Jediný americký výrobce minirypadel, známý spíše jako největší výrobce smykem řízených nakladačů, začal vyrábět vlastní minirypadla v roce 1989 v americkém městě Bismarck.
Liebherr začal vyrábět pásové nakladače již před více než čtvrt stoletím. Tenkrát to byly v podstatě dozery s nakládací lopatou místo radlice. Liebherr však jako první uložil motor dozadu kvůli lepšímu výhledu na lopatu a navíc tak motor využil i jako protizávaží.
Švédské Volvo letos slaví jubileum. Před padesáti lety totiž vyjel první nakladač H-10, tehdy ještě pod značkou Bolinder-Munktells. Možná i proto letos dochází k završení modernizace celé nakladačové řady.
Na rozdíl od USA zná Evropa teleskopické manipulátory spíše ze zemědělství. Avšak procentuální zastoupení stavebních manipulátorů (= manipulátory s výškovým dosahem nad 10 m a nosností cca 4 t) se i zde neustále dotahuje na procento manipulátorů menších, zemědělských, a výrobci stavebních strojů rozhodně nechtějí v této oblasti zaspat.
Obviňovat Japonce ze snahy o miniaturizaci za každou cenu není správné. Důkazem je nové pásové rypadlo Hitachi EX8000 s provozní hmotností 780 t a nakládací lopatou o objemu 40 m³, které se stalo největším modelem značky.
Nejdříve krátká úvaha na téma, proč není nástupcem dosavadní trojkové řady řada čtyřková. V Japonsku je číslo čtyři považováno za nešťastné, neboť se vyslovuje stejně jako slovo označující smrt.
Představujete si pod pojmem ruská technika zastaralé, neohrabané, rámusící obludy polykající naftu v hektolitrech?
Atlas představil nová kolová rypadla 1305 M, 1505 M, 1605 M, 1705 M, 1905 M a 2205 M. První dvě číslice označují přibližnou hmotnost v tunách, "05" označuje sérii a "M" vyjadřuje, že se jedná o kolové rypadlo (z německého "Mobilbagger").
Starší pásové minirypadlo často bývá elegantním řešením oproti zažitému podkopovému zařízení připojenému ke smykem řízenému nakladači. Zatímco však starý smykem řízený nakladač UNC a Locust s motorem Zetor vám opraví v každé větší stodole, minirypadla vyrobená v západní Evropě a Japonsku u nás takovou hustou "servisní síť" nemají.
Tentokrát se podíváme do zcela nedávné historie, a sice do roku 1992, kdy O&K zveřejnilo svou představu, jak by měl vypadat jeho nakladač v roce 2000. Dnes, s odstupem pěti let od vytyčeného cíle, můžeme posoudit, zda se mu jeho plány podařilo splnit.