Bauma 2022 elektrizující
Na letošní posunuté Baumě nešlo nevnímat všeobjímající vděk a radost, že se vůbec mohla konat. Vystavovatelům nevadil občasný déšť ani nižší návštěvnost a návštěvníci zase zkousli absenci značek JCB, Volvo, Case a Atlas.
Některé firmy reagovaly na Caterpillar, který dováží stále více strojů z Číny. Göksel Güner, provozní ředitel Komatsu Europe, na tiskové konferenci několikrát zdůraznil, že stroje Komatsu prodávané v Evropě se z 90 % v Evropě také vyrábějí. A k tomu z projektoru opakovaně zářila mapa Evropy posetá výrobními závody tohoto japonského výrobce.
Naopak společným tématem obou rivalů, stejně jako ostatních firem, byly elektrické stroje na baterie umístěné v popředí expozic. Ty menší v produkční verzi, ty větší často jen jako prototypy, ovšem s brzkým uvedením na trh. V současné době se bateriové stroje vyplatí vyrábět do kategorie 20 tun, u větších strojů by baterie byly příliš těžké.
U minirypadel se začíná na napětí 48 V, stroje okolo 5 tun mívají 300 V, nad 10 tun 400 V a ty největší dvacetitunové bagry a nakladače používají elektrický systém s napětím 600 V. Zatím se většinou všechny elektrické stroje kompletně vybijí během půl dne až dne práce. Liebherr ukázal i rypadlo na vodík, pro které jsem hlasoval v Bauma Innovation Award, a nejvíc alternativních pohonů pravděpodobně vystavila Kubota, v jejíž expozici se kromě dieselů a elektrostrojů nacházely též hybridy a stroje na LPG.
I Česká republika měla v segmentu elektrických stavebních strojů želízko v ohni. Totiž firmu Firstgreen Industries (dříve Kovaco Electric), která začala vyrábět elektrické smykem řízené nakladače jako první na světě a letošní Baumu využila pro nábor nových dealerů a představení nových strojů.
Na fotkách vidíte, jakých elektrik jsem si na veletrhu všimnul. Zajímavá byla i sešlost malých historických bagrů Takeuchi, Bobcat a Hitachi, ke kterým se vrátím v samostatném článku. Ve fóru pak najdete moje postřehy k novým, cenově příznivějším 3D nivelacím na bagry, které si na Baumě odbyly světovou premiéru.
Text a foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.