Téma: Traktorbagr CAT

Autor

Zpráva


Popíno .

nakládka
Členem od: 28.10.2007
Příspěvků: 738

13. únor 2010 12:05:22

To mi hlava nebere...!A neděláte pane Mach víkendový zážitky.Budu mít brzo narozky,tak bych si to přál strávit víkend s Vámi a něco se naučit.Jinak Pro Paju fotky těch Solidealů


Popíno .

nakládka
Členem od: 28.10.2007
Příspěvků: 738

13. únor 2010 12:05:47

zadek


David Hůrka

David Hůrka
Členem od: 12.12.2007
Příspěvků: 254

13. únor 2010 12:13:13

Nevím proč se, tady podivujete nad řešením Pavla Macha stím šroubem a matkou. Když se komu koli stane co popisoval Pavel tak se každý z nás bude snažit tu práci dobělat a skusím třeba dát tu matku se šroubem a podložkami. Vždiť to má logiku díru tím zapresuji a uniku vzduchu zamezím.
Ale zase bych tuto opravu bral jen dočasně a hned poté bych mazal do servisu na zavaření.
Stalo semi, že jsem v blátě sebral roxor a byl tak metr dlouhý. Koukal tak 80 cm z pneu kolem to neutíkalo, tak jsem od chlapů ze stavby pučil flexu u pneu jsem to uříz a ještě čtrnáct dní jsem stím jezdil bez uniku vzduchu.
S tím přehazováním pneu mám jedno vysvětlení. Jelikož traktor nemá mezinápravu a každý rozdíl ve velikosti pneu dohání diferáky. Tak si myslím, že diferáky trošku ochchráním zbytečné námaze a opotřebení. Můj názor ?


Jan Čada

Členem od: 03.01.2008
Příspěvků: 776

13. únor 2010 13:35:21

Dávání do pneumatiky šroub z matkou popsaným způsobem t.z. na ose a jedním krumpáčem je pitomost protože to nejde.Měnit gumy aby byly stejné velikosti a nenamáhaly nadměrně diferák je taky svérázný názor.No já taky kdysi šetřil gumičky stěračů.Pak mi je ukradli .Diferák je tam od toho aby vyrovnávál.Můj názor.


paja- cz

paja- cz
Členem od: 01.07.2008
Příspěvků: 259

13. únor 2010 14:14:34

Tady nejde o nějaké šetření diferáku, prohazuju gumy (u 4cx celá kola zadní za přední) aby se sjížděli rovnoměrně, zadní se ometaj rychleji než přední. až je dojedu všechny čtyři, jdu a koupím zase čtyři nové,, nechci jezdit jako hnup a na každé napravě mít něco jiného...kdo máte malá kola vepředu , tak se vás to netýká, kdo má 4cx tak to zná!
Nejsem línej jednou za Tři měsíce to prohodit...


Petr K.

Členem od: 13.09.2009
Příspěvků: 123

13. únor 2010 17:36:35

Zdravím
pane Čada jak jste ty gumičky šetřil ? ha ha


Jan Čada

Členem od: 03.01.2008
Příspěvků: 776

13. únor 2010 17:43:32

Podkládal jsem je v garáži krabičkama od sirek,aby se nemačkaly.cháááá


Baguu .

Baguu .
Členem od: 17.12.2009
Příspěvků: 1327

13. únor 2010 17:50:28

Neřešte furt pneu to je myslím jasné ne hodte sem radějc nějaky fotečky.


Jiří Miko

Členem od: 08.02.2010
Příspěvků: 4

13. únor 2010 20:56:05

Ahoj Pepíno!
Máš pěkné "obutí". Chci se Tě zeptat, jakou značku jsi volil a jestli jsi s něma spokojený.
Dík Jirka


Popíno .

nakládka
Členem od: 28.10.2007
Příspěvků: 738

13. únor 2010 21:16:12

Všechno je lepší než MITAS!!! Jsou to Solidealy,ale to jsem tu psal asi 100x


Jiří Miko

Členem od: 08.02.2010
Příspěvků: 4

13. únor 2010 21:55:48

Popíno, tak se nezlob a moc díky.
Jirka


Jan Kümmel

Členem od: 17.08.2007
Příspěvků: 98

13. únor 2010 22:23:30

Se omlouvám za to zvracení, to sem nemusel, ale když předělávám tyhle provizorní opravy děsně nadávám protože je vnitřek průrazu a okolí zapatlaný od těch knotů zapejká se mi to do frézky atd. K těm opravám, do otvoru po zafrézování průměr 10mm v běhounu se dává čípek(hříbek) pokud je úhel větší než cca 25° dělám tzv. dělenou opravu tj. remaster (výplň neboli čípek bez podložky) + vložku UP podle tabulek. Rameno (mimochodem začíná už cca 1" v běhounu a bočnici lze opravit špendlíkové průpichy vložkou UP a všechno co je nad tyto rozměry vybrousit, vyplnit, termopres + vložka podle druhu konstrukce pneumatiky (radiál, diagonal) místa opravy (běhounová, bočnicová) a velikost podle tabulek. Po aplikaci vložky probíhá 24hod při 20°C chemická vulkanizace a teprve následně montáž a huštění. Takhle provedená oprava je sice pořád jen oprava ale má blízko řekněme k 99%. hezký den


Jindřich Knobloch

Členem od: 02.12.2008
Příspěvků: 58

14. únor 2010 00:10:31

Dobrý den,já mám na JCB 3 Mitasky,a nemůžu na ně říct ani popel.Vzorek v pohodě.Před dvěma lety mě někdo přez noc udělal na stavbě dvě díry do boku zadní gumy.Ráno příjdu,bagr už skoro klečel.Tak jsem použil knoty od číňanů za 25 Kč sada,trochu natlakoval kompresorem z ledničky.Trvalo to sice třičtvrtě hodiny a pak jsem dojel do vsi k velkému kompresoru.Ty knoty jsou tam dodnes.Když jsem někde píchnul ,tak to byla vždy ztráta půldne.Jindy jsem na silnici chytil do předního kola ocelového ježka.Nějaká dobrá duše je tam prý rozhazovala.Je pravdou že byly moc dobře udělané.Pak jsem šlapal 4 km bagru na krk,aby jsem dojel do pneuservisu.Bylo to už skoro po ráfku.Jindy jsem jel i po třech kolech,kladivem jsem zablokoval přední nápravu,aby byla tuhá.Tam jsem čekal dvě hodiny,protože zrovna přezouvali celý kamion. Na stavbě už byli nervozní.Když jsem tam dorazil tak jsem zjistil,že jsem píchnul druhou přední.Tak jsme lítali po servisech v okolí,ale ten byl na obědě,ten neměl zouvačku.Tak jsem to zul malou montpákou,on to zalepil záplatou na osobáky,za 100 Kč.Ale už jsem to nedokázal tou pákou nazout.Jeli jsme do dalšího servisu,kde mi plášť nasadili.Pak rychle zpět na staveniště.Po hodině práce vidím jak je guma zase měkká.Byla to ta osobáková záplata.Tak rychle směr domů,do servisu z rána.Oprava byla o 100 Kč dražší než ráno,prý jiná záplata.Všechny opravy byly opraveny jenom záplatou,bez vyplnění průpichu.Tak hned druhý den jsem si objednal věci na opravu pneumatik.Opravuji si hříbky a knoty,kolmé i šikmé díry podle toho jak mám čas.A později mi ta přidražená oprava začala zase utíkat.To jsem zjistil při další,ale už mnou dělané opravě.Záplata byla odpařená.Já si myslím,že je zbytečné provádět nákladné opravy,protože než dojde k poškození plátem vodou ,tak bude pneumatika ojetá nebo rozřízlá.Ušetřím peníze za opravu v servisu,kde to stejně odfláknou,ale hlavně ušetřím čas.Bůď opravím na stavbě knotem a nebo když to uniká méně tak až večer doma.

Jindřich


Jaroslav Kučera

CAT 428 D
Členem od: 27.11.2007
Příspěvků: 241

14. únor 2010 11:25:53

Také používáme Mitasky a že by to bylo něco hroznýho bych neřekl, po 4 letech jsem je teď na zmu přehazoval že to bylo sjetý. Přední taky Mitas a ty jsem přezouval loňskou zimu. Za celou dobu jsem nepoužil nějaký knot nebo tak. Mam tam duše. Opravy jsem taky dělal na stavbách. Podkopem přes špalek odrazil patku, pomohl montpákama, obrousil, zalepil flekem a jelo se. To jsem dělal 2x za celou dobu. Jinak kompletní přezutí jsem dělal v servisu a když nebyl čas a matroš a servis blízko tak taky. Jinak doma po práci v klídku. Velká jde, přední je horší. Ale gumu jsem opravoval za tu dubu tak 10x, naštěstí pouze hřebíky a nic většího.

CAT 428 D, CAT 305C CR - http://www.zemnipracekucera.wbs.cz


Pavel Mach

Členem od: 06.04.2008
Příspěvků: 1852

14. únor 2010 12:42:30

Jan Čada
- Proč si myslíte že to nejde???? Protože to neumíte neznamená že to nejde.


Kejsák 2008

Členem od: 16.10.2008
Příspěvků: 164

14. únor 2010 14:07:00

..... ještě k těm pneumatikám. Zažil jsem na stavbě kluka, který si taky koupil na svůj traktoráč pneumatiky Solideal, protože byly levněkší než Good Year, které byly na stroji namontovány originálně. Jenže asi po týdnu měl gumy rozřezaný jak papuč, daleko víc než po měsíci na stejném staveništi s originálníma Good Yearkama. Tak je šel reklamovat. Nevím jak to dopadlo, lae nakonec koupil nový zaní Good Year a světe div se, ty nebyly po týdnu ani zdaleka tak rozbité, jako ty Solidealy. Tak jsme vzali ostrý nůž a zkusilijsme říznout do šípu u Good Yearu a do šípu u Solidealu - a bylo to jasné. U soledealu jsme zařízly téměř do půli šípu, u Good Yearu byl problém vůbec ten nůž zaříznout. A ještě jeden poznatek byl očividný - nový Solideal měl o cca 1cm nižší vzorek než nový Good Year, tj. s Good Yearem bude mít větší trakci. Jinými slovy, někde ta levná značka ušetřit musí, aby byla levnější - v případě Solidealu to bylo na tvrdosti směsi a množství materiálu na "šípu". To jen na okraj.

A ještě k tomu šetření diferenciálu - ano diferenciál opravdu slouží k vyrovnání otáček obou kol, ale pouze v případě, že obě kola mají stejný průměr a jedou na povrchu se stejným koeficientem tření a jedete-li do zatáčky. Jedete-li však rovně a je-li jedno kolo menší než druhé a obě kola se odvalují po stejném povrchu a mají stejný koeficient tření, potom kolo s větším průměrem musí zákonitě proklouznout, aby se srovnaly výsledné otáčky hnacích kol. Pokud by větší kolo neproklouzlo, tak by mašina měla tendenci zatáčet na stranu menšího kola, což byste museli korigovat řízením. Ale tím že, nutíte stroj do přímého směru, tak nutíte větší kolo proklouznout. Když kolo proklouzne, opotřebovává se a vy zbytečně nadměrně opravdu zatěžujte diferák. Teď jde o to, o jak moc si tímto zkracujete životnost větší pneumatiky a životnost diferáku. Přehazování stejných kol z nápravy na nápravu je dobrou věcí, kterou ve finále ušetříte peníze, proptože pneumatiky vám ve finále vydrží déle, než když je na jedné nápravě necháte zlikvidovat do mrtě.


Zdeněk Málek

Zdeněk Málek
Členem od: 21.11.2008
Příspěvků: 396

14. únor 2010 17:20:01

Přátelé souhlasím s Kejsákem,každý kdo vyzkoušel lepší pneumatiky jako jsou Goodyear nebo Michelin poznal jaký to je,ta guma je složená úplně z něčeho jiného než ty laciné věci,proto ta cena,vrátí se to na životnosti pneu.Jinak pokud si neprojdete místo kam vás chtějí poslat a vy tam hned najedete a je tam plno hřebíků po tesařích tak vám nepomůže nic.Loni jsem byl na stavbě s jedním kolegou,úplně, stejná práce,já jsem neudělal ani jedno kolo,on do týdne 2x opravoval,protože pořád dělal věci jako že jel jinou cestou,přejížděl koleje,točil se přes jedno kolo atd.Já jsem živnostník a vše si musím zaplatit,on byl zaměstnanec a jen volal co se stalo.

Málče


Pavel Mach

Členem od: 06.04.2008
Příspěvků: 1852

14. únor 2010 18:31:57

Pánové víte jak funguje diferák??? Viděli jste ho někdy v rozloženém stavu??? At máte kola velká jak chcete tak diferák je v neustále činnosti. Kdykoli jedete trošku i do minimální zatáčky tak opět je v činnosti. Je na to stavěný a je to jeho přirozená funkce. Defakto je v činnosti i v přímém směru. Tímto ho v žádném případě nešetříte a ani nešetříte pneumatiky i kdyby na stejné nápravě byla jedna nová a druhá sjetá na plátno. Rozhodně jedno kolo nemá tendenci proklouznou to právě dorovnává diferák. Tohle nemá s usporou nic společného. Jiná věc je uzávěra nebo náhon na předek ale to zapínáte pouze v terénu a tam je to stejně jedno protože hrabou všechna kola která zrovna mají menší trakci. Tohel co říkáte je jeden velký omyl a na to dám krk. Diferák je věc která stroj přežije a pokud i tak odejde tak to rozhodně není tím že nepřehazujete pneu. Nehledě na to že vy přehazujete přední za zadní. Chápete to co tu říkáte??? Tím že nepřehazuji tak mám na nápravě i tak sjetá kola stejně takže jak to myslíte??? Nebo mi chcete říct že diferák je nějaké propojení přední a zadní nápravy?????


David Hůrka

David Hůrka
Členem od: 12.12.2007
Příspěvků: 254

14. únor 2010 21:34:05

Kejsáku : super jsi to napsal plně souhlasím.

Pavel : ty vůbec nevíš jak diferák funguje viď přiznej si to? A už vůbec nevíš jak ve tvém bagru co ? Kdybys věděl proč se dvě zubatý kola točej tak nepíšeš takové nesmysly. Pokud budeš jezdit na silnici s jednou gumou holou a jednou novou, tak on se ti velmi brzo ozve. Pokud na silnici přibrzdíš, tak se ti zapíná přední náhon a v tu chvíly jsou oba diferáky propojeny?????

A k tim gumám, když mám dát za Mitas 13 500,- a za goodyear 18 000,- . A goodyera mi vydrží vice než třikrát déle, tak asi není co řešit.


radek kratky

radek  kratky
Členem od: 11.02.2009
Příspěvků: 110

14. únor 2010 22:18:47

Já viděl nakladač s diferákem v kopru.A když přijel mechanik tak říká ,ááá firma šetřila na gumách,tam byla jedna náprava holá a na druhej byly nový gumy.A selským rozumem si skoro každý dokáže odvodit, že holá naprava se jen vozí a plný výkon přenášený jen přes jednu nápravu to se asi někde musí projevit.


Miroslav Kohoušek

Členem od: 14.02.2010
Příspěvků: 5

14. únor 2010 22:51:48

Zdravím pánové,nedá mi to a musím říct něco k tomu diferáku.Jeho úkolem je,rozdělovat točivý moment na obě kola stejným dílem.Tzn.v přímém směru nepracuje,(pokud jsou kola stejně velká),v zátáčce se vnější kolo točí pomaleji a vnitřní se o stejnou hodnotu zrychlí o jakou se vnější zpomalí tak jsou obě kola pořád v záběru.Pokud je jedno kolo menší než druhé,platí stejnej zákon jako v zátačce.Tzn.rozdíl v otáčkách se vyrovná v diferáku,ne prokluzem kol.Všimněte si,že při 100% prokluzu jednoho kola jsou jeho otáčky dvojnásobné.
P.S. Neberte to osobně,jenom jsem chtěl přispět se svojí troškou do mlýna.Mirek.


Pavel Mach

Členem od: 06.04.2008
Příspěvků: 1852

14. únor 2010 23:17:46

David Hůrka - Vím uplně přesně jak diferák funguje a opakuji že ruzně sjeté pneu nemají na diferák vliv a už vubec ne ruzně sjeté na jiné nápravě. Zamyslete se jak to funguje. A pokud tohle ještě vypustil z ust mechanik tak okamžitě propustit protože lže zákazníkovi. Diferák je v provozu nonstop po celou dobu jízdy. Bez něj to nejde a nelze ho nijak šetřit. To je jak kdyby jste raději nejezdil vubec aby se stroj neopotřeboval. Sežente si na netu nákres diferáku a pouhým pohledem Vám to musí být jasné. Dorovnávání rodílných otáček kol je jeho ukol který plní nonstop po celou dobu jízdy. I když jedete v přímém směru je stále v záběru. Nevím jak vám to jinak vysvětlit ale už z pouhého nákresu je to zřejmé.


Jan Čada

Členem od: 03.01.2008
Příspěvků: 776

15. únor 2010 08:10:29

Zdravím páni.K tomu diferáku Davide,je v pořádku to dělat tak,aby kolem těch gum vznikly optimální podmínky.To znamená,že na nápravu nebudu cpát gumy rozdílné velikosti a říkat,že to srovná diferák.V tom jsme zajedno.Když už se to z nějakého důvodu stane,tak jsem toho názoru,že ten diferák to musí vydržet.
Přiznám se,že mě trochu trefil Kejsák protož mu věřím..NAPSAL--//Pokud by větší kolo neproklouzlo, tak by mašina měla tendenci zatáčet na stranu menšího kola, což byste museli korigovat řízením. Ale tím že, nutíte stroj do přímého směru, tak nutíte větší kolo proklouznout. // Asi má pravdu:No já myslel,že to větší kolo popožene diferákem to menší a obě urazí stejnou dráhu a žádné neproklouzne.Zas kdyby to tak bylo,tak by na to Kejsák přišel taky.
M.KOHOUŠEK napsal--- //v zátáčce se vnější kolo točí pomaleji a vnitřní se o stejnou hodnotu zrychlí o jakou se vnější zpomalí tak jsou obě kola pořád v záběru.Pokud je jedno kolo menší než druhé,platí stejnej zákon jako v zátačce.Tzn.rozdíl v otáčkách se vyrovná v diferáku,ne prokluzem kol.// No myslím,že zaměnil vnější /vnitřní,protože já si myslím že musí zrychlit vnější.Tak babo raď.Taky dobrý.Oni nám to třeba vysvětlí.


Kejsák 2008

Členem od: 16.10.2008
Příspěvků: 164

15. únor 2010 08:11:29

............pro p. Kohouška drobná oprava - v zatáčce se vnější kolo točí rychleji než vnitřní, protože opisuje delší dráhu, kterou musí urazit za stejnou dobu jako kolo vnitřní. To jen na okraj. A teď k tomu samotnýmu diferenciálu.

To že, diferenciál v přímém směru "nepracuje", jak píšete, je dáno tím, že na obě hnaná kola působí stejné síly od vozovky a nic tedy nenutí difernciál vyrovnávat otáčky - koeficient tření pneumatiky vůči vozovce je stejný, stejná je i síla působící od vozovky na kola (odpor vozovky). Do zatáčky ale dojde k porušení této rovnice mezi oběma koly hnané nápravy - koeficient tření sice zůstává stejný pro obě kola, ale v zatáčce se změní odpor vozovky vůči oběma kolům, který způsobí přibrzdění vnitřního kola v zatáčce. V tento moment "sepne" diferenciál a na vnějším kole, na které nyní působí menší odpor vozovky v porovnání s vnitřním kolem, dorovná otáčky vnějšího kola a to stejným poměrem, o kolik se sníží otáčky kola vnitřního.

Tak a dále - i při jízdě po rovině opravdu může dojít k prokluzu jednoho kola hnací nápravy a sepnutí diferenciálu, ale to pouze v případě, že porušíte mezi oběma hnacími koly rovnici "tření pneumatiky a odpor vozovky na jednom hnaném kole vůči tření pneumatiky a odporu vozovky druhém hnaném kole." Jinými slovy, pokud vám při jízdě po rovině jedno kolo prohrábne, tak je to kvůli tomu, že na té straně, která prohrábla, došlo buď ke snížení odporu vozovky (sníh, bláto) nebo se nějakým způsobem změnil koeficient tření pneumatiky vůči vozovce (oholená pneumatika, nadměrně zahřátá apod.). V obou případech ale dojde vždy k porušení rovnováhy odporů mezi jedním a druhým hnaným kolem.

No a teď k jádru pudla - pokud na stejné hnané nápravě použijete 2 kola o stejném materiálu a tedy se stejným koeficientem tření a odpor vozovky je na obou stranách taktéž konstantní, jen s tím rozdílem, že jedno kolo bude menší a druhé větší, tak na obou kolech máte v podstatě stejné odporové podmínky(stejné tření pneumatik neb jsou ze stejného materiálu a odpor vozovky vůči oběma kolům zůstává taktéž stejný), jinými slovy nic nenutí difernciál, aby sepnul a dorovnal otáčky. Obě kola se tedy budou točit stejnými otáčkami a protože větší kolo má větší obvodovou rychlost, bude mít mašina tendenci se stáčet na stranu menšího kola. Tím, že ale budete držet stroj v přímém směru nezbude větší pneumatice nic jiného, než aby proklouzla, když jí holt neumožníte "předběhnout" kolo menší. Opotřebováváte jak větší kolo, tak plýtváte palivem a ještě zbytečně zatěžujete diferák prokluzem. PS: Tak toho mechanika bych rozhdoně nevyhazoval - za léta praxe určitě ví, o čem mluví happy Nicméně, od původního tématu CATru jsme se hodně vzdálili happy






Pavel Mach

Členem od: 06.04.2008
Příspěvků: 1852

15. únor 2010 10:21:30

Pánové co znamená že SEPNE diferák???? Ten je v provozu po celou dobu co jedete a nedochází k žádnému spínání! A v žádném případě nedojde k prokluzu jednoho z kol a to ani v případě že na stejné náprávě jsou použity ruzně velké pneu ruzne značky a materiálu!!! To by za váma na silnici zustávaly černé čáry od pneu. Zádné sepnutí diferáku neexistuje ten se točí stále a není zpusob jak ho šetřit aby se netočil. Bez nonstop točení diferáku se nehnete z místa. Opravdu mi někdo vysvětlete co znamená SEPNUTI diferáku to mě fakt zajímá. To jako při přímé jízdě podle vás diferák je mimo činnost a jenom se veze?? Tak to máte nějaký zázrační stroj a nebo jedete na podvalu. Při jizdě po asfaltu a ještě k tomu po rovině vám NIKDY neproklouzne ani jedno z kol. Dovedete si představit co by to dělalo se strojem a gumama??? Vlezte do první autoškoly kterou potkáte at vám pujčí model diferáku a do minuty vám musí být jasné jak to funguje.


JAN HAMSA

JAN HAMSA
Členem od: 20.11.2007
Příspěvků: 79

Jan Čada

Členem od: 03.01.2008
Příspěvků: 776

15. únor 2010 16:29:59

Kejsáku,ja tušil,že mate pravdu,zase jste nezklamal.Nevadí odskok od tématu i když některým lidem nepomůžou ani ty dva krásné obrázky od Jana H.Tam je vidět,kdy je diferák ve funkci a kdy ne.


Kejsák 2008

Členem od: 16.10.2008
Příspěvků: 164

15. únor 2010 16:41:07

...p.Mach - formulaci "sepnout" diferák jsem převzal pro odlehčení z předešlých článků, samozřejmě, že se tam nic nespíná happy K těm čárám na silnici - onen prokluz o kterém píši, je samozřejmě odvislý od rozdílu velikosti mezi levým a pravým kolem a samozřejmě se nejedná o tak velký prokluz, aby vám to čáralo po silnici, to už by musel být extrém, to byste jedno kolo musel mít poloviční velikosti kola druhého. Jde o to, že i ten malý prokluz, který tam je, je zmařenou energií paliva, opotřebovává gumu, namáhá diferák - on ten popisovaný mechanik opravdu věděl, o čem mluví. Samozřejmě každý diferák je do určité míry předimenzovaný, ale nadměrným zatežováním prokluzema na tvrdém a adhesivním podkladu snižujete jeho celkovou životnost. Mírné prokluzy pneumatik na silnici jsou úplně normální. Např. pokud je hnaná přední i zadní náprava současně, tak přední hnací kola mají o něco vyšší rychlost otáčení než zadní, aby se usnadnilo řízení stroje a je tedy počítáno s určitým prokluzem pneumatik, tomu se nevyhnete nikdy. Jde ale o to ten prokluz zbytečně nezvyšovat a nedělat si problémy a náklady. Já nikomu své názory nevnucuji, ani netvrdím, že se nemůžu mýlit a je mi vcelku jedno, jestli tomu někdo věří nebo ne. Z mého pohledu a zkušeností prostě říkám - střídat pneumatiky mezi hnanou a nehnanou nápravou, pokud jsou stejné (vždy obě kola z přední nápravy dát dozadu a opačně) a taky tvrdím, že rozdílné velikosti kol na jedné nápravě snižují životnost diferáku, pneumatik a zvyšují spotřebu paliva. Samozřejmě, že se pak mužeme bavit o tom, jak nákladově by se takové ztráty daly vyčíslit a jestli má vůbec smysl se jimi zabývat, ale pokud bych já vlastnil stroj a chtěl si ho nechat co možná nejdéle, tak bych to já osobně řešil jako viz výše.


Daniel xdand

Daniel xdand
Členem od: 13.09.2007
Příspěvků: 248

15. únor 2010 18:00:56

s kejsákem souhlasím až na ten prokluz kol na silnici při rozdilné velikosti kol tim že každé iný obvod tak to funguje jak při izdě zatačkou diferencial i tuto malou odchylku srovná a proto je zbytečně namahan a nevím proč by to neudělal a nechal jedno kolo prokluzovat jediný problem by moh byt u samosvorneho diferaku ale to nevím protože dotěd sem nezistil jak funguje
a jestě jeden poznatek s praxe nevím jak vám ale mě se siždí jedno kolo na zadní napravě siždí vice diky vaze podkopu a tak by mě zajimalo co proti tomu dělate?


David Hůrka

David Hůrka
Členem od: 12.12.2007
Příspěvků: 254

15. únor 2010 18:14:42

Z vlastí praxe už jsem viděl 4x vysypaný diferák. A to mluvím jen o stavebních strojích. Na Tatrách už mnohokrát více. 2x to bylo na jcb 3cx, kdy opravdu šetřili na pneu. Jedno nové a druhé ojeté kolo na předku a zavada se brzy dostavila. 1x to bylo na Terexu, kdy majitel šetřil, taktéž pneu a spůsobem, že neměl na stavbě zapnutý přední náhon a když vjížděl do hromady tak lehce zmáčknul brzdu pro zapnutí předku.
A na posledy u mě na předešlém stroji na zadním diferáku se mi povolili šrouby na talíři. Dodnes si to nedokážu vysvětlit a proto se snažím dělat vše pro jakoukoli zavadu abych jí předešel.


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 19:12:34

Zdravím ....pánové i p. Kejsáku , tak se koukám že se do toho diferenciálu pěkně zamotáváte. Za prvé diferenciál slouží k rovnoměrnému rozdělení sil . Což vyplývá již se samotného překladu výrazu. Dále pokud pojedete se strojem vybaveným klasickým diferenciálem rovně a jedno kolo bude mít průměr 1 metr a druhé třeba 0,5 metru , v žádném případě ani jedno z kol nebude prokluzovat. Dále pokud budou kola z rozdílných materiálů , např. jedno ocelové a druhé gumové , tak také nedojde k prokluzu. Nemá žádný vliv přilnavost ,nebo chcete-li tření k povrchu vozovky. Pořát hovořím o nápravě nehnané , tzn. přední při odpojeném předním náhonu , kdy se kola točí vlivem pohybu stroje po vozovce. Samozdřejmě pokud by se jednalo o zadní hnanou nápravu , ocelové kolo by proklouzlo dříve než gumové, avšak síla kroutícího momentu i v okamžiku prokluzu je na obou poloosách shodná. Takže pokud mají kola na jedné nápravě naprosto stejný obvod a vy pojedete rovně , otáčí se pouze hruška a talíř. A satelity stojí !!!! Satelity jsou uloženy jen v kluzných pouzdrech , takže pokud máte zásadní rozdíl v obvodu pneumatik, tak se satelity otáčí vysokou rychlostí i při přímé jízdě a tím může dojít ke zvýšení vůlí v kluzných uloženích satelitů a následně i poškození diferenciálu. Ale v žádném případě nedochází k prokluzu kol na vozovce , neboli gumování. Jiná kapitola jsou samosvorné diferenciály , které máte v mnoha strojích a ani o tom nevíte. Tam spočívá princip v tom že jsou procentuelně stále uzavřené . A nesmí dojít při jízdě v terénu k poklesu tření ani u jednoho kola na jedné nápravě pod stanovenou mez , jinak se druhé kolo zastaví a samosvorný diferenciál strácí svou funkci. Jinak řečeno pokud se s takovýmto diferenciálem dostanete jedním kolem na led, tak se druhé zastaví a vůbec vám nepomůže !!! Dále jsou diferenciály s ruční , neboli 100 procentní uzávěrkou , které vám zaručí propojení obou kol na tvrdo , ovšem smí se použít jen v přímém směru !! Pozor na to , nejčastější poruchy diferenciálu jsou způsobeny špatným použitím těchto diferáků. Pokud je to někomu nejasné , jsem ochoten vysvětlit , případně přiložit obrázky . Zdraví Emil komančák


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 19:16:53

standartní diferenciál
standartní diferenciál

happy


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 19:51:34

diferenciál se 100% mechanickou uzávěrkou
diferenciál se 100% mechanickou uzávěrkou

happy


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 19:53:21

samosvorný diferenciál
samosvorný diferenciál

happy


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 19:56:12

samosvorný diferenciál s brzdou
samosvorný diferenciál s brzdou

happy


Pavel Mach

Členem od: 06.04.2008
Příspěvků: 1852

15. únor 2010 20:15:26

Kejsák 2008
- Mezi zadní a přední nápravou samozřejmě nějaký prokluz je ale NIKDY není neni mezi dvěma pneu na jedné népravě!!! NIKDY! Od toho je tam právě ten diferak a budu se opakovat když říkám že je to jeho přirizená funkce a k žádnému namáhání ani opotřebování jak pneu tak diferáku nedochází!!! Argumentujete tím že právě proto přendavat kola z přední na zadní nápravu ale jsou to stále kola stejného pruměru takže šetření diferáku je i tak mimo mísu a vliv pruměru kol na npřední a zadní nápravě je totál hovadina tam přece diferák vubec nezasahuje.


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 20:24:42

Ještě dodám .... standartní diferenciál v žádném případě nespíná . Není v něm nic co by spínalo. Prostě satelity stojí , nebo se otáčejí , pokud dojde ke změně obvodové rychlosti kola. Ještě jeden příklad , pokud pojedete po rovině jedním kolem po ledu a druhým po suchém asfaltu , nic se neděje do té doby než zaberete přední lopatou do hromady. Pak se kolo na ledě začne protáčet , začnou se točit satelity ( nic nesepne ) kolo na suchém asfaltu stojí , ovšem krouticí moment na kole stojícím na asfaltu je shodný s kolem na ledě. Tzn. velmi malý na to aby pohnul strojem a stroj vyjel. Pokud je stroj vybaven oddělenou brzdou a vy přibrzdíte kolo na ledě , zvednete tím krouticí moment na tomto kole ale zároveň i na kole na asfaltu a timto zvýšením kroutíciho momentu , chcete-li síly , stroj vyjede. Emil


Emil .

Emil .
Členem od: 05.08.2007
Příspěvků: 371

15. únor 2010 20:30:05

pro p. Macha. Leda mezinápravový........ Ovšem pokud budete mit na zadní nápravě nové pneu a na přední sjeté , při zapnutém předním náhonu přetěžujete soukolí předního náhonu v převodovce. Dá se to řešit přifoukáním starších pneu. Zvednete průměr. Emil


Jan Křesťan

Členem od: 05.08.2009
Příspěvků: 1442

15. únor 2010 21:47:33

Kdyby pan Mach ve skole vzorne studoval nebo mel patricne vzdelani, tak by neblil takove ..... pri stejne velikosti kol je v cinnosti pouze obvodove kolo a pastorek, pri rozdilne velikosti kol je navic v cinnosti uvedena i klec se satelity, pri porovnani velikosti obvodoveho kola a satelitu je rozdil markantni. V pripade, zataceni u stejnych kol jsou satelity v cinnosti stejne jako u rozdilnych, ale pri rovne jizdy u nestejnych kol jsou satelity stale v cinnosti, u stejnych kol jsou satelity v cinnosti pouze minimalne. Pokud pan Mach chce tak mu muzu ukazat diferak z nakladaku co je vysypanej, ale satelity jsou tam porad funkci, tak si tam muze zatocit at to vidi. Ve skole jsme meli perfekni model kde si clovek mohl vyzkouset jednotlive situace, protoze mel kola a dala se menit. Timto debatu s panem Machem koncim s nazorem, ze nejvetsi guru na svete je on. Jinak jsem se bavil s prodejcem pneu a expertem od bridgestonu, dal jsem jim precist SROUB patent a mohli se mi v kancelari kluci utlouct. Hold nekdo na svete musi byt nekdo za deb... aby sranda byla.


Miroslav Kohoušek

Členem od: 14.02.2010
Příspěvků: 5

15. únor 2010 22:02:18

Dobrý večer pánové,samozřejmě je to tak,otočil jsem ty kola a dráhy a díky za upozornění. Pozorně jsem četl vaše reakce a dovolím si je shrnout: jak říkám diferenciál v přímém směru není v činnosti,(když jsou obě kola stejně velká) satelity v koši fungujou jako zubová spojka.Když je jedno kolo větší a druhé menší,tak zákonitě to menší se otočí víckrát než větší aby urazily stejnou vzdálenost. O kolik je rychlejší jedno o tolik je pomalejší druhé ale pořád je na na obě přenášen stejný moment. Myslím že v tomhle se Kejsák mýlí.Podle mě to emil trefil asi nejlíp. Mějte se M.


Nové příspěvky k tématu mohou být vkládány pouze na konec příspěvků: přejít pro vložení