Prototyp Volvo L220F Hybrid je výkonnější než běžné nakladače
V červnu uspořádalo Volvo ve švédské Eskilstuně mezinárodní tiskovou konferenci, na které byl poprvé v Evropě představen novinářům z celého světa prototyp hybridního nakladače Volvo L220F Hybrid. Za Českou a Slovenskou republiku přijaly pozvání bagry.cz.
Možná jste na loňské výstavě Bauma v Mnichově viděli prototyp malého hybridního nakladače Atlas AR 65 Hybrid. Konstrukce hybridního pohonu Volva je stejná, jen Volvo L220F Hybrid je s objemem lopaty 4,5 m³ o poznání větší. Běžný nakladač L220F, ze kterého hybrid vychází, je druhý největší nakladač značky o hmotnosti 31 až 35 t.
Seskládat dohromady součásti hybridního pohonu, to není žádná kosmická věda. Nejde však pouze o vložení elektromotoru místo setrvačníku vznětového motoru, baterie a propojení, nýbrž především o správné naprogramování řídící jednotky tak, aby byl systém použitelný za všech provozních podmínek a přizpůsoben rozdílným zvyklostem jednotlivých strojníků.
Volvo používá svůj vlastní elektromotor, stejný, jaký používají prototypy jeho hybridních trucků. Volvo s hybridními pohony koketuje už od roku 1985, kdy zkoušelo dieselhydraulický pohon, v posledních letech se však soustřeďuje již jen na pohon dieselelektrický, který je použit i u nakladače L220F Hybrid.
Co je však pozoruhodné, ve Volvu L220F Hybrid je osazen úplně stejný vznětový motor, jako v klasické verzi nakladače bez elektromotoru. Volvo L220F Hybrid je proto výkonnější a bourá tak mýty o lenivosti hybridních pohonů. Hlavní kouzlo však odhalíme při pohledu na křivku krouticího momentu vznětového motoru v kombinaci s elektromotorem (viz poslední obrázek).
Elektromotor poskytuje vysoký krouticí moment ihned po startu, poté jeho krouticí moment klesá, ale to už se vznětový motor nachází ve svých pracovních otáčkách. I s klesajícím krouticím momentem má elektromotor stále schopnost zvyšovat krouticí moment vznětového motoru. Škoda jen, že Volvo nakonec z bezpečnostních důvodů ustoupilo od záměru poskytnout novinářům hybridní nakladač k otestování, tu kontinuální sílu hned od nulových otáček bych si docela rád vyzkoušel.
Pro příznivce přesných čísel mohu uvést, že spalovacím motorem je Volvo D12D LB E3 s výkonem 261 kW a max. krouticím momentem 1765 Nm při 1400 ot/min. Elektromotor poskytuje výkon 50 kW a max. krouticí moment 700 Nm, který je dostupný od 0 ot/min.
I přesto, že je Volvo L220F Hybrid výkonnější než standardní L220F, nepřišel hybridní pohon o svou hlavní devizu, kterou je snížení spotřeby pohonných hmot. V případě Volva L220F Hybrid výrobce udává pokles o 10 %.
Nakladač Volvo L220F Hybrid je osazen elektricky poháněnou klimatizací, která je, stejně jako všechna ostatní elektrická zařízení, k dispozici, aniž by se musel startovat motor.
V souladu s plány výrobce si budete moci už příští rok Volvo L220F Hybrid zakoupit v sériové verzi. Ta se bude od prototypu odlišovat přesunutím a integrováním akumulátorů do kapoty a taktéž u něj bude zavedena rekuperace brzdné energie – energie vznikající při brzdění se využije pro dobíjení akumulátorů. Pokud se mezitím neobjeví nikdo jiný, bude Volvo prvním výrobcem sériových hybridních nakladačů na světě.
I když je Volvo L220F Hybrid velkým mezníkem ve vývoji nakladačů, již dnes se hovoří o dalších generacích hybridních strojů, u kterých bude hrát stále větší roli elektřina. Už druhá generace hybridních nakladačů bude zřejmě mít například hydraulická čerpadla poháněná pomocí elektromotorů.
Protože se minulá mezinárodní tisková konference konala před třemi lety, využilo vedení firmy letošní akci i pro prezentaci změn, které Volvo v poslední době podstoupilo.
Prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Construction Equipment Tony Helsham hovořil o rozšiřování výrobního programu a zastoupení ve stále více zemích, což umožňuje lépe ustát růst a propad jednotlivých trhů a nárůst cen surovin. Okomentoval loňskou akvizici čínské firmy Lingong/SDLG s tím, že značka SDLG se stane druhou oficiální značkou, pod kterou se budou prodávat jednoduché a levné stroje. Protože však nebude využívat nejmodernější technologie, ani motory splňující poslední emisní normy, nebude dostupná ve všech částech světa.
Pat Olney, prezident divize silničních strojů, objasnil druhou velkou akvizici poslední doby – odkoupení silničních strojů od společnosti Ingersoll-Rand. Při stavbě silnic a dálnic končily stroje Volvo u zemních prací, nyní je možno se značkou Volvo celou stavbu dokončit a udržovat. Největší tržní potenciál vidí tam, kde se v dohledné době vybuduje nejvíce nových komunikací – v Rusku, Indii a Číně. Neopomněl zdůraznit ani rozdílnost konstrukcí silnic v Evropě a v USA – z tohoto důvodu jsou pro Evropu určeny finišery AGB, pro Ameriku Blaw Knox.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře