Pásové rypadlo New Holland Kobelco E235BSR ukrývá pod kapotou revoluční řešení

Dalším zástupcem pravého japonského rypadla je New Holland Kobelco E235BSR s provozní hmotností 24,6 – 26,4 t. Jedná se o rypadlo se zkrácenou zádí, které nahrazuje typ E235SR, a pod kapotou přináší převratný systém iNDr.

iNDr (Integrated Noise & Dust Reduction Cooling System) řeší několik protichůdných problémů najednou: zlepšuje chlazení, snižuje hlučnost a zabraňuje vstupu nečistot z okolního prostředí. To vše při zachování velmi kompaktních rozměrů celého systému. Zní to jako suchopárné fráze, ale pokud se podíváme na řešený problém blíže, začíná to být zajímavější.

Uvažovali jste někdy nad tím, jaký je rozdíl mezi motory v rypadlech a motory v nákladních automobilech? Téměř žádný, princip je stejný. Auto však jede a nápor vzduchu ochlazuje kapalinu v chladiči, kdežto motor v rypadle si této slasti užívat nemůže. Zvětšují se proto chladiče a ventilátory, zlepšuje se přístup vzduchu pomocí větších otvorů v kapotě, což má za následek větší nároky na prostor, zvyšování hluku od ventilátoru, vnikání nečistot pod kapotu a zanášení chladiče.

Systém iNDr firmy Kobelco všechny tyto nevýhody odbouralo. Jak? Využilo proudění vzduchu uvnitř rypadla vytvořením vzduchových kanálů. Na jedné straně se vzduch malými otvory nasává, putuje kanálem k chladiči umístěnému uvnitř nástavby a na druhé straně rypadla vystupuje ven. Mezitím proud vzduchu naráží na stěny vzduchovodu, čímž se účinně utlumí zvuky vycházející z rypadla. Chladiče není potřeba vůbec čistit, čistí se pouze vzduchový filtr, který filtruje vzduch před vstupem do kanálu.

Do vývoje systému iNDr se zapojily i výzkumné laboratoře mateřského koncernu Kobe Steel a jeho odborníci na akustiku. Celý vývoj začal prozaicky - zkoumaly se metody odhlučnění, které používají konkurenční výrobci rypadel, a výsledkem bylo rozhodnutí, že je potřeba přijít s něčím novým. Nastalo zkoumání různých výrobků z různých odvětví, včetně domácích spotřebičů, stavěly se různé prototypy, které byly podrobovány pečlivému měření, často se muselo pracovat metodou pokus – omyl. Až po šesti letech se podařilo splnit vytyčený cíl, kterým bylo snížení hlučnosti o 10 dB.

Co se týká hydrauliky, objevilo se v prospektu E235BSR mnoho nových zkratek pro označení nových vlastností, avšak to je spíše výsledek práce marketingového oddělení, než činnosti konstruktérů. Nový hydraulický systém totiž z velké části staví na tom předešlém. Vše se točí okolo elektronické řídicí jednotky s názvem Mechatro Controller, ze které se nově vyčlenila jednotka Engine Controller ovládající a snímající chod motoru. Tento systém řídicích jednotek ovládá kompletně celou hydrauliku a motor. Mimo jiné řídí sdružování průtoků obou čerpadel pro zrychlení pohybů pracovního zařízení, zajišťuje prioritu otoče, zabraňuje kavitaci (tvoření dutin uvnitř proudícího oleje, k němuž může docházet při nízkých otáčkách motoru), zařazuje přímou jízdu bez zatáčení, při jízdě přiřazuje funkce pracovním čerpadlům napevno apod. Novinkami v hydraulice E235BSR je automatické spuštění výložníku k zemi v případě zastavení motoru nedostatkem paliva nebo vinou nějaké poruchy a skutečnost, že se sdružování průtoků čerpadel kromě výložníku a násady nyní rozšířilo i na pohyb lžíce.

Šestiválcový motor Mitsubishi byl vystřídán čtyřválcem Hino J05E-TA s technologií Common Rail. Tento motor je, stejně jako předchozí, přeplňovaný s mezichladičem vzduchu, a ze svého objemu 5,1 l dostane výkon 118 kW, o 2 kW více než Mitsubishi. Otáčky motoru plynule reagují na pohyb joysticků, standardním vybavením je funkce Auto Idling Stop, která při nečinnosti automaticky vypíná motor. Kromě spotřeby paliva a zplodin motoru se takto omezuje i počet naběhaných motohodin, protože jejich počítadlo se při nečinnosti motoru vypíná. Motor se samozřejmě nevypíná hned, nejdříve po čtyřech sekundách nečinnosti klesnou otáčky na volnoběh, a až po minutě zazní zvukový signál a motor se vypíná.

Kabina rypadla New Holland E235BSR je nyní stejná, jako na klasických rypadlech Kobelco bez zkrácené zádě. To znamená mnohem větší prostor než u předešlého provedení, jak na délku, tak i na šířku. Absolutním unikátem je lůžková úprava, kterou lze dosáhnout sklopením opěradla do jedné roviny se sedákem. Snížení vnějšího hluku díky iNDr se projevilo také v kabině, ve které klesl hluk o 4 dB.

Stejně jako měla dosavadní E235SR své menší dvojče v podobě E200SR, má i nové E235BSR bratříčka – E225BSR. Jak je z označení patrné, zvýšila se jeho hmotnost na cca 22,5 t v základním provedení.

Myslím si, že je škoda, že se v těchto hmotnostních kategoriích nabízí v Evropě tak málo rypadel vyráběných přímo v Japonsku. Na spočítání velkých výrobců nám stačí prsty jedné ruky, a ještě nám tři prsty zbudou. Nebo spíše tři a půl, poněvadž klasická rypadla New Holland Kobelco bez zkrácené zádě jsou vyráběna v Itálii.

Společnost Kobe Steel byla založena v roce 1905 a brzy se stala významným japonským producentem železa a oceli. Již roku 1930 vyrobila své první rypadlo s označením 50K, bylo elektrické a objem jeho lžíce činil 1,5 m3. V roce 1980 se na rypadlech poprvé objevil obchodní název Kobelco a o tři roky později kupuje Kobe Steel svého konkurenta, japonského výrobce rypadel Yutani. Hydraulická rypadla Kobelco byla nabízena i pod značkami Yanmar, MDI Yutani nebo Kawasaki. V roce 2001 bylo ohlášeno celosvětové spojenectví s CNH, na jehož základě se začala rypadla Kobelco distribuovat také pod značkami Fiat Kobelco a O&K a zároveň započala výroba rypadel s technologií Kobelco ve výrobním závodě CNH v italském San Mauru. Po spojení značek O&K, Kobelco, New Holland Construction a Fiat Kobelco začátkem roku 2005 jsou rypadla Kobelco nabízena v Evropě pod názvem New Holland Kobelco. Z Japonska pocházejí všechna rypadla se zkrácenou zádí, včetně minirypadel.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.