Vodíkový manipulátor JCB 532-70 H2 předvedl své schopnosti v testovacím lomu firmy JCB
14 kilometrů od sídla JCB v Rocesteru se nachází lom Wardlow, kde firma testuje prototypy svých budoucích strojů. V rámci tiskové konference k uvedení nových vodíkových motorů se zde proháněl teleskopický manipulátor JCB 532-70AG Hydrogen H2.

Jak název napovídá, pod jeho kapotou se nachází motor spalující vodík. Stroj jsme si zatím nemohli vyzkoušet, ale zpovzdálí jeho výkony vypadaly zcela důvěryhodně. Svižný pojezd, jisté pohyby lopaty, zvukový projev motoru – vodíkový pohon opravdu nelze poznat. A to je přesně to, čeho chtěla firma JCB docílit – aby majitel ani strojník žádný rozdíl oproti dieselu nepostřehli.
Vodíkový motor JCB 448 ABH2 má na kůň stejný výkon jako jeho naftový protějšek, shodný je i točivý moment a dokonce i spotřeba paliva. Opodál stojící vodíková autocisterna na podvozku Fastrac demonstrovala, jak snadné je vodík natankovat.
Jediná „zrada“ tak na strojníka čeká pouze v okamžiku, kdy pomocí měrky kontroluje hladinu motorového oleje. Vzhledem k tomu, že se v motoru nevytváří žádný karbon, vypadá olej stále jako nový – nazlátlá čirá tekutina místo černé kaše. Servisní intervaly výměny je tudíž potřeba hlídat o to pečlivěji.
-hao-
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.