reklama
Kladiva a pásy Renomag
reklama

Smykem řízený nakladač New Holland LS170 prošel faceliftem

Nejstarší výrobce smykem řízených nakladačů s vertikálním zdvihem vyhladil neotesané kubistické tvary dosavadní řady LS.

Zaoblení se nevyhnuly blatníky, boční panely kapoty motoru, zadní kryt chladiče, filtrů a výfuku a dokonce ani samotný výložník nakladače - poznávací znamení a alfa a omega "smykáčů" New Holland. Pro tento článek jsem vybral zástupce nejoblíbenější velikostní kategorie - New Holland LS170.

Výložník označovaný jako Superboom (supervýložník) vyvinul New Holland už před 45 lety, a z důvodu celé řady předností tohoto řešení ho používá dodnes. První výhodou je jeho více než vertikální zdvih, při zvedání se vodorovná vzdálenost lopaty od stroje dokonce zvyšuje. Takto se dá například mnohem lépe naložit nákladní auto, protože se nakladač dostane s lopatou daleko za bočnice dovnitř korby. Druhou výhodou je přibližné udržování dna lopaty při zdvihu ve vodorovné poloze bez nutnosti použití dalších hydraulických válců nebo složité elektroniky. Třetím plusem je neuvěřitelná stabilita stroje. Protože při klesání výložníku klesá i jeho zadní část, je při zcela spuštěném výložníku těžiště celého nakladače velice nízko. Pokud musíte se svým smykem řízeným nakladačem při jízdě s prázdnou lopatou do prudkého svahu couvat, abyste se nepřevrátili dozadu, bude vás určitě zajímat, že New Holland díky svému výložníku do kopce couvat nemusí. Při běžném provozu na stavbě se ostatně "smykáče" nacouvají až až. A zde nastupuje čtvrtá výhoda supervýložníku, a to je perfektní výhled na všechny strany, hlavně dozadu, kde u klasické koncepce kvůli vysokému kozlíku nakladače většinou nevidíte vůbec nic. S chybějícím kozlíkem nakladače souvisí i pátá výhoda, a tou je krásný servisní přístup k motoru ze všech stran.

Podezřele mnoho výhod, nemyslíte? Nevýhody samozřejmě jsou, ale spíše na straně výrobce, který se musel konstrukčně vypořádat s tím, že výložník není uchycený na žádném pevném bodě, je spojen pouze s kabinou pomocí dvojice táhel na každé straně a počet čepů je oproti výložníkům s klasickým radiálním zdvihem dvojnásobný. Bezproblémové vedení hydrauliky po složité kinematice také jistě nebylo jednoduché. Dostatečná tuhost kabiny pevně spojené s rámem podvozku (po odšroubování ji lze sklopit i s výložníkem), použití velkoprůměrových kónických čepů a hlavně více jak tři desítky let zkušeností ze sériové výroby rozptylují veškeré pochybnosti.

Drsnému vnějšímu vzhledu odpovídá i provedení kabiny. Nenajdeme zde žádné joysticky, pouze strohé "rajčáky" a v případě standardního nožního ovládání dva pedály pro zvedání výložníku a vyklápění lopaty. Po nastartování a najetí do náročného terénu pocit nízkého komfortu zmizí. Dlouhý rozvor je zárukou klidné jízdy, pokud však dojde k nevyhnutelnému skákání po muldách, přicházejí na řadu ovládací páky, jež ochotně pohlcují zběsilé pohyby vašich končetin poletujících po kabině. Z kabiny čiší taková robustnost, že máte chuť vyzkoušet bláznivě nebezpečné manévry s pocitem absolutní bezpečnosti. Elektronika hlídá vás, stejně jako celý stroj.

V kabině došlo k výměně stávajícího přístrojového panelu za nový, ale už to není taková frajeřina. Dosavadní přístrojová deska umístěná nade dveřmi byla totiž naprosto unikátní. Kromě spousty kontrolek a dvou digitálních displejů zobrazujících graficky stav palivové nádrže a počet motohodin, což má i nová přístrojovka, obsahoval předchůdce možnost přepínání mezi počtem motohodin, otáčkami motoru za minutu, napětím akumulátoru, teplotou chladicí směsi a teplotou hydraulického oleje. Navíc se na tomtéž displeji zobrazil v případě poruchy kód závady a pomyslnou třešničkou na dortu byla možnost vložení číselného kódu, čímž se zabránilo nastartování stroje nepovolaným osobám, jinými slovy imobilizér na číselný kód. New Holland však pravděpodobně nabyl dojmu, že v tomto ohledu předběhl dobu, a proto nový přístrojový panel žádnou z těchto funkcí nepodporuje.

Na svou nosnost 800 kg (dle SAE) má New Holland LS170 velice příznivou provozní hmotnost 2515 kg - další důsledek použití supervýložníku. Pod kapotou se nachází přeplňovaný motor japonské firmy ISM (Ishikawajima Shibaura) o výkonu 37 kW. Přímo na něj jsou prostřednictvím pružné spojky osazeny dvě pojezdová pístová axiální čerpadla a jedno čerpadlo zubové pro dodávku oleje do hydraulických válců výložníku a lopaty a do standardně montovaného okruhu pro hydraulicky poháněná přídavná zařízení. Stroj je možno objednat i v provedení hi-flow, kdy je do posledně jmenovaného okruhu zapojeno ještě jedno zubové čerpadlo pro zvýšení průtoku. Z dalších možností výbavy bych zmínil hydraulický rychloupínač přídavného zařízení místo standardního mechanického nebo třeba přídavná protizávaží.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama