Komatsu vstoupilo na pole teleskopických manipulátorů
Na rozdíl od USA zná Evropa teleskopické manipulátory spíše ze zemědělství. Avšak procentuální zastoupení stavebních manipulátorů (= manipulátory s výškovým dosahem nad 10 m a nosností cca 4 t) se i zde neustále dotahuje na procento manipulátorů menších, zemědělských, a výrobci stavebních strojů rozhodně nechtějí v této oblasti zaspat.
Z "velké čtyřky" (Caterpillar, Komatsu, Terex a CNH) už všichni stavební manipulátory nabízejí, až na Komatsu, které postupně představuje prototypy svých manipulátorů během letošního roku.
Tyto teleskopické manipulátory budou, stejně jako řada dalších strojů Komatsu, vyráběny v Itálii. Ostatně, není se co divit, v poslední době sem přemístilo svou výrobu mnoho světových výrobců, nejnověji také symbol teleskopických manipulátorů, francouzská firma Manitou. Zpátky však ke Komatsu. Jeho nové manipulátory nijak nevybočují ze současných trendů. Nízko uložený výložník zabezpečuje dobrou stabilitu a perfektní výhled z prostorné a dobře vybavené kabiny. Vedle hlavního zdvihového válce výložníku se tradičně nachází ještě jeden menší, který ovládá samovyrovnávání přídavného zařízení při zvedání. Další hydraulický válec, umístěný tentokrát na přední nápravě, ji dovoluje zafixovat v určitém úhlu naklonění (až 10º na obě strany) a tím dorovnávat pozici rámu vůči terénu tak, aby byl rám stroje vždy ve vodorovné poloze. To se samozřejmě týká práce bez použití stabilizátorů (opěrných patek). Stabilizátory na všech strojích, kromě nejmenšího WH609, který stabilizátory nemá, jsou velmi široké, což jistě prospívá stabilitě, ale poněkud to zvyšuje nároky na manipulační prostor. Kromě zvukového a vizuálního signálu přetížení je dalším bezpečnostním prvkem automatické uzamknutí výkyvu zadní nápravy při výložníku zvednutém 30° a více. Takové řešení však může zkušeným strojníkům vadit, a tak předpokládám, že hned v příští inovaci bude zahrnuta možnost vypnutí této funkce.
Pohonnou jednotkou manipulátorů je čtyřválcový motor Komatsu nové generace o objemu 4,5 l v provedení bez turba (60 kW) či s turbem (74 kW). Co se týká pojezdu, přiklonilo se Komatsu k hydrodynamice (to znamená klasika: motor - hydrodynamický měnič - převodovka s rozvodovkou - kardanové hřídele do obou náprav). Všechny modely jsou osazeny převodovkou Power Shift s pěti rychlostními stupni vpřed a třemi vzad. Řadí se pákou s otočnou rukojetí - otáčením rukojeti se řadí rychlosti, vychýlením páky se volí jízda vpřed či vzad. Hydraulická soustava typu Load Sensing je uzavřená a Komatsu ji proto označuje zkratkou CLSS (Closed Load Sensing System). Olej v této soustavě proudí díky modernímu regulačnímu čerpadlu s proměnlivým průtokem. Ovládání hydrauliky zajišťuje strojník prostřednictvím jediného joysticku, a navíc si může vybrat jeden ze tří pracovních režimů: práce, jízda, práce a jízda dohromady. Řízení má tradiční tři módy: všechna čtyři kola (nezbytné pro průjezd úzkých prostor), pouze přední kola (nutnost pro jízdu po komunikacích) a krabí chod (např. pro zahrnování rýh).
Označení a základní parametry manipulátorů:
Typ | WH609 | WH613 | WH713 | WH714 | WH714H | WH716 |
Maximální výška zdvihu [m] | 9,0 | 12,7 | 13,1 | 14,1 | 14,1 | 16,1 |
Maximální nosnost [t] | 3,5 | 3,5 | 3,7 | 4,0 | 4,5 | 4,0 |
Společnost Komatsu je v současnosti druhým největším výrobcem stavebních strojů na světě. Společnost byla nazvána podle města v Japonsku, kde byla v roce 1917 založena firmou Takeuchi Mining. V Itálii působí Komatsu od roku 1991, kdy koupilo podíl v italské firmě FAI.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře