Největší bagr Bobcat dostal jako jediný dělený výložník. E88 s ním váží téměř 10 tun
Od ledna si mohou zájemci objednávat pásový midibagr Bobcat E88 s trojitým ramenem. S produkt manažerem Jiřím Brožem jsme si povídali o výhodách, nevýhodách a stabilitě.

Není to jen o děleném výložníku
E88 má proti běžné osmituně kromě děleného výložníku navíc i jednu sekci hydraulického rozvaděče, pedál v kabině a přídavné protizávaží o hmotnosti více než 400 kg. To je důležité kvůli stabilitě, protože rameno je o dost těžší. Celková hmotnost E88 s třídílným ramenem je podle výbavy 9,5 až 9,7 t, přičemž standardní osmituna se pohybuje v rozmezí 8,7 až 8,8 t.
Stejné protizávaží je možno umístit i na standardní stroj, kde ho využijí strojníci, kteří používají velkou lžíci na powertiltu nebo naklápěcím rotátoru a další těžší přídavná zařízení.
Výsada větších strojů
Lehčí řady rypadel Bobcat zatím dělený výložník nemají, a ani se to neplánuje, protože menší stroje bojují s váhou. U strojů od 8 tun se třídílné rameno uplatní o dost víc, poskytuje mnohem větší flexibilitu. „Jednak můžete kopat až pod strojem, nastavením ramene si můžete kopnout těsně pod radlici, dostat se přímo ke stroji. Když narovnáte rameno, máte mnohem větší dosah a výšku,“ říká Jiří Brož, produktový manažer Bobcat, který byl k dispozici novinářům u stroje v rámci Bobcat Demo Days 2023.
E88 s děleným výložníkem se bude cítit jako ryba ve vodě ve stísněnějších prostorech, na ulici mezi pruhy a tam, kde je potřeba velká výsypná výška. Vzájemná pozice obou dílů výložníku se ovládá klasicky pedálem na pravé straně podlahy. Tento pedál se dá sklopit, aby strojník nemusel mít skrčenou nohu, když pedál nepoužívá.
Stabilita z pohledu Jiřího Brože
Jiří Brož čtenáře bagry.cz také seznámil s tím, co dobříšští vývojáři udělali pro zajištění dobré stability stroje, která je ve spojení s děleným výložníkem klíčová: „Poučili jsme se z předchozí korejské generace E85, protože ta měla sklony ke kývání. Proto jsme přistoupili k opatřením, které vedly ke zvýšení stability. Prodloužili jsme pásový podvozek o 11 cm a podvozkové kladky umístili více do krajních poloh, čímž stroj získal na přední stabilitě.“
„Co se týká stranové stability, potřebovali jsme osmitunu celkově zúžit z 2,3 na 2,2 m kvůli transportabilitě, aby ji mohli zákazníci převážet na natahovacích kontejnerech. Optimalizovali jsme rozložení hmotnosti celého stroje a použili tzv. dvojité kladky. Tzn. podpěra není jen uprostřed, ale kladka je dvojitá, takže styk s pásem má vyveden do stran a tím se zvyšuje stabilita stroje.“
-hao-
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.