Téma: Lanove bagry
Autor
Zpráva
09. květen 2018 21:12:24
pan T: úžasný, děkuju moc, mám čtení na dobrou noc
14. květen 2018 23:54:47
Aj ja ďakujem , pane T!
Mám takúto otázku: na strane 48 v odseku d) sa píše, že je zakázané sklápať a zdvíhať zaťažený výložník. Jedná sa o priehradový výložník? Lebo ak sa naberá do drapáku materiál na určitom polomere a je potrebné vysýpať na inom polomere, ako sa to rieši, ak teda nie je možné meniť pracovný polomer sklonom výložníka? (Pri výložníku výškovej lopaty netreba meniť sklon, lebo sa dá zasúvať a vysúvať násada s lopatou)
Ďakujem!
21. květen 2018 21:49:23
Hezký den Tibore.Přesně vám nepovím,nejsem strojník rypadla,ale jejich opravář.Ale myslím si že i u drapákového zařízení,a to z toho důvodu,že zvih výložníku jde ze šnekové převodovky zdvihu přez bronzové kolo s drážkama,u kterého by se přílišnou hmotností naloženého koše či lopaty mohly vylomit drážky.
Jinak drapákový koš se dá přitáhnout pomocným lanem pr.16mm,a tím se zmenší pracovní poloměr.(viz mé foto ze 4 září na str.21)
23. květen 2018 20:40:50
Ďakujem, pane T!
24. květen 2018 14:38:00
Dne 27. srpen 2017 20:33:11 byl na tyto stránky vložen obrázek E25 a čtenář ptá na co je na výložníku pod rolnami namontovaný trojúhelníkový rám. Tento rám byl součástí dodávky firmy Unex, která tyto bagry vyráběla a tento díl brání zvednutí lopaty až do horních rolen výložníku a jejich poškození. Protože se těmito bagry nakládá materiál i výše než rýpadlo stojí, tak se tento díl demontuje a je ne zkušenosti řidiče stroje, aby lopatu zvedal tak, aby horní rolny výložníku nepoškodil.
A malá zajímavost pro ty co sem vložili obrázky rýpadla E25. Bubínku na levé straně výložníku na který se navíjí lanko určené k otevření lopaty se dříve říkalo také budík. Budík proto, že v původních bubnech bylo velké ocelové péro, které se při vysouvání lopaty utahovalo a pak při zasouvání lopaty navíjelo lano. Protože to péro často praskalo, tak bylo později nahrazeno lankem. To že tam to péro bylo můžete vidět na starém bubínku, protože uvnitř jsou úchyty toho péra. Za mých 40 let práce na rýpadle E25 jsem ovšem to péro viděl jen jednou a to na stroji, který se opravoval na dole Obránce míru na Mostecku.
24. květen 2018 14:48:10
Pre Jiří Třasák: Ďakujem!!!
24. květen 2018 19:18:35
taky děkuji,opět jsme se dozvěděli něco zajímavého
nabourání závěsu rolen dochází krom nezkušeností,i např. ''připečením ''kontaktů stykače zdvihu.
Možná by p.Třasák k tomu něco mohl doplnit...
05. červenec 2018 08:17:05
Unex po generální opravě,asi-pěkné.Asi do nějakého kamenolomu-má namontovány úzké housenice(pásy).díky
10. červenec 2018 14:05:18
Dobry den, na vasu stranku som narazil nedavno, vdaka clanku http://bagry.cz/clanky/veterani/p...bylo_v_roce_1926_prodano_do_kolumbie
Vedel by mi niekto pomoct kde by som mohol hladat vykresovu dokumentaciu?
Pytal som sa v Plzni - p. Nohovcova, odporucanie kontaktovat Unex na zaklade toho ze dokumentacia bola predana novemu vyrobcovi. Od Unexu prisla odpoved, ze u nich nic nieje... ze sa to vyrabalo v Plzni.
Fotky su paradne, z Plzne som dostal par dalsich, rad by som z predlohy spravil papierovy model, siritelny.
Dakujem
Miro
10. červenec 2018 21:16:33
Výkresovú dokumentáciu na "kolumbijské" bagre už asi nezoženieš. Podstatná časť plzeňského škodováckeho archívu bola zničená pri náletoch v II. svetovej.
TM
10. červenec 2018 23:19:25
@Tibor M - konštruktér František Palík - prepac, nevyznam sa, myslis ze by vedel nejak pomoct, je mozne ho kontaktovat?
@Tomáš Kazecky - mam tak trochu slabost na starsie Skodovacke produkty, a rad by som rozsiril portfolio modelov o "paru", facsinuje ma ako to dokazali dat dokopy nitmi, doplnit parou a fungovalo to. Mam rozkreslenu lokomotivu Albatros 498.104, tiez mam nejaku dokumentaciu a podklay pre Skodovacke dela kalibre 305, 420mm.
dakujem za reakcie pani
Miro
11. červenec 2018 07:20:49
Miroslav, fotku s poznámkou, že je tam F. Palík, som dal v rámci všeobecnej diskusie. Keby si chcel informácie od neho, musel by si to stihnúť do roku 1962.
TM
11. červenec 2018 10:18:09
Dakujem za objasnenie Tibor
12. červenec 2018 18:27:17
Miro, aby som Ťa neodradil od hľadania: veľmi zaujímavý bol parný bager Škoda P23 (v rôznych modifikáciách 2300, 2310, 2320). Tieto typy sa údajne vyrábali aj po II. sv. vojne - pozri príspevok Ondřeje Hájka zo 14. 9. 2011 (na str. 10). Preto by výrobné výkresy mohli v niektorom archíve "v Plzni a okolí" ešte byť. Ak by si sa do toho dal, mám záujem o spolupátranie!
Pre predstavu taký bager je na obálke knihy R. Kolomého: Historický vývoj lopatových rýpadel. Je to niekde v tomto vlákne.
TM
16. červenec 2018 14:59:27
Pan T zde vložil: "taky děkuji,opět jsme se dozvěděli něco zajímavého
nabourání závěsu rolen dochází krom nezkušeností,i např. ''připečením ''kontaktů stykače zdvihu. Možná by p.Třasák k tomu něco mohl doplnit... "
Pokud se stane, že se připečou kontakty ovládání zdvihu lopaty, tak by měl zkušený bagrák zareagovat tak, že v kabině má u pravé ruky ovládání jističe a rukou ho stlačí a vypne celý stroj. Na obrázku nad tímto příspěvkem je to červené tlačítko s velkou plochou na pravém pultu. Potom položíte lopatu k zemi a jdete uvolnit připečený jistič. Při vypnutí jističe se musí samozřejmě reagovat velmi rychle, protože když dáte páku zdvihu do neutrálu tak si musíte všimnout, že pohyb lopaty vzhůru neskončil a musíte reagovat. Mě osobně se tento stykač připekl asi tak 3 krát a vždy jsem stihl stroj zastavit. Byli ovšem přeborníci co horní rolny očesali až na hřídel a dokonce několikrát.
Pan T výše napsal: Přetočení nerovností lanového bubnu zdvihu přímo na stroji
Na stroji E25 jsem pracoval 40 let a nikdy jsem neviděl, že by se hrana bubnu kde je umístěná brzda zdvihu přetáčela. To co máte ve videu snad dělá nějaká hodně malá firma co má tento stroj a nemá dílny. A rozhodně bych u toho přípravku s nožem nestál jak je na videu, protože při ulomení nože jde o život. V dílně se to dělá při menší rychlosti než je otáčení bubnu motorem.
23. červenec 2018 21:41:48
Děkuji z příspěvek od pana Třasáka.Opravám lopatových rypadel se věnuji s přestávkou (11 let) celkem asi 14-15 let.Lanové bubny se přetáčí na firmě-co si já pamatuji již od 70-80 let.Pravda je,že ne příliž často.Pracuji v údržbě povrchového uhelného dolu,kde pracovalo ještě před nedávnem přez 4 000 zaměstnanců,takže žádná malá firma,a dílny jsou zde vybaveny slušně,ale přetáčení lanového zvihu na stroji má výhodu krátkého času opravy oproti úplné demontáži bubnu.A ne každý podnik má soustruh,kam by se lanový buben při svém průměru vešel.Prováděl jsem demontáž bubnu několikrát,a srovnání plochy pro brzdu zdvihu na místě přineslo úsporu jak časovou tak techniky(jeřáb,auto).
Co se týče nabourání závěsu:Toto se stávalo často před dosažením maximálního zdvihu lopaty(zvláště třeba při hloubkovém nakládání do vagonů přez trolejové vedení)kdy už byl závěs lžíce hodně blízko špičky výložníku,a než si strojník uvědomil že nelze lžíci zastavit stisknutím Stop tlačítkem,došlo k nabourání lžíce i rolen závěsu.Je to individuální záležitost,a zkušených strojníků je již málo,tato profese již u nás na firmě není tak prestižní záležitost.Co se týká bezpečnosti-motor jede pouze na první stupeň,a ochranné štíty jsou při obrábění takového materiálu samozřejmostí.
23. červenec 2018 21:41:50
Děkuji z příspěvek od pana Třasáka.Opravám lopatových rypadel se věnuji s přestávkou (11 let) celkem asi 14-15 let.Lanové bubny se přetáčí na firmě-co si já pamatuji již od 70-80 let.Pravda je,že ne příliž často.Pracuji v údržbě povrchového uhelného dolu,kde pracovalo ještě před nedávnem přez 4 000 zaměstnanců,takže žádná malá firma,a dílny jsou zde vybaveny slušně,ale přetáčení lanového zvihu na stroji má výhodu krátkého času opravy oproti úplné demontáži bubnu.A ne každý podnik má soustruh,kam by se lanový buben při svém průměru vešel.Prováděl jsem demontáž bubnu několikrát,a srovnání plochy pro brzdu zdvihu na místě přineslo úsporu jak časovou tak techniky(jeřáb,auto).
Co se týče nabourání závěsu:Toto se stávalo často před dosažením maximálního zdvihu lopaty(zvláště třeba při hloubkovém nakládání do vagonů přez trolejové vedení)kdy už byl závěs lžíce hodně blízko špičky výložníku,a než si strojník uvědomil že nelze lžíci zastavit stisknutím Stop tlačítkem,došlo k nabourání lžíce i rolen závěsu.Je to individuální záležitost,a zkušených strojníků je již málo,tato profese již u nás na firmě není tak prestižní záležitost.Co se týká bezpečnosti-motor jede pouze na první stupeň,a ochranné štíty jsou při obrábění takového materiálu samozřejmostí.
06. srpen 2018 23:21:27
pro pana T: na rýpadle E25 jsem pracoval 40 let a nikdy jsem nezažil situaci, že by se kontakty pro zdvihový motor spekly přesně v tom okamžiku, kdy je lopata těsně u horních rolen. Vždy se to stalo když lopata byla vodorovně s terénem. To co popisujete je spíše výmluva nějakého diletanta, který naboural rolny a pak lhal až se mu od pusy kouřilo. Na rýpadle E25 jsem nejenom pracoval, ale učil hodně nových adeptů na profesi řidiče rýpadla E25.
Proto znám všechny možné situace, kdy řidič stroj poškodil špatným ovládáním.
Například nejčastější způsob přetržení zdvihového lana je situace kdy se lopata položí před hromadu tak, že se lanový koš na lopatě uvolní před lopatu a v tom okamžiku řidič zařadil všechny stupně zdvihového motoru a volný koš letí prudce k násadě lopaty a vzniklý ráz přetrhne lano.
15. srpen 2018 18:35:51
zkušenosti p.Třasáka určitě oceníme,je to pohled z kabiny strojníka,kdy nastanou situace které zažije jen obsluha,oproti těm,kteří se věnují třeba velkým opravám(zdvihu stavby,vyjížděním podvozku,výměně středu,kompletním opravám nabíracího zařízení a pod.) ,renovacím dílů-prostě dílenské práci kolem rypadel.
Vložím sem časem fotky nyní probíhající kompletní GO nabíracího zařízení E25(koš s násadou,hřeben ,klapku)
S přetržením lan jsem se setkal krom uvedeného také v případě kdy lanový závěs prudce padl dolů(například při utržení oka pásové spojky zdvihu nebo neopatrnou prací s pedálem hlavní brzdy)a strojník-bagrák dal prudce zdvih a lano se dostalo mezi rolny závěsu a došlo k jeho poškození nebo přetržení.U Unexů zas při neopatrné manipulaci se lžící,např. při rovnání pláně před bagrem,nebo přetahování ''matrací''(násada lžíce nemá vodicí hřeben a koš lžíce má tendenci se kroutit do strany).
14. září 2018 22:54:52
pan T : (kdy lanový závěs prudce padl dolů) patrně jste si nevšiml posledního odstavce v mém příspěvku kde vámi uvedený způsob přetržení lana popisuji.
Další způsob přetržení zdvihového lana je ten, když se stroj otáčí s položenou lopatou nízko nad zemí a lopata narazí na balvan a otáčením je vyhozena do vzduchu. Nezkušený bagrák v tom okamžiku zabere půdce zdvihem a uvolněné lano se zasekne za rolnu a přetrhne. Bagráky jsem učil, že v tomto okamžiku musí zvednout obě ruce z ovládacích pák a když lopata poklesne dolů, tak lano skočí zpět do rolny. Nikdy neskočilo vedle.
Když lano skočí za rolnu, tak jde nasadit buď položením lopaty na zem a uvolněním koše až se opře o zuby lopaty. Pak se vyndá čep rolny a rolna se vykutálí k zubům a nasadí se lano a čep. Nebo natlačením lana do horní části rolny a zajištěním provazem. Při zapnutí zdvihu kdy se lana začnou napínat se povede lano dostat do celé rolny.