reklama
reklama

Jak koupit starší minirypadlo a neprohloupit

Starší pásové minirypadlo často bývá elegantním řešením oproti zažitému podkopovému zařízení připojenému ke smykem řízenému nakladači. Zatímco však starý smykem řízený nakladač UNC a Locust s motorem Zetor vám opraví v každé větší stodole, minirypadla vyrobená v západní Evropě a Japonsku u nás takovou hustou "servisní síť" nemají.

Není se však čeho bát, kvalita těchto strojů je většinou na mnohem vyšší úrovni. Pokud si stroj dobře před koupí prohlédnete, neměl by vás v blízké budoucnosti zaskočit vážnější problém.

Začneme tradičně vnější obhlídkou vyhlédnutého stroje. Pátráme po prasklinách výložníku, násady a kozlíku, často praská rám nesoucí radlici. Velké vůle v čepech můžeme rozpoznat pouhým okem, na našich fotkách jsou vidět na rychloupínači. Pozorně si prohlédneme gumové pásy, zda nejsou někde popraskané, protože jeden neoriginální pás nás vyjde na cca 30.000,- Kč. Prohlédneme všechny hydraulické válce (pístnice), zda jsou zcela suché.

Pohledem pod kapotu zkontrolujeme, zda z motoru neteče olej. Je dobré si také ověřit stavy motorového a hydraulického oleje a chladicí kapaliny.

Nyní vstoupíme do kabiny. Joysticky bývají většinou suché, je však dobré podívat se pod podlahu (nebo pod kapotu vedle kabiny dle typu minirypadla) na rozvaděče, zda z nich neuniká hydraulický olej. Usedneme dovnitř a zjistíme, v jakém stavu je sedačka. Nastartujeme motor, což by mělo jít hladce, a zkusíme všechny funkce stroje včetně otoče a pojezdu. Mírně oddálíme lžíci od stroje a položíme ji na zem. Zhasneme motor, vystoupíme ven, uchopíme výložník v nejvyšším bodě a snažíme se s ním cloumat sem a tam. Případné vůle v čepech tak krásně ucítíme a pozorně přitom sledujeme, které že to čepy mají v příslušných otvorech více volnosti, než je zdrávo.

Vrátíme se do kabiny a uvedeme motor opět do chodu. S rýpacím zařízením směrem dopředu stroj opřeme o lžíci a předek stroje nadzvedneme. Stroj nesmí při spuštěném motoru samovolně klesnout!

Nakonec provedeme veledůležitou kontrolu podvozku. Poprosíme někoho, aby otočil rýpací zařízení kolmo ke směru pásů a pomocí lžíce jednu stranu podvozku nadzvedl. Cílem našeho zvídavého pohledu by měly být spodní nosné kladky neboli rolny, hlavně ty krajní. Protože je v této poloze pás prověšený, můžeme rukou vyzkoušet, zda se rolny bez zadrhávání volně otáčejí kolem své osy a "nechodí" nahoru a dolů. Pokud je tomu jinak, budeme muset počítat s nákupem příslušného počtu nových rolen. Pro orientaci - cena jedné kompletní rolny se většinou pohybuje okolo 15.000,- Kč. Poté celý proces zopakujeme s druhou stranou podvozku.

Ještě před výjezdem na obhlídku starších minirypadel si ujasněte, zda pro vás není výhodnější koupit minirypadlo nové. Ceny nových 1,5-tunových minirypadel v plné výbavě většinou začínají pod 700.000,- Kč a s přibývající hmotností se zvyšují na cca 1,5 mil. Kč za "pětitunu".

Komentáře

Praxe – Hledám bagristu (Střední Čechy, Praha), který zná a vlastní takový stroj (minibagr) a v praxi mi může ukázat jak se riziková místa prochází. <br />
Ozvěte se mi případně na mail michellereissig@gmail.com<br />
Děkuji

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama