Nekomerční články

Rypadla na podvozcích nákladních vozidel jsou u nás dostatečně známá díky legendárním „údeeskám“. V povědomí mnohých však zůstává i automobilové překládkové rypadlo Tatra Fuchs z 80. let, které bylo vyráběno pod hlavičkou Kovošrotu v Lomu u Tábora. Dnes je z národního podniku Kovošrot akciová společnost Silscrap a v Lomu nepřestává vyvíjet a vyrábět.

Avie. Každý ji zná. Nebo si alespoň myslí, že ji zná. Dokáže automobilka, která v  letech minulých prošla mnohými změnami, stále čím zaujmout? Dostali jsme k testu dvanáctitunový model s označením D120-185 L v kontejnerovém provedení s hydraulickou rukou.

Včera mě na D8 předjel nový model Audi A7 následovaný Audi A6 s modrým majáčkem. „To bude pan prezident,“ povídám. Máme totiž namířeno stejným směrem – do Duchcova na slavnostní uvedení velkorypadla KK1300 do provozu.

Lopatová rýpadla vznikla původním určením jako stroje pro těžbu a nakládku zemin při provádění zemních stavebních prací. Svými vlastnostmi se ukázala záhy velmi vhodná též pro těžební průmysl, zejména při dobývání uhlí a různých druhů rud. Při těžbě kameniva pro ně však nepřekonatelnou překážku představuje kompaktní skála.