Nekomerční články
Na Recyklaci v Roztokách u Křivoklátu bylo k vyzkoušení hodně strojů. Hned po Liebherru R924 nás k testu zlákalo pětadvacetitunové pásové rypadlo Komatsu. Celý den sloužilo jako „testovací mula“, na které se zkoušela různá přídavná zařízení.
Bylo to někdy v září loňského roku, kdy jsme v redakci poprvé spatřili fotky nového smykem řízeného nakladače Bobcat, pořízené v Americe na tamní předváděcí akci. Trošku nás zamrazilo, protože vypadal úplně jinak, než předešlé modely. Měli jsme pocit, že je najednou těm „starým dobrým Bobcatům“ s táhly podél kabiny konec.
Poklidné období, kdy jsme na stavbách vídali rypadlonakladače tradičních výrobců a radovali se z jejich nových generací či faceliftů, narušily stroje ze stáje společnosti Hidromek. Stroje tohoto tureckého výrobce jsou ihned rozpoznatelné díky převažující zářivě bílé barvě, a také se o nich říká, že prý v konstrukci používají více oceli.
V roce 1985 uvedl Caterpillar na trh dozery série H, čímž svůj revoluční koncept podvozku se zvýšenými koncovými převody rozšířil i mezi stroje střední velikosti. V kategorii dozerů 100 až 250 kW je delta podvozek dodnes jedinečný. Oproti nízkým a oválným podvozkům se lépe přizpůsobuje terénu, má delší životnost, usnadňuje údržbu a zvyšuje výkon.
2,7tunové minirypadlo Bobcat E27 bude nově disponovat unikátním systémem A-SAC pro ovládání přídavných hydraulických okruhů. Kdo ví, jak funguje? Nikdo se nehlásí, a tak máme úkol. Sedli jsme na bagřík ověšený třídicím drapákem v kombinaci s naklápěcí hlavou a čekali, jak nám A-SAC ovládání všech těchto funkcí usnadní.
Tentokrát se podíváme do Tampere, což je třetí největší město Finska. Jeho rostoucí populace zvyšuje tlak na hromadnou dopravu. Vedení města už nechtělo dál zatěžovat životní prostředí, a tak se rozhodlo rozvinout již existující hromadnou dopravu postavením tramvajové sítě.
Tramvajová doprava v Tampere roste slibným tempem, a jako u každého velkého projektu závisí jeho úspěch nejen na dovednostech dělníků.