reklama
reklama

Kompaktní kolový nakladač Caterpillar 904B se vrací k Z-kinematice

Nejmenší kolový nakladač od Caterpillaru s označením 904B nahrazuje dosavadní typ 902. Zasvěceného pozorovatele udeří do očí jedna věc - Caterpillar se vzdal svého patentovaného výložníku VersaLink ve prospěch klasické Z-kinematiky.

Protože VersaLink nebyl nic jiného, než paralelogramová kinematika kombinovaná s jednoramenným výložníkem, pamětníkům tato generační výměna Caterpillaru nejspíš připomene situaci z roku 1975, kdy starého HONa s jednoramenným výložníkem vystřídal modernější nakladač UN 050 s výložníkem dvouramenným. Snad kdyby se konstruktéři z Caterpillaru lépe seznámili s vývojem československých stavebních strojů, nemuseli se s VersaLinkem vůbec zdržovat :-) Zanechme ale mudrování a podívejme se, k čemu nám novinka od Catu může být dobrá.

Caterpillar 904B má hmotnost 4450 kg a disponuje standardní lopatou o objemu 0,6 m3. Je poháněn motorem Mitsubishi S4Q2-T o výkonu 41 kW. S firmou Mitsubishi Heavy Industries spolupracuje Caterpillar již od roku 1963, Mitsubishi své motory dodávalo největšímu výrobci stavebních strojů pod "krycími" jmény Caterpillar a Perkins. Dnes už si Caterpillar uvědomuje, že proklamací motorů Mitsubishi může jedině vydělat - osloví nové zákazníky z řad příznivců kvalitní japonské techniky. Pojezd stroje je hydrostatický, se dvěma rychlostními stupni dosahuje přepravní rychlosti 20 km/h. Kdo chce víc, má smůlu. A nepochodí ani u konkurence, vyšší rychlosti jsou prozatím souzené kloubovým nakladačům s nějakou tou desetinkou kubíku navrch.

Nakladač disponuje zadní kyvnou nápravou. Protože jsou na trhu i "kloubáčky" s pevnou zadní nápravou, rozeberme si výhody a nevýhody obou koncepcí. Předně - pokud je zadní náprava pevná, přesouvá se podélně orientovaný vodorovný čep ze zadní nápravy doprostřed stroje - hned za svislý čep řízení. Namísto, aby se kývala zadní náprava, kývá se příčně celá zadní část nakladače. Tím je zajištěn rovnoměrnější přenos zatížení na kola a nemusí se také počítat s rezervou mezi zadními koly a blatníky pro výkyv kol. Kabina tedy může být umístěna níže, což je výhoda při omezení průjezdné výšky, zhoršuje se však výhled na pracovní zařízení. Naproti tomu nakladače s kyvnou zadní nápravou vykazují lepší dynamickou stabilitu při těžení a jízdě ve složitém terénu.

Zajímavou výbavou nakladače Caterpillar 904B je mechanický nebo hydraulický rychloupínač, který umožňuje použití přídavného zařízení jak pro kolové nakladače, tak i smykem řízené nakladače. Někdo si možná řekne: "Proč bych měl na kolovém nakladači používat přídavná zařízení ze svého smykem řízeného nakladače? A proč bych si měl vůbec kolový nakladač pořizovat, když se můj "smykáč" všude vleze, otočí se na fleku, snadno se převáží a všude ho znají?"

Ovšem, to jsou nesporné výhody "úencéček". Kolový nakladač však obecně tyto výhody vyvažuje mnoha svými přednostmi: do stroje se nastupuje pohodlně bočními dveřmi, poskytuje nesrovnatelně lepší výhled do všech směrů, velký rozvor zajišťuje komfortnější jízdu a v neposlední řadě díky způsobu zatáčení kolový nakladač nenarušuje povrch pod koly a šetří pneumatiky, ať už je řízen pomocí natáčení přední a zadní části kloubového rámu jako tento Caterpillar, nebo natáčením všech čtyř kol (např. Kramer).

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama