reklama
reklama

Nová řada pásových rypadel Hitachi Zaxis-3 zvedá laťku základní výbavy

Hitachi pro letošní Intermat v Paříži chystá premiéru nové řady pásových rypadel ZAXIS-3. Ke slovu se dostali převážně designéři, kteří rýpadla vybavili nezaměnitelnou kabinou jak zvnějšku, tak zevnitř.

V nové řadě se nám představují tři typy, jejichž základní parametry uvádí tato tabulka:

Typ Výkon motoru Provozní hmotnost Objem lžíce
Zaxis 250-3 132 kW 24,2 - 26,9 t 0,76 - 1,39 m3
Zaxis 280-3 140 kW 28,6 - 32,2 t 0,91 - 1,38 m3
Zaxis 350-3 202 kW 32,6 - 36,2 t 1,03 - 1,84 m3

Jedná se o klasická pásová rypadla s dlouhou zádí. V této hmotnostní kategorii se ani není čemu divit. Z bezpečnostních důvodů však Hitachi všechna tato rýpadla vybavuje sériově (!) kamerou sledující dění za strojem. V kabině však nepřekáží žádný dodatečný monitor, obraz z kamery strojník získává přepnutím displeje na přístrojové desce. Při jízdě se pohled za stroj zobrazí automaticky. Jestliže u některých strojů platí, že si kabina na nic nehraje, tak u nových Hitachi platí přesný opak. Rozehrává se zde představení, na jaké jsme u stavebních strojů nebyli do nedávné doby připraveni. Na výše zmíněném barevném displeji se vyjímají dva staré dobré klasické "budíky", pěkně stínované. Jeden pro teplotu chladicí kapaliny, druhý zobrazuje stav palivové nádrže.

Pro komunikaci si můžete zvolit jeden z 12 evropských jazyků. K využití se nabízí elektronický imobilizér na kód, sledování spotřeby paliva, automatické nabádání k pravidelnému servisu nebo nastavení příslušných hodnot přídavného hydraulického okruhu pro použití různých zařízení. Ergonomie ovládání se v porovnání s předchozí generací přiblížila evropským zvyklostem (kratší dráhy joysticků, nové pedály). Automatická klimatizace je přirozeně chápána jako standardní výbava. Další standardní výbavou je GPS (!), které nejenže umožní nalézt stroj po nevkusné akci dlouhoprstých nenechavců, ale také zprostředkovává informace o prováděných či neprováděných servisních prohlídkách a pravidelné údržbě. V servisním centru se tak shromáždí veškerá historie stroje, která může podpořit nebo naopak ztížit opětovný prodej stroje.

Podívejme se nyní pod nablýskaný kabát. Pohonnou jednotku tradičně dodává Isuzu. Je to čtyřválcový (u 350 šestiválcový) přeplňovaný motor se čtyřmi ventily na válec, vstřikováním common rail a EGR systémem s chlazením recirkulovaných výfukových plynů. Olej v hydraulickém systému HIOS III ("humánní a inteligentní ovládací systém") proudí díky dvěma stavitelným pístovým čerpadlům. Hlavní rysy tohoto systému jsou následující. Pokud přitahujeme násadu za současného zvedání výložníku, přebytečný olej putuje z válce výložníku přes tzv. rekuperační ventil zvyšující litráž do válce násady a zrychluje její pohyb o 20 %. Pro spouštění výložníku se naopak využívá vlastní hmotnosti výložníku a při současném pohybu násady tedy čerpadlu stačí zásobovat olejem pouze hydraulický válec násady. V tomto případě narůstá rychlost o 15 %.

Pravidelná kontrola a údržba je celkem snadná, za zmínku stojí uspořádání chladičů, které jsou umístěny přehledně vedle sebe, nikoliv za sebou. Menší problém na strojníky čeká pouze v případě kontroly hladiny motorového oleje, kdy je potřeba vyšplhat nahoru a ponořit ruku do motorového prostoru pro vytáhnutí olejové měrky.

A odkud vlastně nová rýpadla pocházejí? Pro Evropu, Afriku a Střední Východ je dodává evropský výrobní závod v Amsterdamu, přičemž otočné svršky se dopravují přímo z Japonska.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama