Komatsu WA200-5 je dalším nakladačem z nové pětkové řady

Nejdříve krátká úvaha na téma, proč není nástupcem dosavadní trojkové řady řada čtyřková. V Japonsku je číslo čtyři považováno za nešťastné, neboť se vyslovuje stejně jako slovo označující smrt.

Japonci si zásadně nedávají dárky sestávající ze čtyř částí, dokonce v některých hotelích byste marně hledali pokoj č. 4... toliko bleskový pohled do japonských tradic a nyní se přesuňme do moderního světa stavebních strojů a představme si kolový nakladač se základní lopatou 2 m³ Komatsu WA200-5.

Nakladač exceluje invenčním řešením pojezdu. Jedná se o hydrostatický pohon s jedním regulačním pístovým čerpadlem a dvěma regulačními pístovými hydromotory. Jeden hydromotor je nízkootáčkový, druhý vysokootáčkový a jejich krouticí moment se přenáší do čtyřstupňové (!) elektronicky řízené převodovky, která předává výkon do obou náprav. Pokud nakladač jede rychle, je nízkootáčkový hydromotor automaticky od převodovky odpojen. Přední náprava je pevná, zadní je kyvná v rozsahu 30°. Nápravy mohou být osazeny diferenciály s omezeným prokluzem (LSD) nebo automatickým proporcionálním vyrovnáváním krouticího momentu (TPD).

Nejvyšší rychlost je 38 km/h, přičemž strojník může otočným ovladačem v kabině při zařazeném prvním rychlostním stupni plynule omezit rychlost na 4 až 13 km/h. Tato funkce je zde pro snadnější ovládání stroje např. při nakládání ve stísněných prostorách. Dalším usnadněním je systém TCS (Traction Control System), jehož zapnutím dojde k omezení maximální tažné síly přenášené pneumatikami na 80 %. Jeho využití přijde vhod při najíždění na hromadu nebo při pohybu po písčitém terénu, kdy by mohlo dojít k nežádoucímu prokluzování kol. Směr jízdy se volí kolébkovým spínačem umístěném na ovládací páce pracovního zařízení.

Zklamáním je samotná kinematika nakladače. Nejenže nijak nevyniká svými dosahy, ale navíc se Komatsu odmítlo poprat s výzvou výrobců jako Volvo nebo O&K, kteří nabízejí univerzální kinematiku pro těžení i práci s paletizačními vidlemi. Komatsu totiž nadále nabízí nakladač ve dvou verzích - klasiku bez vyrovnávání lopaty a provedení s paralelním zdvihem, které má označení WA200PT-5. Hydraulický olej do nakládacího zařízení vhání zubové čerpadlo.

Kabina oproti předchozí řadě mírně povyrostla, cílem bylo získat více místa pro nohy a zvětšit odkládací prostor. Čelní sklo je navzdory současným trendům panoramatických skel stále složeno ze tří plochých kusů, což sice vypadá poněkud staromódně, na druhou stranu to však zlevňuje výměnu skla při jeho rozbití. Ve standardní výbavě nalezneme nejen vzduchem odpruženou sedačku, ale i elektronicky řízenou klimatizaci.

Boční části kapoty se zvedají směrem vzhůru společně s blatníky a umožňují tak přístup k motoru Komatsu SAA6D102E, který tento nakladač o hmotnosti 10,6 t pohání. Jedná se o přeplňovaný, vodou chlazený čtyřválec s přímým vstřikováním nafty a s chladičem stlačeného vzduchu. Má objem 5,9 l a poskytuje výkon 92 kW. Integrovaná ochrana proti přetočení motoru omezuje jeho otáčky při jízdě z kopce. Pokud bych to měl shrnout - nakladač Komatsu WA200-5 vyniká nadmíru kultivovaným pojezdem jak při práci, tak na silnici, což je u těchto strojů tak důležitá vlastnost, že částečně zastiňuje technicky méně vyspělou kinematiku a hydrauliku nakládacího zařízení.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.