reklama
reklama

Pásovému midirypadlu Caterpillar 308D CR SB už natáčecí výložník nechybí

Japonské pásové midirypadlo s malým přesahem zádi (kompaktním radiusem CD) a mimoosým rýpáním. Na základě těchto informací by asi málokdo tipoval Caterpillar. Kromě poslední vlastnosti sice už vše Caterpillar nabízel v podobě rypadla 308C CR, ovšem až nyní jeho nástupce, typ 308D CR, dostal také varianty s natáčecím výložníkem, označované zkratkou SB (Side Boom), nastavitelným výložníkem VA (Variable Adjustable) a samozřejmě standardním výložníkem.

Pro univerzální použití malého rypadla je možnost natočení výložníku nepostradatelná – bez ní je nemyslitelné řadu rýh a výkopů vůbec provést. Byla jen otázka času, kdy Caterpillar vyplní tento prázdný ostrůvek ve svém obšírném výrobním programu.

Prvním majitelem pásového midirypadla Caterpillar 308C CR SB v České republice se stala firma pana Karla Lukavského z Vamberka. Pan Lukavský opustil klasické rypadlonakladače již před pěti lety z důvodu jejich pomalosti a od té doby vykonává své zakázky pomocí tandemu pásové rypadlo – kloubový nakladač (Liebherr L 507).

Možný hloubkový dosah midirypadla Caterpillar 308D CR SB vybaveného rychloupínačem a nejpoužívanější největší podkopovou lžící o objemu 0,5 m³ a šířce 800 mm je téměř pět metrů, takže i s pevnou násadou může směle měřit síly s traktorbagry vybavenými teleskopem. Caterpillar 308D CR SB pana Lukavského disponuje dalším příslušenstvím v podobě lžíce šířky 400 mm a hydraulicky naklápěné svahovací lopaty. Hydraulické kladivo řeší pan Lukavský v případě potřeby ve spolupráci s půjčovnou.

Midirypadlo o provozní hmotnosti 8440 kg pohání přeplňovaný čtyřválec Mitsubishi 4M40-TL o objemu 2835 cm³ a výkonu 43 kW. Veškerou pracovní hydrauliku má na starosti jediné stavitelné pístové čerpadlo o průtoku 156 l/min.

Poloměr otáčení zádě je 1310 mm, šířka podvozku se standardními pásy 2320 mm, z čehož vyplývá, že při otočení kolmo k pásům záď přesahuje jen o 15 cm, což je v této kategorii strojů pěkná hodnota. Krátká záď naštěstí nemá zásadní vliv na prostornost kabiny, ovšem japonský původ je cítit na vstupním prostoru, jenž omezuje levá konzola s joystickem, kterou nelze vyklopit vzhůru. Zdvihá se pouze malá bezpečnostní páka umístěná před ní. Samotné dveře kabiny jsou rozměrné a posuvné, což je velmi praktická vlastnost.

Po usednutí do kabiny a nastavení sedadla a jeho loketních opěrek lze najít pohodlnou polohu. Pohled upoutává rozměrný barevný displej s působivou grafikou základních provozních informací s možností přístupu ke zobrazení a nastavení mnoha dalších hodnot. Například počtu motohodin, které mají za sebou jednotlivé oleje (motorový, hydraulický, oleje v převodu otoče a koncových převodech) a veškeré filtry, včetně informace, kdy každý z nich bude potřeba vyměnit. Komunikuje česky, ale můžete si vybrat i jiný z mnoha podporovaných jazyků. Lze nastavit jas displeje a v případě bezpečnostní kamery na zádi i video režim.

Klimatizace je ve standardu a k jejímu ovládání slouží panel s membránovými tlačítky, umístěný tradičně na konzole za levým joystickem. Podobný panel se nachází na stejném místě i na pravé straně, zde se jedná o vestavěné rádio s logem Caterpillar. Má také membránová tlačítka, díky nimž se dobře čistí, ale kazety nebo CD přehrávat neumí. Pod pravým oknem je umístěna řada kolébkových spínačů osvětlení, stěračů apod. Je zde i tlačítko želva/zajíc, které bych ale raději viděl na jedné z pák pojezdu. Na druhou stranu musím ocenit automatické podřazení ze zajíce na želvu při snížení rychlosti rypadla.

Podvozek může být osazen čtyřmi různými druhy pásů šířky 450 mm. Jednak jsou to standardní pryžové pásy, potom ocelové pásy (ty mohou mít šířku i 600 mm, dodávají se společně se širší radlicí) a dále tzv. článkovaný pryžový pás, který je osazen i na stroji pana Lukavského. Stejně jako u ocelového pásu jsou desky přimontovány na řetěz. Desky jsou potažené pryží, která vyplňuje i prostor mezi deskami, čímž je opticky spojuje, ale po čase dojde k jejich oddělení. Čtvrtou variantou jsou ocelové pásy šířky 450 mm s demontovatelnými pryžovými podložkami. Radlice je vybavena funkcí planýrování (neboli plovoucí polohou) a její výměnný břit je navařený.

K servisnímu přístupu v podstatě není co dodat. Vše hlavní je přehledně rozmístěno ve snadném dosahu pod několika kapotami na všech stranách rypadla. Stroj pana Lukavského je vybaven i čerpadlem nafty, které v této hmotnostní kategorii zatím není zcela běžné. Jeho hadice a spínače jsou umístěny pod krytem ve schránce situované přímo za výložníkem, a i když to tak nevypadá, přístup sem a manipulace s hadicí jsou naprosto bezproblémové. Naftu do nádrže rypadla přivážejí na stavbu tatry ve svých vlastních palivových nádržích.

Midirypadlo 308D CR SB je důležitou a zdařilou posilou Caterpillaru v jeho úspěšném tažení segmentem kompaktních strojů.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama