Téma: Lanove bagry

Autor

Zpráva


Bagr DH431

Členem od: 04.11.2010
Příspěvků: 31

13. červen 2014 20:20:37

UNEX E303 ako pomník. Obec Rózsaszentmárton, Mad'arsko.


Bagr DH431

Členem od: 04.11.2010
Příspěvků: 31

13. červen 2014 20:31:06

E303 ako pomník, Bükkábrány, Mad'arsko


Bagr DH431

Členem od: 04.11.2010
Příspěvků: 31

13. červen 2014 20:31:59

Bükkábrány


Josef Horák

Josef Horák
Členem od: 01.04.2010
Příspěvků: 1724

11. září 2014 17:23:40

pár hezkých obrázků ze stránky tatrovky cz.sk


Josef Horák

Josef Horák
Členem od: 01.04.2010
Příspěvků: 1724

11. září 2014 17:24:06

....


Josef Horák

Josef Horák
Členem od: 01.04.2010
Příspěvků: 1724

11. září 2014 17:24:38

....


Stanislav Hýbl www.sh-elektro.cz

Stanislav Hýbl www.sh-elektro.cz
Členem od: 09.12.2007
Příspěvků: 257

28. září 2014 19:36:54

Těžba písku

Zemní práce v nepřístupném terénu.
Dostupnost: Česká Republika + Rakousko.
Kráčejicí BAGR
Euromach
Kaiser
Neuson

TEL: 603464619
http://www.sh-elektro.cz


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

28. září 2014 21:09:03

Standa Hýbl, vidím tam vzadu na foto malilinký korčekový bager. A inak len reklamu na Vašu firmu. sad


Pawka bagrowny

Členem od: 11.03.2013
Příspěvků: 14

02. listopad 2014 11:51:11

chtelo by to udelat v mladejove den ,kdy se setka škoda-detva D500 a tatra 147 vodni dilo orlik. pěkně by si zabadrovali!

K161n


Bohumil Trávníček

Členem od: 10.02.2010
Příspěvků: 85

23. listopad 2014 18:04:22

Před časem se tu vedla debata zda jsou v těžebním průmyslu výhodnější elektrické lanové bagry nebo hydraulická rypadla. podrobnému srovnání se věnují 2 přednášky v ruštině:





Z přednášek vyplývá, že ve velkých dolech (vyjma Austrálie) převládají lanové bagry. Avšak nelze obecně říci, který typ je pro těžbu výhodnější. Velké elektrické lanové bagry jsou ekonomičtější ve velkých dolech s delší dobou těžby ložiska (na jednom místě) a se snadno dostupným elektrickým vedením. Hydraulické bagry jsou však podstatně flexibilnější.


Bohumil Trávníček

Členem od: 10.02.2010
Příspěvků: 85

23. listopad 2014 18:13:03

Zatím se tu moc nepsalo o ruských lanových bagrech. Jde o řadu tzv "EKG", kde číslo za touto zkratkou označuje objem "standartní" lžíce daného typu v metrech čtverečních.
Zatím největší je EKG32, viz:



ale i EKG15 není k zahození:


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

24. listopad 2014 22:05:52

Veľa o ruských (nielen) bagroch je tu:
http://www.techstory.ru/baggers1903.htm - o predvojnových typoch
http://www.techstory.ru/baggers45_70.htm - o povojnových typoch D, OM, E
http://www.techstory.ru/baggers_eo.htm - o typoch EO
... a iné.


Bohumil Trávníček

Členem od: 10.02.2010
Příspěvků: 85

26. listopad 2014 19:16:38

Milý pane Tibore, díky za odkazy.

Pod označením "ЭО-3111В" je tam fotka lanového bagru, který si pamatuji, že pracoval u cukrovaru v Kojetíně (na střední Moravě) při vybírání zeminy z usazovacích nádrží když jsem byl kluk (okolo roku 1980). Patřil tuším firmě STAS (stavební stroje) Uherské Hradiště. Myslím, že je i na tomto videu:



Jen s tím číselným označením typu si moc nevím rady, na fotce (i pod vloženým videem) je uvedeno "e303"blunk. Jinak mám dojem, že u něj šlo taky vyměnit rameno a přemontovat ho na dragline.


Bohumil Trávníček

Členem od: 10.02.2010
Příspěvků: 85

26. listopad 2014 19:18:43

Britské lanové nostalgie (film ze 40. let minulého století):


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

30. listopad 2014 19:13:42

Kedysi som získal fotku Ry-1 (resp. Škoda-Menck Mb-1) z výstavby vítkovických železiarní. Podarilo sa mi nájsť kratučký film, kde je tento konkrétny stroj v pohybe - cca od 45. sekundy:
http://repozytorium.fn.org.pl:81/?q=pl/node/7045

Britské lanové nostalgie - palec hore!


Roman Prchal

Roman Prchal
Členem od: 27.01.2008
Příspěvků: 906

15. prosinec 2014 16:50:51


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

06. leden 2015 19:51:52

... zaujímavý starý dokument - bagre Ruston & Hornsby









Vít N

Vít N
Členem od: 16.01.2015
Příspěvků: 1

17. leden 2015 17:53:32

......jedna Škodovka


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

21. únor 2015 13:20:04

Pre Martina Stračára: Ransomes Rapier


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

21. únor 2015 13:21:26

... alebo Bucyrus?


Miloslav Průcha

Miloslav Průcha
Členem od: 02.04.2015
Příspěvků: 10

02. duben 2015 15:03:03

Zdravím, všechny účastníky diskuze.
Přihlásil jsem se, protože mě zajímají lanové bagry (hydraulika už je úplně o něčem jiném). Strojník nejsem a nikdy jsem nebagroval (pokud se nepočítají hodiny strávené na pískovišti s hračkou blunk). Na začátek bych měl dotaz, jestli se laňáky vyskytují jen v tomto tématu, nebo je ještě nějaké?
Líbí se mi spíše stroje menších rozměrů například D-500, Э-352, Э-257 a autorýpadla z Detvy, ale rád se podívám i na ty větší.
Vkládám sem obrázky jednoho elektrického laňáku, který už bohužel neexistuje a stál na haldě u Železáren Hrádek. Byl to patrně původně normální lopatový bagr, který byl přestavěn na jeřáb. Používal se na vyklápění takových kbelíků se struskou. Přesný typ mi určitě napíšete a také jestli taková přestavba byla běžná.


Miloslav Průcha

Miloslav Průcha
Členem od: 02.04.2015
Příspěvků: 10

02. duben 2015 15:12:43

Jinak pokud by bylo potřeba, tak jsem schopen pomoci s angličtinou a ruštinou.
Profilový obrázek Э-352 jsem si vypůjčil ze stránek www.techstory.ru, tak snad se na mě nebudou zlobit. Ruský bagr Э-352 ani Э-257 jsem na vlastní oči neviděl a rád bych se zeptat, jestli víte o nějakém dochovaném stroji?
Vkládám pro úplnost ještě jednu fotografii zezadu stroje z předchozího příspěvku.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

05. duben 2015 21:15:24

Ahoj Miloslav, lanáky sa vyskytujú ešte napr. tu:
http://bagry.cz/cze/forum/stavebni_stroje/fotobanka_ctk
http://www.baumaschinenbilder.de/...sid=a3cb9f289746c5b0a43544db2578c43e
http://forum.bauforum24.biz/forum...dabac3996a00586fd8&showforum=335

Historické stavebné stroje všeobecne napr. tu: http://www.hcea.net/page-1543070

Techstory.ru poznáš.

Elektrický lanák na Tvojich obrázkoch bol E-301 alebo E-302, ja to nedokážem presnejšie rozlíšiť (tiež sa viac venujem menším strojom)

Dochovaný ruský stroj, ale modernejší E-304b má (mal?) R. Luka. Pozri príspevok z 29.7.2011.

PS: Vitaj na bagry.cz!!!


Miloslav Průcha

Miloslav Průcha
Členem od: 02.04.2015
Příspěvků: 10

07. duben 2015 12:44:28

Ahoj Tibore,
díky za odkazy a info o dochovaném kusu Э-304b. Je škoda, že se žádný laňák Э-352 u nás nedochoval, protože jich tady prý bylo hodně, ale po nástupu hydraulik šly houfně do šrotu... Э-352 je krásný právě tím, že je to čistě mechanický stroj bez vzduchového posilování. Náhradní vzdušnice do Э-304b bude asi dost zásadní díl...
Před pěti lety inzeroval někdo na Ukrajině:
http://www.autosite.ua/Ekskavator-E352_auto_893127.html
Jakpak asi nakonec tento stroj skončil..

Jinak fotky laňáků najdete také na stránkách:
http://www.obecdysina.cz/spolky-s...ografie/rnd-ejpovice-4/dul-ejpovice/

Viz příklad nahoře


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

07. duben 2015 20:45:38

Miloslave, odkaz na Dýšinu je dobrý! Ďakujem!


CS Excavators

Členem od: 12.01.2015
Příspěvků: 72

01. květen 2015 10:18:53

Zdravím všechny "laňáky" - tento týden jsem hledal fotky rypadla Poclain TY2P (neměli by jste něco?) a jako vedlejší produkt jsem našel i nějaké materiály k laňákům. Snad se bude líbit! blunk

Dvě fotky nějakého ruského (?) laňáku: http://www.komarovice.cz/fotogale...lbum/1-foto-z-kroniky-1960-1979.html
Laňák na T138čce: http://www.starejesencany.cz/inde...p?nid=479&lid=cs&oid=1562524
Další laňák: http://www.zoo-olomouc.cz/img/foto/60-leta-30.jpg - galerie: http://www.zoo-olomouc.cz/app/historie/60-leta

3 dílná historie lomu Plešovice (jsou tam i nějaké laňáky): http://www.ckrumlov.cz/cz1250/aktual/region/t_ho1003.htm + http://www.ckrumlov.cz/cz1250/aktual/region/t_ho1103.htm + http://www.ckrumlov.cz/cz1250/aktual/region/t_ho1203.htm
Laňák na 111tce: http://www.crssobeslav.cz/historie-spolku/
Tatra 111 laňák: http://hradkov.unas.cz/Historie-obce.html#foto

D-062 + Fortschritt a 111tky: http://www.smirice.eu/voda/kanalizace.htm
Zase nějaký bahňák-laňák: http://www.dlouhabrtnice.cz/index...?nid=9254&lid=cs&oid=1918817
Něco je i z budování metra: http://www.m40.cz/foto-video/

Snad jsou aspoň některé odkazy pro vás nové... blunk

Stránky věnované historii stavebních strojů v ČSSR - https://www.facebook.com/CSexcavators/


Miloslav Průcha

Miloslav Průcha
Členem od: 02.04.2015
Příspěvků: 10

04. květen 2015 07:53:26

Já k Poclainu bohužel nic nemám, nicméně odkazy neznám a fotky se mi moc líbí! Díky.


CS Excavators

Členem od: 12.01.2015
Příspěvků: 72

04. květen 2015 20:54:53

Díky Tiborovi jsem doplnil do předchozího příspěvku typ laňáku ze Smiřic, jde o D-062 blunk

Stránky věnované historii stavebních strojů v ČSSR - https://www.facebook.com/CSexcavators/


Martin Maloch

Členem od: 23.10.2013
Příspěvků: 9

21. červen 2015 20:20:42

Zdravím, dva roky dozadu som tu písal že pracujem na bakalárskej práci na tému lanové rýpadla, dneska je dokončená a pozajtra idem obhajovať. Mal by niekto zaújem si ju prečítať? Je to necelých sto strán , začiatok vysvetluje kulturu a prvé rýpadla a pozvolne prechadzam cez "stripping shovels" po draglajny. Ak by bol zaujem mozem to sem hodithappy


Pawka bagrowny

Členem od: 11.03.2013
Příspěvků: 14

21. červen 2015 22:28:33

nejdriv preji at uspeješ a pak řadim se do fronty

K161n


Martin Maloch

Členem od: 23.10.2013
Příspěvků: 9

21. červen 2015 23:01:14

https://www.vutbr.cz/studium/zave...;hl_nazev=0&hl_autor=1&str=1
Dúfam že link bude fungovat, treba si otvorit hlavny dokument. v priapde ze nebude fungovat napiste svoj email a zaslem prácu. Je tam fúra formálnych chýb, ako zlý štýl a podobne, no nebavilo ma pisat tym suchym vedátorským stylom....


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2037

22. červen 2015 11:16:51

Děkuji za odkaz. Pěkná práce, ještě hezčí oponentura doc. Ing. Miroslava Škopána, CSc. Trefně poznamenává, že "je poplatná slohu populárně naučných publikací" (což komentujete "nebavilo ma pisat tym suchym vedátorským stylom" ), což se mi právě líbí. V ostatním musím souhlasit s panem Škopánem, rozebral Vás hezky happy


Martin Maloch

Členem od: 23.10.2013
Příspěvků: 9

22. červen 2015 14:05:08

Jako tu vyskovu a hloubkovu lopatu , to ma zamrzelo dost . Tak ako chybajuce formalne veci, no ked to clovek cital 50x tak som to dako prehliadol a nasiel som tam este viac preklepov ajtak.... Nevadi, dufam ze to zajtra obhájimbig-smile Pracoval som na tom dost dlho a nacital som kopu informacii tak to hádam k niecomu bude. Co sa týka toho ze som opomenul viacmenej europske dianie, chcel som pisat o veciach ktoré boli niečím zaujímavé a podobne. Z toho co som mal nacitane, aj o unexe a skodovke, som tam moc toho nedaval lebo uz tak som bol popoťahovaný za rozsah práce, ten bol v mojom prípade enormný. CHýbal som suchý výčet informácii to uznávam. Ale chcel som sa venovat skorej takym veciam , ako vznikali pásy, ako kracajuce podvozky a poodbne. Jednoducho som tam pisal co ma bavilo a co som uznal za vhodné jabig-smile TO bola evidentne chyba...


Martin Maloch

Členem od: 23.10.2013
Příspěvků: 9

22. červen 2015 14:06:04

Jako tu vyskovu a hloubkovu lopatu , to ma zamrzelo dost . Tak ako chybajuce formalne veci, no ked to clovek cital 50x tak som to dako prehliadol a nasiel som tam este viac preklepov ajtak.... Nevadi, dufam ze to zajtra obhájimbig-smile Pracoval som na tom dost dlho a nacital som kopu informacii tak to hádam k niecomu bude. Co sa týka toho ze som opomenul viacmenej europske dianie, chcel som pisat o veciach ktoré boli niečím zaujímavé a podobne. Z toho co som mal nacitane, aj o unexe a skodovke, som tam moc toho nedaval lebo uz tak som bol popoťahovaný za rozsah práce, ten bol v mojom prípade enormný. CHýbal som suchý výčet informácii to uznávam. Ale chcel som sa venovat skorej takym veciam , ako vznikali pásy, ako kracajuce podvozky a poodbne. Jednoducho som tam pisal co ma bavilo a co som uznal za vhodné jabig-smile TO bola evidentne chyba...


Bohumil Trávníček

Členem od: 10.02.2010
Příspěvků: 85

23. červen 2015 12:38:45

Vážený pane Martine,

díky za upozornění na Vaši bakalářku! S potěšením jsem si ji stáhl a předběžně jsem se v rychlosti začetl do několika zajímavých odstavců. Jako amatérovi (jsem profesí biolog) mi ten populárně-naučný styl nevadí (i když chápu, že u práce na odborné strojní VŠ to vadit může).
Možná by stálo za úvahu napsat na téma bagry (nejen lanové) populárně-naučnou knížku v češtině/slovenštině. Vaše bakalářka by mohla být "základním stavebním kamenem" takové publikace. Chtělo by to ale asi pojmout mnohem víc symetricky, tj. neklást tak přehnaný důraz jen na vývoj a představení amerických strojů (byť jsou samozřejmě úchvatné a lze o nich současně sehnat nejsnadněji informace; zapomněl jste na dragline "jeřábové" firmy Manitowoc happy)), ale věnovat se i dalším typům a firmám (jak naznačuje i oponent Vaší bakalářky); svět bagrů taky nekončí hranicemi Západu, bagrovalo se a bagruje vlastními stroji třeba i v Rusku (řada EKG), v Číně, atd. (i když globalizace přinesla rozšíření západních strojů největších firem po celém světě). Chtělo by to samozřejmě i důraz na stroje středoevropské, tj. i ten Liebherr, Unex, ale třeba i lanové drapákové bagry (u nás se např. používají k těžbě štěrkopísku z vody na největších našich pískovnách). Tj. udělat skutečně průřez všemi možnými známými typy (a firmami, které je vyráběly/vyrábějí). S mnoha obrázky... happy)

Jinak osobně sdílím Vaši (z bakalářky zřejmou) fascinaci obrovskými pohyblivými stroji. Jako kluk (a jako biolog) jsem v mládí hltal knihy J. Augusty a Z. Buriana s obrázky obrovských vyhynulých dinosaurů a litoval, že už nežijí (i s tím nebezpečím možnosti případného sežrání... happy). Po zavedení internetu se stejnou fascinací hledím na neuvěřitelné tisícitunové těžební bagry či obří jeřáby. Obojí je vlastně součástí evoluce (organizované) hmoty.

V biologii se někdy vede spor (podle mne však zbytečný) o to zda geny slouží evoluci (živých) organismů nebo organismy vlastně slouží (co nejúspěšnější) reprodukci genů. Myslím, že obojí je pravda. Podobný pohled však můžeme mít i na "evoluci" abiotické organizované hmoty ("technické organismy"blunk: tj. tyto "organismy" ulehčují život druhu Homo sapiens, ale tento druh vlastně slouží (úžasné) evoluci těchto "organismů". Při čtení Vaší bakalářky jsem si to znova uvědomil. Bez Homo sapiens by nikdy ve Vesmíru nevznikl "organismus"(= složitě organizovaná jednotka hmoty) the Captain" či "Big Muskie".

Podíváme-li se na evoluci organizované hmoty (bez antropocentrického rozlišení na biologickou a nebiologickou formu) jako celek, pak tyhle "technické organismy" (které vlastně "používají" druh Homo sapiens tak trochu jako své "geny"blunk, tak tyhle kolosy ve své pompéznosti dinosaury překonávají... happy I když některé z nich nám taky pomalu "vymírají" když se vnější podmínky pro ně zhoršují...

Omlouvám se za svůj (až téměř filosofický) vstup, snad mi to bude zdejší komunitou prominuto... happy)

Připojuji (k tématu Vaší bakalářky happy) ukázku jednoho moderního středoevropského těžebního lanového bagru (dragline) od Liebherr:





Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

28. červen 2015 00:13:54

Martin Maloch: dúfam, že si obhájil!
K bakalárke len stručne: je chvályhodné, že bola vôbec vypísaná daná téma. Je dobré, že sa tej témy niekto ujal.
Cieľom práce nemal byť popis vývoja rýpadiel / bagrov od prvopočiatkov po súčasnosť (veď Martin študuje techniku a nie históriu happy ), preto som sa zaujímal len o historickú časť práce, do strany 27. Sú tam nejaké faktické chyby, ale tie pochádzajú už z literárnych zdrojov, ktoré Martin použil. Neviem, asi nemá zmysel tie chyby tu spomínať a opravovať.


Martin Maloch

Členem od: 23.10.2013
Příspěvků: 9

28. červen 2015 22:41:13

Práca je obhájená, ja som titulovaný a pan Škopán mi na záver po obhajobe prízvukoval že mam z toho spraviť knihu. Následne mi dal kontakt do redakcie. Nápad s knihou sa mi veľmi pozdáva nakoľko ma to celkom chytilo a stále disponujem dosť veľkým objemom zdrojov, samozrejme mám aj zdroje o ruských strojoch, čosi z histórie tých českých, histrický vývoj lopatových rypadel, a podobne. Bohužial som už bol upozornený na problém ktorý vždy vzniká a to je financovanie.
Rozhodol som sa ale že to chcem skúsiť prekonať, skúsim teda pozháňať viac zdrojov o Unexe a doplniť ich do práce, následne požiadať ich či by vedeli nejako pomôcť.
Myslíte že stojí za to sa do niečoho takého pustiť? Ak zdielate moje nadšenie, pošlite mi čokoľvek čo máte o lanových rýpadlách na matlocko@gmail.com, postupne to budem preberať až zostávím komplet "skicu" toho čo doplním do práce.
Ja by som chcel prácu rozšiť a priblizit stroje vyrábané v strednej európe, historicky aj teraz, povenovať sa ruskému trhu a rád by som pridal aj kapitolu ktorá by pojednávala o prechode na hydraulické, dôvody, prvé stroje a podobne.
Píšte mi prosim, kdekoľvek, sem alebo mailom akékoľvek postrehy a návrhy.
Pán TIbor, keby ste mohli a napísali by ste mi tie chyby, bol by som vďačný, bohužial som mladý a musím sa opierať len o to o čom si prečítam....
Idem napísať mail do redakcie, ak bude záujem tak zajtra napíšem čo som zistil.
Ďakujem zatiaľhappy


Oto Oto

Členem od: 29.06.2015
Příspěvků: 4

29. červen 2015 18:21:04

Na tejto stránka sú tri fotografie lanovéhoa bagra Škoda. Neviete poradť či ide o RY1 alebo RY150, či RY151 ?
Mne sa zdá, že ide o RY1 a nie o RY150 ako označil autor tej stránky.
http://www.orava-liptov.sk/socializmus.htm
Ide o tieto obrázky :
http://www.orava-liptov.sk/SOCIALIZMUS/skoda-ry151.jpg
http://www.orava-liptov.sk/SOCIALIZMUS/bager-ry151.jpg
http://www.orava-liptov.sk/SOCIALIZMUS/rypadlo-ry151.jpg


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

29. červen 2015 19:49:46

Oto Oto: podľa kabíny (resp. celej "karosérie"blunk a kozlíka Ry-151, podľa pracovného zariadenia Ry-100. Takže mix, zrejme po väčšej oprave. Motor je tatra, ten mohli mať podľa katalógu ND aj Ry-100 aj Ry-151.


Tomáš Kazecky

Členem od: 22.07.2015
Příspěvků: 50

22. červenec 2015 22:08:16

Shora a zdola

Bagry......bagry.....


Nové příspěvky k tématu mohou být vkládány pouze na konec příspěvků: přejít pro vložení