Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Job reporty
  • Technika
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • První foto
  • Limitované edice
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Recenze
  • /
  • Vyzkoušel jsem plně elektrický Bobcat T7X. Je to dělo.

Vyzkoušel jsem plně elektrický Bobcat T7X. Je to dělo.

30.09.2022 15:06

Matthew Sagaser, ředitel inovací Doosan Bobcat, mě nechal pojezdit v prototypu elektrického pásáku Bobcat T7X. Čekal jsem vycukanou elektrickou kobylu, ale realita je jiná. Nakladač se chová líp jak vyladěný diesel s hydraulikou.

Úvodní foto  

Ticho

Po sklopení hrazdy stačí stisknout tlačítko a můžu dělat. Stroj je úplně ticho. Po rozjezdu je stále tichý, bzučení se rozezní až při použití hydraulických válců. Vlastně ne hydraulických, válce jsou taky elektrické. Bobcat T7X je zkrátka elektrifikovaný se vším všudy, hydraulický olej v něm nenajdeš.

Nenachytal jsem ho

Jedu, zvedám, hýbu lopatou, všechno zároveň. Stroj reaguje plynule a s naprostou jistotou. Pojezd má dvě rychlosti želva a zajíc jako u klasiky, snížení „otáček motoru“ sníží výkon (stroj jede pomaleji), šetří se baterie.

Prostor pro elektromotory válců

Rám nakladače je převzatý z dieselového modelu Bobcat T76. V zadní části je však rozšířený, aby se tam vešel zvedací válec výložníku. Elektrické válce totiž mají elektromotor vně pláště, a tak vyžadují víc místa pro zástavbu. Na válcích zavírání lopaty budou elektromotory přesunuté dozadu za válec.

Stejná cena jako diesel?

Všech 6 elektromotorů (2 x pojezd, 2 x výložník, 2 x lopata) a elektroniku dodala firma Moog. Zatím je elektrický nakladač T7X třikrát dražší než dieselový T76, ale do dvou let by chtěl výrobce ceny srovnat. A to při současném vylepšení parametrů - místo 4 hodin provozu 6 až 8 hodin. Jak to udělá?

Změť kabelů

Klíčem je optimalizace elektroniky, která nyní řídí každý elektromotor zvlášť. „Toto je ještě poněkud komplikovaný vývojový prototyp, který má na 6 elektromotorů 6 řídicích jednotek. Příští rok však budeme mít jen jednu řídicí jednotku se dvěma vodiči,“ říká Matt Sagaser.

Pod kabinou je jedno velké nic

„Počítač a elektromotory, to je všechno. Pod kabinou je prázdný prostor. Kdybychom chtěli v budoucnu větší baterii, můžeme dát druhou pod kabinu. Teď používáme jednu baterii s napětím 460 voltů. Všechny ty oranžové kabely jsou vysokonapěťové a v případě poruchy se systém z bezpečnostních důvodů vypne.“

Pod dohledem softwaru

„Naším cílem bylo vytvořit softwarově řízený stroj. Díky tomu můžeme řídit funkce, ovládání, režimy pojezdu, všechno prostřednictvím softwaru. Větší krouťák, větší nosnost, větší rychlost - teď už nezáleží na součástkách, ale na softwaru,” vysvětluje Matt Sagaser.

Dotazy zodpovězeny

Bobcat T7X jsme zmínili už začátkem roku a tehdy se v komentářích ptal Martin Čížek, jak fungují elektrické válce, jakou mají sílu ve srovnání s hydraulickými, jakou mají odolnost vůči rázům, na citlivost pohybů a citlivost na vlhkost okolí. A také na cenové porovnání.

Většinu jsem zmínil v předchozím textu, takže zbývá už jen pár slov k odolnosti vůči rázům a vlhkosti okolí. Nedokážu říct, kolik toho válce a jejich hydromotory vydrží, ale jsou působivé jak bytelným vzhledem, tak plynulým a jistým chováním při zajíždění do hromady a nabírání zeminy. Vůči vlhkosti by válce měly být imunní – při samotném zkoušení poprchávalo a ničemu to nevadilo.

Text a foto: Ondřej Hájek

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2022 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist