Kolový nakladač Waryński CLG 842 II mýtů zbavený
„Varyňák“ je zpátky. Nikoliv však jako známá rypadla, nýbrž v podobě nakladačů s označením CLG 842 II, které jsou první vlaštovkou této znovuzrozené značky. Svým vzezřením připomínají Caterpillar, motor je stejný jako u Hyundaie, vyrábí je čínská firma Liugong a brousí si zuby na staré nakladače UNK 320.
Polská obchodní firma Warynski Trade, která má zastoupení na prodej čínských strojů Liugong pro východní Evropu, na polském trhu tyto nakladače prodává pod značkou Liugong s dovětkem Warynski. U nás se šlo dál. Nápisy Liugong záhadně zmizely a nahradila je pouze velká, nostalgická loga Warynski. Velmi chytrý marketingový tah, musím říct.
Jako všechno čínské, i Liugong CLG 842 II něco připomíná. V jeho případě z něj přímo čiší snaha připodobnit se nakladači Caterpillar 938 G II, kterou podtrhuje i elektricky výklopná kapota z jednoho kusu. Jenže jakmile ji odklopíme, rázem je veškerá podobnost s 938 G II ta tam. Po sofistikovaném systému chlazení Caterpillaru zůstaly u Liugongu jen díry v kapotě, ventilátor je umístěný až vzadu, a i když je hydraulicky poháněný, nemá možnost zpětného chodu pro vyfoukání nečistot. Převodovka a nápravy jsou od známé firmy ZF, ovšem v Číně je všechno „joint-venture“, a tak se nesmíme divit, že jejich místem původu je opět Čína. Motorem je Cummins QSB5.9-C173, který známe z korejského nakladače Hyundai HL 757-7. Leč odhlučnění Liugongu má do moderních nakladačů daleko, a tak ani v kabině nenajdete otáčkoměr. Je to zbytečné.
Když jsme u kabiny, ani ta si z 938 G II nevzala sebemenší inspiraci. Je to tvrdá čínská škola, která nemá hodiny ergonomie v osnovách. Je vidět, že vzduchem odpružené sedadlo Grammer bylo do exportní verze napasováno dodatečně, sloupek řízení je pouze sklopný, výškové nastavení chybí. Přepínání směru jízdy se provádí pákou ovládání automatické převodovky ZF pod volantem, přímo z joysticku to nejde. O různých režimech řazení můžeme také jen snít. Řízení je ostré jako břitva, radím vyzkoušet někde na volné ploše, než se s nakladačem pustíte do složitějších akcí. Ke stroji dostanete tři různé klíče, jeden je od zapalování, druhý od dveří a třetí odemyká všechny servisní kryty.
Pár pozitiv se však také najde. Na prvním místě musím uvést cenu, která je ve srovnání s nakladači zvučných jmen poloviční. A stejně dobře, jako částka na cenové nabídce, vypadá i nový stroj zvenku. Byl jsem příjemně překvapen precizním vzhledem lakovaných částí, protože většina čínských výrobců si z úpravy povrchu před lakováním vrásky nedělá. Waryński CLG 842 II je vybaven manuální klimatizací, vzduch do kabiny proudí výdechy soustředěnými v krabici pod čelním sklem. Standardní výbavou je i autorádio se dvěma reproduktory. Nakládací zařízení se honosí omezovačem zdvihu, vyrovnáváním dna lopaty a tlumením kmitů při přejezdech. V základu najdete dokonce i centrální mazání. Jako velmi dobrý hodnotím servisní přístup ke všem místům pravidelné kontroly a údržby.
Majitelem prvního nakladače Waryński se stala pražská firma Salomon. Jako typický zákazník na podobné nakladače novým strojem nahradila dosluhující UNK 320. Ve srovnání s použitým, desítky let starým slovenským nakladačem, Waryński jasně vítězí. Je však třeba si uvědomit, že UNK 320 je nejen starší, ale i o celou čtvrtinu lehčí nakladač. Je otázka, zda se takovou výhrou v dnešní době vůbec chlubit.
Až na pár dětských nemocí elektroinstalace, které se mohou vyskytnout i u dražších strojů, a které servis postupně odstraňuje, nemají u Salomonu s Waryńskim CLG 842 II žádný větší problém. Strojník byl celkově spokojen, ale troufám si říct, že to by byl každý strojník, který předtím pracoval na UNK 320. Dejte však tento nakladač strojníkovi z nového Volva nebo Catu... V komfortu a obsluze má zkrátka Waryński CLG 842 II před sebou ještě kus cesty. Zda totéž platí i pro kvalitu a životnost, to ukáže blízká budoucnost.
Na závěr jsem připravil krátkou srovnávací tabulku, do které jsem vybral stroje, jež byly zmíněny v článku:
Veličina | Jednotka | Waryński CLG 842 II | Hyundai HL 757-7 | ZTS UNK 320 | Caterpillar 938 G Series II |
Hmotnost | kg | 13 700 | 13 800 | 10 000 | 13 452 |
Objem lopaty | m³ | 2,3 | 2,3 | 1,6 | 2,3 |
Motor | Cummins QSB5.9-C173 | Cummins QSB5.9-C173 | Zetor 8602.82 | Caterpillar 3126B ATAAC | |
Výkon motoru | kW | 129 při 2200 ot/min | 129 při 2200 ot/min | 116 při 2000 ot/min | 134 při 1800 ot/min |
Firma Liugong byla založena v roce 1958 v Šanghaji, aby se brzy po svém vzniku přestěhovala do města Liuzhou na jihozápadě Číny. Roku 1960 vyrobila první stavební stroj, kterým byl osmdesátikoňový pásový dozer, a o šest let později představila první čínský nakladač Z435. V letech 1987 až 1995 se Liugong účastnil projektu výrobní spolupráce s firmou Caterpillar, který sponzorovalo čínské ministerstvo strojírenství. V tomto období vznikly nakladače ZL60E a ZL100B. V srpnu roku 1992 uvedl Liugong své první pásové rypadlo WY40, tři roky na to byl založen společný podnik s německým výrobcem převodovek a náprav, firmou ZF. V současné době je Liugong největším čínským výrobcem nakladačů.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře