Pásový nakladač Liebherr LR 632 B dozrává jako víno

Liebherr začal vyrábět pásové nakladače již před více než čtvrt stoletím. Tenkrát to byly v podstatě dozery s nakládací lopatou místo radlice. Liebherr však jako první uložil motor dozadu kvůli lepšímu výhledu na lopatu a navíc tak motor využil i jako protizávaží.

Nová řada B pásových nakladačů byla poprvé představena na výstavě Intermat 2003 a charakterizuje ji zcela přepracovaný pojezdový systém Litronic. Označení Litronic vzniklo spojením sousloví Liebherr electronics. Stroj je řízen elektronickými joysticky, které jsou pomocí elektrických vodičů propojeny s počítačem, jenž pohyby joysticků vyhodnocuje a dává pokyn k otvírání či uzavírání elektromagnetických ventilů v hydraulickém systému. Zároveň počítač bedlivě sleduje otáčky motoru a všechna svá rozhodnutí jim přizpůsobuje. Nový Litronic zvýšil maximální pojezdovou rychlost při prvním stupni na 6,5 km/h, aby bylo možno provádět přesné práce rychleji než doposud.

Liebherr LR 632 B má pohotovostní hmotnost 21 - 23,5 t. Pohání ho řadový šestiválec Liebherr D 926 TI-E dopovaný turbem s mezichladičem stlačeného vzduchu. Podvozek má hydrostatický pohon s uzavřeným okruhem a každá strana pojezdu disponuje vlastním čerpadlem a hydromotorem. Nejvyšší pojezdová rychlost je 11 km/h. Pracovní hydraulika je typu load sensing a olej v ní je proháněn pístovým čerpadlem. Zcela novou vlastností je posílení výkonu nakladače využitím energie pojezdu. Po uvolnění nakládaného materiálu se energie vrátí zpět do pojezdu. Všechna čerpadla, hydromotory a hydraulické válce si Liebherr vyrábí sám ve svých švýcarských a německých závodech v úzké spolupráci s Linde AG.

Protože si zákazníci u předchozího modelu stěžovali na pomalé reakce stroje na joysticky, je odezva joysticků řady B rychlejší, což je ještě více umocněno jejich kratší dráhou. A co víc - citlivost řízení je nyní závislá na rychlosti stroje. Ještě větším problémem staré řady však bylo otáčení stroje na místě, kdy se pásy pohybují protichůdným směrem. Tento úkon totiž vyžadoval úplné zastavení stroje a následné stlačení spínače. Nyní se vše provede pouhým prudším vychýlením joysticku na stranu.

Nový design kabiny s nižší hranou čelního skla pro lepší výhled do stran a na lopatu se zcela nevymanil ze svého industriálního vzhledu. Při pohledu dovnitř na plechovou palubní desku si říkáte, zda se jedná o módní návrat do starých časů ve stylu retro, nebo zda nové časy zkrátka ještě nepřišly. Druhá varianta je správně, současné plasty ještě nejsou na takové úrovni, aby dlouhodobě odolaly vibracím přenášeným od podvozku. Kabina se dá pomocí ruční pumpy vyklopit o 40º, čímž se umožní přístup k centralizovaným servisním bodům, jejichž počet byl zredukován.

Liebherr chce s novou řadou pásových nakladačů zaútočit i na americký trh. Nabídl totiž nové stroje Johnu Deerovi pro doplnění jeho vlastních menších pásových nakladačů. Na oplátku Liebherr získal zastoupení na celém území USA, doposud byl přítomen pouze ve státech východního pobřeží. Co je ale zajímavé, ve snaze získat americké zákazníky najednou zapomněl na všechny výhody joysticků a nahradil je klasickými pákami pohybujícími se do véčka ve stylu Caterpillaru.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.