Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Výroba
  • /
  • Fotoreportáž z výroby: Dozery Dressta

Fotoreportáž z výroby: Dozery Dressta

25.01.2018 18:02

Dnes se podíváme, jak se vyrábějí dozery Dressta - novodobí následníci amerických dozerů International Harvester, což byl výrobce prvního dozeru na světě, který nebyl pouhým pásovým traktorem s radlicí, ale byl od počátku konstruován jako dozer.

34. Výroba dozerů Dressta

Stalowa Wola (v překladu Ocelová vůle) je průmyslovým městem v jihovýchodní části Polska postupně budovaným od začátku druhé světové války za účelem zbrojní výroby. Je malým zázrakem, že se v roce 1972, v dobách temného komunizmu, podařilo tamním proletářům uzavřít dohodu s imperialistickou americkou firmou International Harvester. Jednalo se o vzájemnou technickou spolupráci zahrnující licenční výrobu amerických dozerů v Polsku.

International Harvester si však této spolupráce užil jen deset let, protože v roce 1982 od něj divizi stavebních strojů odkoupila firma Dresser, která následně dala dozerům z Polska nové jméno – Dressta (Dresser + Stalowa Wola). V letech 1988 až 2005 Dressta spadala pod japonskou firmu Komatsu, která některé modely Dressty zařadila do své nabídky. A další, zatím poslední, majetkový přesun se udál roku 2012, kdy Dressta připadla největšímu výrobci kolových nakladačů na světě, čínské firmě Liugong.

Když pomineme zavedení moderní metodiky Six Sigma pro zvyšování kvality, vyrábějí se dnešní dozery v podstatě stále stejně. Tedy žádné subdodávky, všechno vlastní výroba. Samozřejmě kromě motorů, jejichž výhradním dodavatelem je americký Cummins (pouze nejnovější provedení největšího modelu TD-40 R Extra má z důvodů nejnovějších emisních limitů Perkins). V druhé hale sesterské firmy ZZN, stojící kousek opodál, se produkují převodovky, pojezdy a diferenciály.

Nový majitel již přišel na to, že tudy cesta nevede, a jeho cílem je v nejbližší době začít kabiny a další komponenty odebírat od specializovaných výrobců s vlastním vývojem. Tím by mělo dojít k nastartování rychlejších konstrukčních a designových změn nadcházejících generací dozerů.

To ovšem neznamená, že na projektantská prkna v současné době usedá prach. Nejnovějším počinem představeným na poslední výstavě Bauma Mnichov jsou dozery TD-8 S, TD-9 S a TD-10 S s hydrostatickým pohonem. Zatím jsou sice certifikované jen pro USA, v Evropě jsou ale tytéž stroje k mání s hydrodynamickou klasikou. Poznáte je, že místo písmene „S“ mají v názvu písmeno „R“.

Kromě modelů „R“ s motory splňujícími Euro 4 jsou stále v nabídce i modely předchozí generace „M“, které vyhovují Euro trojce.  Celkem osm velikostních řad pokrývá hmotnostní kategorie od 8,5 do 68 tun a k tomu jsou zde ještě tři řady truboukladačů o hmotnostech 27 až 68 tun. Dressta své truboukladače neodvozuje ze standardních dozerů - nosné stroje používají kvůli vyšší stabilitě zvětšené podvozky. Dalším zajímavým produktem jsou dnes už nostalgicky působící velké kolové nakladače s kabinou umístěnou na předním rámu, které se prodávají na africké a jihoamerické trhy.

Ročně z výrobních linek ve Stalowé Wole sjede na 400 kusů dozerů a po dlouhých letech odmlky se pod taktovkou nové společnosti Kobex Bohemia začínají znovu prodávat i u nás.

Foto: Ondřej Hájek

Zobrazit jako slideshow

  • 01. Po šesti hodinách jízdy jsme na místě

  • 02. Dozery Dressta před továrnou

  • 03. Dozery Dressta vyskládané před fabrikou už znají své majitele

  • 04. Továrna ZZN na převodovky, pojezdy a diferenciály

  • 05. Výroba trnů do rozrývačů

  • 06. Karuselový svislý soustruh TOS Varnsdorf WHQ 13 CNC

  • 07. Moja maszyna swiadczy o mnie

  • 08. Svařence

  • 09. Podvozkové svařence

  • 10. Osazování desek na řetězy

  • 11. Šroubování ploten na řetězy

  • 12. Nekonečné pruhy pásů

  • 13. Podvozkové řetězy

  • 14. Nekonečné pruhy pásů

  • 15. Radlice

  • 16. Svařence kabin

  • 17. Ochrana závitů před lakem

  • 18. Kosmetické úpravy před lakem a po laku

  • 19. Nalakované svařence kabin

  • 20. Pojezdové kladky

  • 21. Hydraulické a palivové nádrže

  • 22. Montáž ventilace a topení

  • 23. Výroba dozerů Dressta

  • 24. Výroba dozerů Dressta

  • 25. Výroba dozerů Dressta

  • 26. Výroba dozerů Dressta

  • 27. Zastávka u montáže hydrauliky

  • 28. Stabilizátor vložený do hlavního rámu

  • 29. Stabilizační tyče

  • 30. Nejdřív se osadí chladič, za kterým hned následuje motor

  • 31. Montáž hydrauliky

  • 32. Přikládání podélného nosiče pásů k hlavnímu rámu

  • 33. Natlačování podélného nosiče pásů do hlavního rámu

  • 34. Výroba dozerů Dressta

  • 35. Výroba dozerů Dressta

  • 36. Výroba dozerů Dressta

  • 37. Motor Cummins QSX15

  • 38. Kompletace ovládacích prvků v kabině

  • 39. Zkompletované pásy

  • 40. Pružiny do podélných nosičů pásů

  • 41. Podélný nosič pásů s kladkami

  • 42. Stroj na vtlačování hydraulických válců do podélných nosičů pásů

  • 43. Pohled do útrob podélného nosiče pásů

  • 44. Trny rozrývačů, kapoty motoru

  • 45. Podvozkové řetězy s přišroubovanými deskami

  • 46. Ladění elektroniky hydrostatického dozeru Dressta TD-8 S

  • 47. Malý hydrostatický dozer Dressta TD-8 S pro USA

  • 48. Malý hydrostatický dozer Dressta TD-8 S pro USA

  • 49. Kabiny dozerů Dressta

  • 50. Dozer Dressta TD-40 - odolné provedení do horké strusky - poputuje do Kazachstánu

  • 51. Dozer Dressta TD-25M Extra

  • 52. Dozer Dressta TD-25M Extra

  • 53. Výroba dozerů Dressta

  • 54. Dozer Dressta TD-25M Extra

  • 55. Dozer Dressta TD-25M Extra

  • 56. Strojník firmy Eurovia Jiří Vyšín

  • 57. Tomáš Korecký naslouchá poznatkům pana Vyšína

  • 58. Testování dozeru Dressta TD-15R Extra

  • 59. Testování dozeru Dressta TD-15R Extra

  • 60. Testování dozeru Dressta TD-15R Extra

  • 61. Testování dozeru Dressta TD-25M Extra

  • 62. Dozer Dressta TD-25M Extra za fabrikou

  • 63. Testování dozeru Dressta TD-25M Extra

  • 64. Testování dozeru Dressta TD-25M Extra

  • 65. Truboukladač Dressta SB-60M Extra

  • 66. Truboukladač Dressta SB-85R Extra

  • 67. Truboukladač Dressta SB-85R Extra s 15tunovým závažím

  • 68. Kolový nakladač Dressta 565. Tyto stroje jsou určeny jen pro Afriku a Jižní Ameriku

  • 69. Sklad dílů. Keep it real, keep it Dressta

  • 70. Sklad náhradních dílů

  • 71. Naše výprava ve skladu náhradních dílů

  • 72. Sklad náhradních dílů

  • 73. Sklad náhradních dílů

  • 74. Balení zásilek s náhradními díly

  • 75. Malá konference na úvod

  • 76. Historická závaží Huta Stalowa Wola

  • 77. Historický dozer Dressta TD-25 Seria G

  • 78. Historický teleskopický manipulátor Dressta 3200

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist