovaných příznivých cen opět podaří zaútočit na nejprodávanější stroje od JCB.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.