Nová generace kolových rypadel O&K hledí do budoucnosti
Orenstein & Koppel představil na letošní Baumě zcela novou generaci svých kolových rypadel v hmotnostní kategorii 16 (MH plus) až 24 t (MH 8.6), které jsou společně s ostatními stroji O&K vyráběny v obrovském závodě v německém Berlíně.
Ve velikosti 16 až 20 t se zcela přestaly nabízet klasické typy s dlouhou zádí, protože modely MH plus a MH 5.6 jsou univerzálními stroji s krátkým přesahem otočného svršku, zároveň však s vysokou stabilitou, schopné přenášet stejná zatížení, jako rypadla s klasickou zádí. Ale jak to výrobce dokázal?
Stačilo kompletně přehodnotit rozmístění komponentů pod kapotou. Motor (samozřejmě uložený napříč) se přestěhoval napravo, palivová nádrž doleva a hydraulická nádrž zcela dozadu. Přidalo se adekvátně navržené protizávaží a bylo vymalováno. Motorem je nový šestiválcový turbodiesel CNH o obsahu 5,9 l s přímým vstřikováním nafty a chladičem stlačeného vzduchu. Splňuje emisní normu Tier 2 a oproti svým dýchavičným předchůdcům značky Deutz má neporovnatelně vyšší výkon:
Kolové rýpadlo | Výkon motoru | Provozní hmotnost | Objem lžíce |
O&K MH plus | 105 kW | 16,6 - 18,0 t | 0,28 - 1,05 m³ |
O&K MH 5.6 | 118 kW | 19,8 - 20,5 t | 0,28 - 1,05 m³ |
O&K MH 6.6 | 129 kW | 20,1 - 21,7 t | 0,45 - 1,50 m³ |
O&K MH 8.6 | 129 kW | 22,0 - 24,0 t | 0,45 - 1,50 m³ |
Ovládání pracovního zařízení je joystickové, nikoliv však s běžným pilotním hydraulickým okruhem, který přenáší pohyb joysticku na příslušný ventil. Zde se jedná o elektrohydraulické ovládání, kdy do kabiny k joystickům vedou pouze elektrické vodiče a ty na základě změny napětí vyvolané pohybem joysticku ovládají velice přesně a rychle ventily v hydraulickém okruhu. Další výhodou je možnost nastavení citlivosti joysticků podle aktuální potřeby a stanovení pracovních rozsahů včetně mezních poloh otáčení svršku. V kabině se nachází multifunkční displej s jednoduchým ovládáním, který řídí a kontroluje veškerou činnost stroje. Strojník si může v menu zvolit jedno ze čtyř přednastavených hydraulických kladiv, jednu ze čtyř fréz nebo hydraulické nůžky. Výhodou je, že hodnoty tlaku a průtoku pro jednotlivé nástroje si může kdykoliv sám změnit. Dále si může vybrat z osmi pevných pracovních programů (4 pro rýpání, 3 pro zvedání a jeden pro pojezd) místo dosavadních tří (heavy, eco, lift). Je zde mnoho dalších možností nastavení, například míra utlumení koncových poloh hydraulických válců, nastavení účinku brzdy otoče, power boost neboli dočasné posílení výkonu pracovní hydrauliky, jas a kontrast samotného displeje... už vidím strojníky, jak po večerech sedí namísto v hospodě v bagru a zkoumají, co a jak nastavit, aby to mohli příští den vyzkoušet v praxi.:-)
Rýpací schopnosti dosáhly nových obzorů díky zcela přepracované kinematice. Masivní spodní díl výložníku je nyní zasunut do horního dílu výložníku. Spodní díl výložníku je o něco delší, což umožňuje větší pracovní rozsah celého pracovního zařízení bez omezení jízdy po komunikacích. Nové pracovní zařízení je pro svoji kinematiku rychlejší v pohybech a dovoluje kratší pracovní cykly. Hydraulické válce výložníku a násady jsou u MH 5.6 a MH 6.6 zapojeny tzv. regenerativně. Jinými slovy, pohyb výložníku a násady směrem dolů se uskutečňuje pouze díky jejich vlastní hmotnosti, čímž se šetří pohonné hmoty.
Co se týká designu strojů, hlavně otočného svršku v krátkých verzích, troufám si tvrdit, že se jedná o nejhezčí bagry současnosti. Vzhledově se velmi přiblížily známému konceptu O&K Futura II z roku 2001. Kdo by však čekal uskutečnění některé z vizí tohoto konceptu, jako například aktivní protizávaží, kloubový rám, minikamery, dotykové obrazovky, vstup do kabiny zepředu, nahrazení volantu joysticky nebo pouhé stranové naklápění radlice, ten si bude muset počkat minimálně na další generaci. Nicméně i přesto je zjevné, že do vývoje nových rypadel nateklo z mateřského koncernu CNH mimořádné množství finančních prostředků, a to díky tomu, že se "ókáčko" stalo generálním dodavatelem kolových bagrů i pro další značky koncernu - Case, New Holland, Fiatallis a Fiat Kobelco.
Společnost O&K Orenstein and Koppel AG byla založena v Berlíně roku 1876 Benno Orensteinem a Arthurem Koppelem. V roce 1961 začala jako první na světě vyrábět sériově hydraulická rýpadla, dnes je součástí koncernu CNH.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře