Přehled nejnovějších strojů (únor 2022)
07.03.2022 08:36
Opět zde máme směsici posledních výkřiků rozmanité stavební techniky ze všech koutů světa. Prolétněte s námi seznam strojů, které by vás mohly zajímat.

Bobcat T7X
Bobcat T7X je první plně elektrický kompaktní pásový nakladač na světě. Všimněte si slůvka „plně“. Tento nakladač totiž nemá žádnou hydrauliku, i zdvihové válce jsou elektrické. Je poháněný z lithium-iontové baterie Green Machine Equipment o výkonu 62 kW. Okamžitý výkon a špičkový krouticí moment jsou k dispozici při všech provozních otáčkách. Na jedno nabití dokáže nepřetržitě pracovat až 4 hodiny.
V nakladači nenajdete téměř žádnou kapalinu. Pouze necelý litr ekologické chladicí směsi, což je ve srovnání s 216 litry kapalin v ekvivalentním dieselovém hydraulickém modelu zanedbatelné. Nemusíte tankovat naftu, měnit motorový a hydraulický olej, dolévat AdBlue ani řešit opotřebené hydraulické díly.
Bobcat T7X je výkonnější než kdy byl kterýkoli pásový nakladač s naftovým motorem.
Liebherr L 504 Compact / L 506 Compact / L508 Compact
Liebherr představuje modernizovanou řadu kompaktních nakladačů, do které přibyl malý model L 504 Compact o hmotnosti 3 t s objemem lopaty 0,7 m³. Všechny tři nakladače jsou osazeny novou kabinou s čelním sklem sahajícím až k nohám strojníka a zadním, po stranách zaobleným oknem. Polohu ovládacího displeje na A sloupku si lze přizpůsobit.
Modely L 506 (5 t, 0,8 m³) a L 508 (5,7 t, 1 m³) jsou poprvé k dispozici v provedení Speeder s maximální rychlostí 30 km/h. Nakladače L 504 a L 506 nepřesahují výškou kabiny 2,5 metru, L 508 je nyní naopak větší a širší. Optimalizované paralelní vedení Z-kinematiky ulehčuje práci s vidlemi. Oba větší nakladače mohou být vybaveny též výložníkem High Lift, který usnadňuje nakládání vyšších odvozních prostředků.
Doosan DL 60 / DL 65 / DL 80 / DL 80 TL / DL 85
V průběhu roku 2022 uvede Doosan v Evropě pod svou značkou 5 kompaktních kolových nakladačů v hmotnostní třídě 3,5 až 5 t.
Navzdory očekávání je nebude vyrábět dobříšský Bobcat, ale holandská firma Tobroco-Giant, která Doosanu poskytla své modely G3500, G3500 X-TRA, G5000, G5000 X-TRA a G5000 TELE.
Komatsu PC170LC-11
Dalším modernizovaným rypadlem Komatsu splňujícím emisní normu EU Stage V je model PC170LC-11 o hmotnosti 17,6 – 19,6 t. Emise řeší tradičním způsobem – k již přítomnému vstřikování močoviny přidalo filtr pevných částic a vyvarovalo se recirkulace výfukových plynů.
Rypadlo je vybavené integrovaným řízením přídavných zařízení Komatsu KIAC, které umožňuje nastavit průtok a tlak hydraulického oleje až pro 15 různých zařízení. Podvozková radlice pro úklid staveniště, nenáročné hrnutí a zajištění stability při kopání se dodává ve dvou šířkách. Pásy šířky 600 mm mohou být v provedení Road-Liner, tj. s pryžovými deskami s ocelovým jádrem namontovanými na podvozkové řetězy místo ocelových nožových desek.
Hyundai HX130A LCR / HX140A L / HX145A LCR
Všechna tři nová rypadla Hyundai o hmotnostech 13,5, 14,4 a 15,4 t jsou poháněna motorem Cummins F3.8 Stage V bez recirkulace výfukových plynů a s automatickým vypínáním při volnoběhu. V nejlehčím modelu HX130A LCR má motor výkon snížený na 55 kW, takže nepotřebuje vstřikování močoviny, dva větší modely s výkonem 100 kW AdBlue vyžadují. HX145A LCR disponuje stejným výkonem jako HX140A L, ale je o tunu těžší a má zkrácenou záď.
Rypadla se ovládají hydraulickými joysticky. Pro jízdu v přímém směru stačí držet sešlápnutý jeden pedál, což přijde vhod při delších přejezdech nebo při práci s přídavným zařízením za současného pojíždění. Z pedálů lze navíc odejmout ruční páky. 8palcový ovládací dotykový displej přenáší obraz z kamer AAVM sledujících celý obvod nástavby a detekční systém IMOD upozorňuje na pohybující se objekty v okruhu 5 metrů.
Liebherr L 550 / L 566 / L 580
Nakladače s provozní hmotností 17 až 27 tun a objemem základních lopat 3,4 až 5,2 m³ jsou navrženy pro trhy mimo severní Ameriku a Evropu. Jejich motory splňují pouze emisní normu Stage IIIA a místo pokročilého pohonu X-Power sázejí na čistě hydrostatický pojezd.
Elektrohydraulické ovládání umožňuje nastavit omezení zdvihu výložníku a rychlost vyklápění lopaty. Nakladač lze už ve výrobě dovybavit orientační váhou a dění za strojem sleduje nově instalovaná kamera, jejíž obraz se promítá na centrální 9palcový dotykový displej s nastavitelnou výškou.
Yanmar ViO17
Stavební stroje Yanmar v červené barvě? Ano. V severní Americe jsou takové už od roku 2020 a nyní se barva Premium Red, známá z traktorů Yanmar, rozšiřuje na celé portfolio strojů.
První vlaštovkou je 3válcové 1,7tunové minirypadlo ViO 17, které přichází s možností delšího podkopového ramene a 83kilového přídavného protizávaží. Tříčerpadlový hydraulický systém ViPPS sestává ze dvou stavitelných pístových čerpadel a jednoho zubového. Horní kompaktní stavba rypadla nepřesahuje půdorys pásového podvozku, který má variabilní šířku 955 – 1280 mm.
Topcon MC-Mobile
Nivelační systém Topcon MC-Mobile je založený na platformě Topcon MC-X a cílí na kompaktní rypadla a smykem řízené nakladače s radlicemi powerblade.
Kabinový, bezdrátově připojený ovládací tablet běžící na Androidu lze přesouvat ze stroje na stroj a také ho umístit na geodetickou výtyčku, což znamená, že ještě před započetím zemních prací je možné stavbu zaměřit, vypočítat kubatury a vykolíkovat. Poté se tablet přemístí do stroje, dle pokynů na displeji strojník provede zemní práce, a následně lze opět pomocí výtyčky stavbu zkontrolovat.
Topcon MC-Mobile bude k dispozici v provedení 2D a 3D LPS (s přístrojem LN-150) a GPS (stroj: korekce přes SIM kartu nebo rádio – základní stanice, výtyčka: korekce přes SIM kartu). V systému bude možno využít i nový senzor pro kompenzaci natočení výložníku při mimoosém kopání.
Simex ART 1000
Nové přídavné zařízení Simex ART 1000 opraví rozbitou silnici bez horké asfaltové směsi a odvážení vyfrézovaného materiálu. Ten Simex ART smíchá se syntetickou přísadou ohleduplnou k životnímu prostředí a umístí zpět. Potřebuje k tomu spolupráci kompaktního nakladače, malého válce a dávkovače pojiva s potřebným množstvím cementu.
Frézovací buben v zařízení Simex ART vyfrézuje povrch do hloubky 5 až 7 cm (pro snížení prašnosti dokáže i kropit). Poté se na vyfrézovaný materiál rozprostře cement a celé se to promíchá v zařízení ART druhým bubnem, který je mísící, při současném přidávání syntetické přísady a vody. Posledním krokem je zhutnění, čímž vznikne 100% regenerovaný asfalt, po kterém lze okamžitě jezdit.
Cat Smart Creep
Nové příslušenství Cat Smart Creep (chytrý mikropojezd) je určené pro kolové a pásové smykem řízené nakladače Cat série D3, jejichž strojníkům ulehčí práci s přídavnou silniční frézou nebo drážkovačem. „Chytrý šnek“ jsou čidla umístěná na přídavném zařízení kombinovaná s ovládacím softwarem pro nosič.
Tyto senzory sledují zatížení frézy a nosič podle toho automaticky upravuje rychlost pojezdu. Zatížení spalovacího motoru tak zůstává konstantní a strojník se nemusí zatěžovat odhadováním správné hodnoty plazivé rychlosti. Displej v kabině ho informuje o aktuálním hydraulickém tlaku a v případě zaseknutí stroj samočinně zařadí zpětný chod, aby došlo k odblokování. Instalační sada bude k dispozici také pro dodatečnou montáž na stávající přídavná zařízení a nakladače Cat řady D3.
Vermeer D60S / D130S
Vermeer rozšiřuje řadu horizontálních vrtných souprav o modely D60S (přítlak a tah 266,9 kNm, krouticí moment 12,2 kNm) a D130S (578 kNm, 20,4 kNm). Vyrábí je v Číně a jsou určeny pro stavby optických, elektrických a vodovodních sítí, ropovodů a plynovodů v rozvojových zemích.
Systém AutoSteer, který automatizuje pohyby vrtné hlavy, je u obou strojů doplněn ovládáním PLUS+1, jež umožňuje nastavit dobu vrtání a směr rotace při zachování požadovaného přítlaku. Na přední část typu D130S lze za příplatek osadit opěrný systém.
Kleemann Mobiscreen MSS 802(i) EVO
Mobilní třídič nové generace s plnicím výkonem 500 t/h nahrazuje předchozí model MS 15 Z a využijete ho při zpracování lomového kamene nebo při recyklaci. Díky proporcionálně ovládanému podvozku lze třídič rychle naložit na hlubinný přepravník a odvézt na místo určení, v rámci kterého se pak může přemisťovat sám dle potřeby. Čas pro ustavení stroje do pracovní pozice výrazně zkracují sklopné boční dopravníky.
Zadní stěnu násypky lze sklopit do tří výškových úrovní, aby bylo možné přijímat materiál i z drtičů s nižší výsypnou výškou. Mobiscreen MSS 802(i) EVO umožňuje snadné a rychlé přestavení ze tří na dvě výstupní frakce a třídicí výkon lze optimalizovat díky rámu síta nastavitelnému v úhlech 15,4 - 20°.
Lunární virtuální rypadlo Komatsu
Firma Komatsu se účastní vesmírného programu japonské vlády s názvem Stardust, do kterého přispěje svou technologií Digital Twin (digitální dvojče).
Komatsu ve virtuálním počítačovém světě vytvoří hydraulické rypadlo, které bude možné ovládat a porovnávat jeho pohyby se skutečným strojem na Zemi. Tím se ověří přesnost modelu, který bude zahrnovat i simulaci měsíčního povrchu, aby odhalil problémy, kterým by mohly lunární stroje na Měsíci čelit.
Komentáře
Re: Nakladač Bobcat T7X – Skvělé dotazy, toto by mě taky zajímalo. Otázky jsme poslali do Dobříše (i když T7X designovali v USA, ale v Dobříši mají s elektrifikací taky svoje zkušenosti a snad zareagují rychleji). Jakmile dostanu nějakou odpověď, dám vědět.
Nakladač Bobcat T7X – Zajímalo by mě jak fungují zmíněné "elektrické válce" u smykáče Bobcat T7X. Síla ve srovnání s hydraulickými u stroje se srovnatelným motorem? Odolnost vůči rázům ? Citlivost pohybů ? Citlivost na vlhkost okolí ? <br />
Cenové porovnání pořízení stroje a pracovních válců hydraulika versus elektrika ? <br />
Díky za případné vysvětlení....
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.