Zaostřeno

Evropské normy Stage V pro výfukové zplodiny motorů ve stavebních strojích budou nejtvrdší na světě - svou striktností předčí Japonsko i Spojené státy americké, které se nakonec ke zpřísnění dosavadních norem neodhodlaly. V dnešním článku se o nové evropské normě dozvíte vše podstatné.

Přestože potřeba stavět stále narůstá, dieselové motory, které většina stavební techniky používá, jsou v ohrožení kvůli emisním skandálům. Ty se sice týkají převážně automobilového odvětví, vrhá to však špatné světlo i na stavební stroje, jelikož i ony využívají převážně dieselové motory.

Caterpillar, Liebherr a Volvo se vzácně shodují: bezstupňová převodovka proslavená v zemědělských traktorech Fendt pod názvem Vario je dalším vývojovým stupněm pohonu nakladačů. Před jejich úplnou elektrifikací. Ovšem ani po téměř dvaceti letech, kdy je Vario na trhu, není mnoha lidem jasné, jak funguje. Pokusme se odhalit její tajemství.

Propojená stavba - co je to? Jestli se domníváte, že vrcholem je sledování strojů přes webový přístup poskytnutý výrobcem stroje nebo specializovanou firmou, jste na omylu. To je jen základ, na který se napojují další technologie, firmy a dokonce i úřady. Vše je k dispozici už dnes a vaše konkurence to kdykoliv může použít proti vám. Seznamte se, budoucnost právě vrazila do dveří.

Badge engineering je poněkud posměšný, ale trefný anglický výraz pro situaci, kdy firma místo vývoje vlastního výrobku použije produkt jiné značky, mírně ho upraví a výsledek prezentuje pod svým logem. V oboru stavebních strojů se jedná o postup uplatňovaný velmi často.

Co nová emisní norma, to čistější zplodiny, ale i o pár litrů vyšší spotřeba nafty. Tato zjednodušená, ale trefná rovnice přestává se současnou emisní normou Tier 4i / Stage III B platit. Kromě spotřeby totiž budete muset řešit i další věci.