Téma: Traktorbagr CAT
Autor
Zpráva
14. únor 2010 22:51:48
Zdravím pánové,nedá mi to a musím říct něco k tomu diferáku.Jeho úkolem je,rozdělovat točivý moment na obě kola stejným dílem.Tzn.v přímém směru nepracuje,(pokud jsou kola stejně velká),v zátáčce se vnější kolo točí pomaleji a vnitřní se o stejnou hodnotu zrychlí o jakou se vnější zpomalí tak jsou obě kola pořád v záběru.Pokud je jedno kolo menší než druhé,platí stejnej zákon jako v zátačce.Tzn.rozdíl v otáčkách se vyrovná v diferáku,ne prokluzem kol.Všimněte si,že při 100% prokluzu jednoho kola jsou jeho otáčky dvojnásobné.
P.S. Neberte to osobně,jenom jsem chtěl přispět se svojí troškou do mlýna.Mirek.
14. únor 2010 23:17:46
David Hůrka - Vím uplně přesně jak diferák funguje a opakuji že ruzně sjeté pneu nemají na diferák vliv a už vubec ne ruzně sjeté na jiné nápravě. Zamyslete se jak to funguje. A pokud tohle ještě vypustil z ust mechanik tak okamžitě propustit protože lže zákazníkovi. Diferák je v provozu nonstop po celou dobu jízdy. Bez něj to nejde a nelze ho nijak šetřit. To je jak kdyby jste raději nejezdil vubec aby se stroj neopotřeboval. Sežente si na netu nákres diferáku a pouhým pohledem Vám to musí být jasné. Dorovnávání rodílných otáček kol je jeho ukol který plní nonstop po celou dobu jízdy. I když jedete v přímém směru je stále v záběru. Nevím jak vám to jinak vysvětlit ale už z pouhého nákresu je to zřejmé.
15. únor 2010 08:10:29
Zdravím páni.K tomu diferáku Davide,je v pořádku to dělat tak,aby kolem těch gum vznikly optimální podmínky.To znamená,že na nápravu nebudu cpát gumy rozdílné velikosti a říkat,že to srovná diferák.V tom jsme zajedno.Když už se to z nějakého důvodu stane,tak jsem toho názoru,že ten diferák to musí vydržet.
Přiznám se,že mě trochu trefil Kejsák protož mu věřím..NAPSAL--//Pokud by větší kolo neproklouzlo, tak by mašina měla tendenci zatáčet na stranu menšího kola, což byste museli korigovat řízením. Ale tím že, nutíte stroj do přímého směru, tak nutíte větší kolo proklouznout. // Asi má pravdu:No já myslel,že to větší kolo popožene diferákem to menší a obě urazí stejnou dráhu a žádné neproklouzne.Zas kdyby to tak bylo,tak by na to Kejsák přišel taky.
M.KOHOUŠEK napsal--- //v zátáčce se vnější kolo točí pomaleji a vnitřní se o stejnou hodnotu zrychlí o jakou se vnější zpomalí tak jsou obě kola pořád v záběru.Pokud je jedno kolo menší než druhé,platí stejnej zákon jako v zátačce.Tzn.rozdíl v otáčkách se vyrovná v diferáku,ne prokluzem kol.// No myslím,že zaměnil vnější /vnitřní,protože já si myslím že musí zrychlit vnější.Tak babo raď.Taky dobrý.Oni nám to třeba vysvětlí.
15. únor 2010 08:11:29
............pro p. Kohouška drobná oprava - v zatáčce se vnější kolo točí rychleji než vnitřní, protože opisuje delší dráhu, kterou musí urazit za stejnou dobu jako kolo vnitřní. To jen na okraj. A teď k tomu samotnýmu diferenciálu.
To že, diferenciál v přímém směru "nepracuje", jak píšete, je dáno tím, že na obě hnaná kola působí stejné síly od vozovky a nic tedy nenutí difernciál vyrovnávat otáčky - koeficient tření pneumatiky vůči vozovce je stejný, stejná je i síla působící od vozovky na kola (odpor vozovky). Do zatáčky ale dojde k porušení této rovnice mezi oběma koly hnané nápravy - koeficient tření sice zůstává stejný pro obě kola, ale v zatáčce se změní odpor vozovky vůči oběma kolům, který způsobí přibrzdění vnitřního kola v zatáčce. V tento moment "sepne" diferenciál a na vnějším kole, na které nyní působí menší odpor vozovky v porovnání s vnitřním kolem, dorovná otáčky vnějšího kola a to stejným poměrem, o kolik se sníží otáčky kola vnitřního.
Tak a dále - i při jízdě po rovině opravdu může dojít k prokluzu jednoho kola hnací nápravy a sepnutí diferenciálu, ale to pouze v případě, že porušíte mezi oběma hnacími koly rovnici "tření pneumatiky a odpor vozovky na jednom hnaném kole vůči tření pneumatiky a odporu vozovky druhém hnaném kole." Jinými slovy, pokud vám při jízdě po rovině jedno kolo prohrábne, tak je to kvůli tomu, že na té straně, která prohrábla, došlo buď ke snížení odporu vozovky (sníh, bláto) nebo se nějakým způsobem změnil koeficient tření pneumatiky vůči vozovce (oholená pneumatika, nadměrně zahřátá apod.). V obou případech ale dojde vždy k porušení rovnováhy odporů mezi jedním a druhým hnaným kolem.
No a teď k jádru pudla - pokud na stejné hnané nápravě použijete 2 kola o stejném materiálu a tedy se stejným koeficientem tření a odpor vozovky je na obou stranách taktéž konstantní, jen s tím rozdílem, že jedno kolo bude menší a druhé větší, tak na obou kolech máte v podstatě stejné odporové podmínky(stejné tření pneumatik neb jsou ze stejného materiálu a odpor vozovky vůči oběma kolům zůstává taktéž stejný), jinými slovy nic nenutí difernciál, aby sepnul a dorovnal otáčky. Obě kola se tedy budou točit stejnými otáčkami a protože větší kolo má větší obvodovou rychlost, bude mít mašina tendenci se stáčet na stranu menšího kola. Tím, že ale budete držet stroj v přímém směru nezbude větší pneumatice nic jiného, než aby proklouzla, když jí holt neumožníte "předběhnout" kolo menší. Opotřebováváte jak větší kolo, tak plýtváte palivem a ještě zbytečně zatěžujete diferák prokluzem. PS: Tak toho mechanika bych rozhdoně nevyhazoval - za léta praxe určitě ví, o čem mluví Nicméně, od původního tématu CATru jsme se hodně vzdálili
15. únor 2010 10:21:30
Pánové co znamená že SEPNE diferák???? Ten je v provozu po celou dobu co jedete a nedochází k žádnému spínání! A v žádném případě nedojde k prokluzu jednoho z kol a to ani v případě že na stejné náprávě jsou použity ruzně velké pneu ruzne značky a materiálu!!! To by za váma na silnici zustávaly černé čáry od pneu. Zádné sepnutí diferáku neexistuje ten se točí stále a není zpusob jak ho šetřit aby se netočil. Bez nonstop točení diferáku se nehnete z místa. Opravdu mi někdo vysvětlete co znamená SEPNUTI diferáku to mě fakt zajímá. To jako při přímé jízdě podle vás diferák je mimo činnost a jenom se veze?? Tak to máte nějaký zázrační stroj a nebo jedete na podvalu. Při jizdě po asfaltu a ještě k tomu po rovině vám NIKDY neproklouzne ani jedno z kol. Dovedete si představit co by to dělalo se strojem a gumama??? Vlezte do první autoškoly kterou potkáte at vám pujčí model diferáku a do minuty vám musí být jasné jak to funguje.
15. únor 2010 16:29:59
Kejsáku,ja tušil,že mate pravdu,zase jste nezklamal.Nevadí odskok od tématu i když některým lidem nepomůžou ani ty dva krásné obrázky od Jana H.Tam je vidět,kdy je diferák ve funkci a kdy ne.
15. únor 2010 16:41:07
...p.Mach - formulaci "sepnout" diferák jsem převzal pro odlehčení z předešlých článků, samozřejmě, že se tam nic nespíná K těm čárám na silnici - onen prokluz o kterém píši, je samozřejmě odvislý od rozdílu velikosti mezi levým a pravým kolem a samozřejmě se nejedná o tak velký prokluz, aby vám to čáralo po silnici, to už by musel být extrém, to byste jedno kolo musel mít poloviční velikosti kola druhého. Jde o to, že i ten malý prokluz, který tam je, je zmařenou energií paliva, opotřebovává gumu, namáhá diferák - on ten popisovaný mechanik opravdu věděl, o čem mluví. Samozřejmě každý diferák je do určité míry předimenzovaný, ale nadměrným zatežováním prokluzema na tvrdém a adhesivním podkladu snižujete jeho celkovou životnost. Mírné prokluzy pneumatik na silnici jsou úplně normální. Např. pokud je hnaná přední i zadní náprava současně, tak přední hnací kola mají o něco vyšší rychlost otáčení než zadní, aby se usnadnilo řízení stroje a je tedy počítáno s určitým prokluzem pneumatik, tomu se nevyhnete nikdy. Jde ale o to ten prokluz zbytečně nezvyšovat a nedělat si problémy a náklady. Já nikomu své názory nevnucuji, ani netvrdím, že se nemůžu mýlit a je mi vcelku jedno, jestli tomu někdo věří nebo ne. Z mého pohledu a zkušeností prostě říkám - střídat pneumatiky mezi hnanou a nehnanou nápravou, pokud jsou stejné (vždy obě kola z přední nápravy dát dozadu a opačně) a taky tvrdím, že rozdílné velikosti kol na jedné nápravě snižují životnost diferáku, pneumatik a zvyšují spotřebu paliva. Samozřejmě, že se pak mužeme bavit o tom, jak nákladově by se takové ztráty daly vyčíslit a jestli má vůbec smysl se jimi zabývat, ale pokud bych já vlastnil stroj a chtěl si ho nechat co možná nejdéle, tak bych to já osobně řešil jako viz výše.
15. únor 2010 18:00:56
s kejsákem souhlasím až na ten prokluz kol na silnici při rozdilné velikosti kol tim že každé iný obvod tak to funguje jak při izdě zatačkou diferencial i tuto malou odchylku srovná a proto je zbytečně namahan a nevím proč by to neudělal a nechal jedno kolo prokluzovat jediný problem by moh byt u samosvorneho diferaku ale to nevím protože dotěd sem nezistil jak funguje
a jestě jeden poznatek s praxe nevím jak vám ale mě se siždí jedno kolo na zadní napravě siždí vice diky vaze podkopu a tak by mě zajimalo co proti tomu dělate?
15. únor 2010 18:14:42
Z vlastí praxe už jsem viděl 4x vysypaný diferák. A to mluvím jen o stavebních strojích. Na Tatrách už mnohokrát více. 2x to bylo na jcb 3cx, kdy opravdu šetřili na pneu. Jedno nové a druhé ojeté kolo na předku a zavada se brzy dostavila. 1x to bylo na Terexu, kdy majitel šetřil, taktéž pneu a spůsobem, že neměl na stavbě zapnutý přední náhon a když vjížděl do hromady tak lehce zmáčknul brzdu pro zapnutí předku.
A na posledy u mě na předešlém stroji na zadním diferáku se mi povolili šrouby na talíři. Dodnes si to nedokážu vysvětlit a proto se snažím dělat vše pro jakoukoli zavadu abych jí předešel.
15. únor 2010 19:12:34
Zdravím ....pánové i p. Kejsáku , tak se koukám že se do toho diferenciálu pěkně zamotáváte. Za prvé diferenciál slouží k rovnoměrnému rozdělení sil . Což vyplývá již se samotného překladu výrazu. Dále pokud pojedete se strojem vybaveným klasickým diferenciálem rovně a jedno kolo bude mít průměr 1 metr a druhé třeba 0,5 metru , v žádném případě ani jedno z kol nebude prokluzovat. Dále pokud budou kola z rozdílných materiálů , např. jedno ocelové a druhé gumové , tak také nedojde k prokluzu. Nemá žádný vliv přilnavost ,nebo chcete-li tření k povrchu vozovky. Pořát hovořím o nápravě nehnané , tzn. přední při odpojeném předním náhonu , kdy se kola točí vlivem pohybu stroje po vozovce. Samozdřejmě pokud by se jednalo o zadní hnanou nápravu , ocelové kolo by proklouzlo dříve než gumové, avšak síla kroutícího momentu i v okamžiku prokluzu je na obou poloosách shodná. Takže pokud mají kola na jedné nápravě naprosto stejný obvod a vy pojedete rovně , otáčí se pouze hruška a talíř. A satelity stojí !!!! Satelity jsou uloženy jen v kluzných pouzdrech , takže pokud máte zásadní rozdíl v obvodu pneumatik, tak se satelity otáčí vysokou rychlostí i při přímé jízdě a tím může dojít ke zvýšení vůlí v kluzných uloženích satelitů a následně i poškození diferenciálu. Ale v žádném případě nedochází k prokluzu kol na vozovce , neboli gumování. Jiná kapitola jsou samosvorné diferenciály , které máte v mnoha strojích a ani o tom nevíte. Tam spočívá princip v tom že jsou procentuelně stále uzavřené . A nesmí dojít při jízdě v terénu k poklesu tření ani u jednoho kola na jedné nápravě pod stanovenou mez , jinak se druhé kolo zastaví a samosvorný diferenciál strácí svou funkci. Jinak řečeno pokud se s takovýmto diferenciálem dostanete jedním kolem na led, tak se druhé zastaví a vůbec vám nepomůže !!! Dále jsou diferenciály s ruční , neboli 100 procentní uzávěrkou , které vám zaručí propojení obou kol na tvrdo , ovšem smí se použít jen v přímém směru !! Pozor na to , nejčastější poruchy diferenciálu jsou způsobeny špatným použitím těchto diferáků. Pokud je to někomu nejasné , jsem ochoten vysvětlit , případně přiložit obrázky . Zdraví Emil komančák
15. únor 2010 20:15:26
Kejsák 2008
- Mezi zadní a přední nápravou samozřejmě nějaký prokluz je ale NIKDY není neni mezi dvěma pneu na jedné népravě!!! NIKDY! Od toho je tam právě ten diferak a budu se opakovat když říkám že je to jeho přirizená funkce a k žádnému namáhání ani opotřebování jak pneu tak diferáku nedochází!!! Argumentujete tím že právě proto přendavat kola z přední na zadní nápravu ale jsou to stále kola stejného pruměru takže šetření diferáku je i tak mimo mísu a vliv pruměru kol na npřední a zadní nápravě je totál hovadina tam přece diferák vubec nezasahuje.
15. únor 2010 20:24:42
Ještě dodám .... standartní diferenciál v žádném případě nespíná . Není v něm nic co by spínalo. Prostě satelity stojí , nebo se otáčejí , pokud dojde ke změně obvodové rychlosti kola. Ještě jeden příklad , pokud pojedete po rovině jedním kolem po ledu a druhým po suchém asfaltu , nic se neděje do té doby než zaberete přední lopatou do hromady. Pak se kolo na ledě začne protáčet , začnou se točit satelity ( nic nesepne ) kolo na suchém asfaltu stojí , ovšem krouticí moment na kole stojícím na asfaltu je shodný s kolem na ledě. Tzn. velmi malý na to aby pohnul strojem a stroj vyjel. Pokud je stroj vybaven oddělenou brzdou a vy přibrzdíte kolo na ledě , zvednete tím krouticí moment na tomto kole ale zároveň i na kole na asfaltu a timto zvýšením kroutíciho momentu , chcete-li síly , stroj vyjede. Emil
15. únor 2010 20:30:05
pro p. Macha. Leda mezinápravový........ Ovšem pokud budete mit na zadní nápravě nové pneu a na přední sjeté , při zapnutém předním náhonu přetěžujete soukolí předního náhonu v převodovce. Dá se to řešit přifoukáním starších pneu. Zvednete průměr. Emil
15. únor 2010 21:47:33
Kdyby pan Mach ve skole vzorne studoval nebo mel patricne vzdelani, tak by neblil takove ..... pri stejne velikosti kol je v cinnosti pouze obvodove kolo a pastorek, pri rozdilne velikosti kol je navic v cinnosti uvedena i klec se satelity, pri porovnani velikosti obvodoveho kola a satelitu je rozdil markantni. V pripade, zataceni u stejnych kol jsou satelity v cinnosti stejne jako u rozdilnych, ale pri rovne jizdy u nestejnych kol jsou satelity stale v cinnosti, u stejnych kol jsou satelity v cinnosti pouze minimalne. Pokud pan Mach chce tak mu muzu ukazat diferak z nakladaku co je vysypanej, ale satelity jsou tam porad funkci, tak si tam muze zatocit at to vidi. Ve skole jsme meli perfekni model kde si clovek mohl vyzkouset jednotlive situace, protoze mel kola a dala se menit. Timto debatu s panem Machem koncim s nazorem, ze nejvetsi guru na svete je on. Jinak jsem se bavil s prodejcem pneu a expertem od bridgestonu, dal jsem jim precist SROUB patent a mohli se mi v kancelari kluci utlouct. Hold nekdo na svete musi byt nekdo za deb... aby sranda byla.
15. únor 2010 22:02:18
Dobrý večer pánové,samozřejmě je to tak,otočil jsem ty kola a dráhy a díky za upozornění. Pozorně jsem četl vaše reakce a dovolím si je shrnout: jak říkám diferenciál v přímém směru není v činnosti,(když jsou obě kola stejně velká) satelity v koši fungujou jako zubová spojka.Když je jedno kolo větší a druhé menší,tak zákonitě to menší se otočí víckrát než větší aby urazily stejnou vzdálenost. O kolik je rychlejší jedno o tolik je pomalejší druhé ale pořád je na na obě přenášen stejný moment. Myslím že v tomhle se Kejsák mýlí.Podle mě to emil trefil asi nejlíp. Mějte se M.
15. únor 2010 23:29:43
Jan Křesťan
- To rozhodně nejsem ale když čtete totální blbost tak Vám to taky nedá nereagovat. Koho jsem rozesmál??? Takzvané "brožurkové obchoďáky" ?? Myslíte ten druh lidí kteří po základním školení jezdí dělají chytré a lidé se životníma zkušenostma jsou jim pro smích? Jo tak těhle lidí vám umím nasr... celou haldu. Chodí to po kancelářích v kravatách rozumu až za roh ale zkušenosti žádné a lezou vám do zadku jen aby prodali. Víte proto já mám strašně rád starší nebo staré lidi. Jejich zkušenosti jsou k nezaplacení. Tyhle mladíci se je snaží jen trumfnout, smějou se jim ale nedochází jim že se smějou sami sobě. Viz oprava se šroubem. Borec od světoznáme značky by samozřejmě postupoval podle brožurky... Takže nechme pány at se smějou. Bohužel vlastní neznalosti a následně vlastní hlouposti. A ještě k tomu diferáku. Já vím jak funguje a vím že při IDEÁLNĚ přímé jízdě (což je skoro nemožné) ho funguje pouze "polovina" pokud to tak mám říct. Ale o tom to není. I když budfe fungovat "celej" tak stále je to jeho přirozená funkce a vubec nic nepoškozujete To je jak kdyby jste bagrem vubec nejezdil aby se náhodou nopotřeboval. Nebo co takhle nezvedat přední lžíci moc vysoko aby se neošoupaly čepy??? Hm????
16. únor 2010 08:24:25
Zdar pánové,koukám,že je tu debata o dif.hodna první ligy.Emile všechno je jasný ,všichni víme ,že dif.nespíná.Buď se točej satelity nebo ne.Každý soudný ví a pozná,že p.Kohoušek neplácá nesmysly,ale že se jenom splet.Tam byla jedna záhadička,že když na ose je levé kolo o trochu větší a točí se tedy pomaleji než to pravé,tak co nastane.Jestli se guma opravdu přibrzdí tak,že by se nadměrně opotřebovává až gumuje a nebo jestli to srovnají satelity.To znamená ,že i na rovině pracuje diferencial,tím že se satelity pomalu pootáčí jak vyrovnávají.Vlastně je to dobře ,nevymačkají se na jednom místě.(chacha).Kejsákovi jsem rozuměl tak.že na rovině dif. nesepne.(satelity v klidu).Zdůvodnil to-stejné síly od vozovky.
16. únor 2010 08:44:19
..pánové, asi už nemá smysl toto téma dále rozdmýchávat, protože tady máme na to každý jiný názor a dostává se to do roviny, kam to dojít nemělo, takže už nebudu reagovat na vyjádření emila, se kterým z velké části nesouhlasím v pohledu na standartní diferenciál a nesouhlasím s ním zcela ani v popisu funkce samosvorného lamelového diferenciálu, který tam zobrazil (tzv. LSD diferenciál), resp. o jeho stálém jistém procentuálním uzavření. Je to prostě téma na jiné vlákno, né do kolonky traktobagry CAT. Jen si dovolím ještě 2 věci na p. Macha:
............všichni víme, že v diferenciálu nic nespíná, proto jsme to ve svém článku dal do uvozovek, i když jsem tuto věcně nesprávnou formulaci převzal z předchozích článků. Ty pneumatiky mezi přední a zadní nápravou jsem nedoporučoval přehazovat z důvodu diferenciálu, ale z důvodu různého tempa opotřebení pneumatik na hnané a nehnané nápravě. Na přetěžování diferenciálu hnané nápravy jsem reagoval v souvislosti s různým poloměrem (velikostí) pneumatik na obou stranách hnané nápravy.
16. únor 2010 11:16:33
Není důležité v jakém vláknu se rozebírá diferenciál.Cat ho má taky.To není debata o tom,komu chutná jaké pití.Tam může mít každý jiný názor.Tady to musí být buď černé nebo bílé.Buď diferák na rovině při nestejných kolech nefunguje a šoupe se guma a máte pravdu vy pane Kejsák,a nebo vyrovnává a mají pravdu oni.Jaký závěr z různých názorů mám udělat já?Jestli jde jenom o to opotřebování diferenciálu, potažmo reduktorů,tak tady jsem v klidu.Málo kdo dokáže,jak tomu v případě poruchy došlo.U kamionu to může najezdit milion km.V případě traktoru to může taky sloužit,ale tam se dá zařadit třeba okamžitě zpětný chod.To je taková rána,že proletíte oknem.Takže já taky končím s pozdravem.
16. únor 2010 12:51:38
P. Kejsák , souhlasíte , nebo nesouhlasíte, to je vlastně jedno . Diferenciál prostě funguje tak jak je konstrukčně navržený. Nepochybuji o Vaších znalostech a myslím si že kdyby jsme stáli u daných diferenciálů na dílně , tak se určitě domluvíme. Pěkný den Emil
16. únor 2010 16:10:43
Konečně sem taky někdo lupl fotečku sice by to chtělo více detailnější fotku ne z takoé dálky ale davam za 1
16. únor 2010 16:36:56
tak takhle to dopada když je ve fotkách bordel
16. únor 2010 17:20:06
Hurááá konečně sem se dočkal taky nějakych foteček Karlos: na tom bagru koukam ta antena na střeše je od visílačky? Jinak hezkej bagr
16. únor 2010 17:37:05
pro Baguu jo jo přesně tak vysílačka se velice hodí používáme ji velice často.dočetl jsem se že jsi měl C s tím jsem taky dělal a veliká spokojenost.
16. únor 2010 17:44:36
Noo jáá jak se to veme měl sem to 3 roky po nějakym praseti takže celkem dodrbany no vyrovnávání žlice tam nešlo ta tyč na přední lžíci jak vedla byla nějaka podrbana já ho měl to C s jednou pistnicí v předu na lžici.Jinak taky to šlo no ale byl to už starej bagr no vše vybyty atd já tam měl taky právě vysílčku a ted co dostanu to E tak nevím kam ji dám tam sem ji hezky dal do toho jak tam bylo radio do toho panelu ale u E nevim nevim teda nějak to tam budu muset vykoumat.
16. únor 2010 17:51:07
taky jsem měl s pístnicí uprostřed ale když jsem s tím dělal tak ten stroj nebyl tak starý.hele vysílačku u E má kolega pod radiem, radio je uprostřed pokud se nepletu mají to tam jinak řešený než u D.
16. únor 2010 18:10:08
Karlos: jojo je to tak jenže pod tím rádiem je ještě světlo jako na stropě na osvětlení když je tma Tak bych se musel vzdátt světílkajinak nevíš nedalo by se spojit s kamaradem abych pokecal jak to ma přimo napojeny atd ? popřípadě fotoo? u D to bylo jednodduší je ten panel po celé delce.
16. únor 2010 18:16:17
Já mu řeknu až bude na netu at jsem jukne.jo lampička tam je to máš recht ale kabina je natolik veliká že tam místo určo najdeš, toho se nebojím
16. únor 2010 18:22:07
JJ no uvidíme noo a jak ma vyřešenou antenu ja but chci na zrcátko a nebo magnet na střechu nechci nějak vrtat diru do střechy. Diky budu rád za nějaky info.