Liebherr začal vyrábět pásové nakladače již před více než čtvrt stoletím. Tenkrát to byly v podstatě dozery s nakládací lopatou místo radlice. Liebherr však jako první uložil motor dozadu kvůli lepšímu výhledu na lopatu a navíc tak motor využil i jako protizávaží.
V poslední době se začínají ve stavebnictví stále více prosazovat teleskopické manipulátory. Jsou to velmi všestranné stroje, ale do stoprocentní univerzálnosti jim chybí jedna důležitá věc - podkop.
Nový "pásák" 321C LCR od Caterpillaru má hmotnost 24 t a ve výrobním programu nahrazuje typ 321B LCR. Sdílí mnoho součástí, hlavně podvozek, motor a hydrauliku, s modely 320C L a 320 C L Utility, od kterých se však odlišuje těžším protizávažím a speciálně navrženým rámem otočného svršku, jenž snižuje poloměr otáčení zádě na hodnotu 1,67 m.
Orenstein & Koppel představil na letošní Baumě zcela novou generaci svých kolových rypadel v hmotnostní kategorii 16 (MH plus) až 24 t (MH 8.6), které jsou společně s ostatními stroji O&K vyráběny v obrovském závodě v německém Berlíně.
New Holland se dostal k výrobě rypadlonakladačů v roce 1986, když spadl pod nadvládu Ford Motor Company, a chytře využil téměř čtyřicetiletých zkušeností Fordu s těmito stroji.
V 70. a 80. letech byl náš trh zaplaven sovětským zbožím na pořadník a tamější výrobce Ivtorfmaš Ivanovo (dnes Kraneks) přispěl do této mozaiky oblíbeným "emtépéčkem", tedy pásovým rypadlem pro práce v málo únosných zeminách.
Žlutá je pro stavební stroje dobrá. Už se to doneslo i do Jižní Koreje a příšerně zelené minirypadlo Hyundai Robex 55-3 odjelo do věčných lovišť.
Nejstarší výrobce smykem řízených nakladačů s vertikálním zdvihem vyhladil neotesané kubistické tvary dosavadní řady LS.
V roce 2002 byla na Conexpu v Las Vegas představena zcela nová řada rypadlonakladačů JCB pod společným označením P21 - projekt pro 21. století. Protože byly stroje ušity velice horkou jehlou, konstruktéři z JCB nepřestali vyvíjet a letos, po třech letech, byl proces konstrukčních změn završen.
Odpověď: hodnotenie