Nekomerční články

Tentokrát se podíváme do zcela nedávné historie, a sice do roku 1992, kdy O&K zveřejnilo svou představu, jak by měl vypadat jeho nakladač v roce 2000. Dnes, s odstupem pěti let od vytyčeného cíle, můžeme posoudit, zda se mu jeho plány podařilo splnit.

Dozer Caterpillar D8T je prvním stavebním strojem, jež je poháněn motorem s technologií ACERT, kolem které dělá Caterpillar už delší dobu pořádný humbuk. Proč?

Traktorbagr - velmi často používané označení pro rypadlo-nakladače - nám zároveň prozrazuje, jaká koncepce je v tomto segmentu stavebních strojů nejpoužívanější. Jedná se o uspořádání, které vychází ze zemědělského traktoru.

Do doby prvních skutečných rypadlonakladačů byly k dostání pouze zemědělské traktory s dodatečně navěšenými lopatovými konstrukcemi prodávanými zvlášť a s oddělenou zárukou. Problém byl v tom, že tehdejší traktory nebyly uzpůsobeny pro osazení dvou přídavných zařízení.

Nové nakladače od Atlas Weyhausen se velikostně téměř kryjí s dosavadními členy ucelené řady nakladačů, jež se vyrábějí nadále. Mají však mezi nimi své místo, poněvadž budou plnit roli specialistů na manipulační práce díky své kinematice.

Volvo BL61 k nám přijíždí ze severu, nikoliv však ze Švédska, nýbrž z polské Vroclavi, kde Volvo už delší dobu vyrábí autobusy a od roku 2002 také rypadlonakladače BL71, jejichž vývoj započal v roce 1998.

Starší pásové minirypadlo často bývá elegantním řešením oproti zažitému podkopovému zařízení připojenému ke smykem řízenému nakladači. Zatímco však starý smykem řízený nakladač UNC a Locust s motorem Zetor vám opraví v každé větší stodole, minirypadla vyrobená v západní Evropě a Japonsku u nás takovou hustou "servisní síť" nemají.