Prototyp nakladače Atlas AR 65 Hybrid aneb kam zatím dospěl vývoj hybridních technologií

Letošní bauma hostila premiéru prvního kolového nakladače s hybridním pohonem Atlas AR 65 Hybrid. První otázkou, která v této souvislosti musí být zodpovězena, je význam pojmu „hybridní“. Hybridní pohon je obecně kombinací dvou různých druhů pohonu.

Při dnešním stavu technologického vývoje se hybridní pohon rovná pohonu spalovacím motorem v kombinaci s elektromotorem. Zatím se hybridní technologie prosazuje v osobních a užitkových vozidlech, nicméně právě Atlas AR 65 Hybrid je jednou z prvních vlaštovek mezi pracovními stroji. Nejedná se však o plně hybridní pohon, jaký používá například už řadu let vyráběný osobní automobil Toyota Prius. U plně hybridního pohonu totiž elektromotor může v určitých situacích zcela nahradit spalovací motor. To u Atlasu AR 65 Hybrid zatím možné není, a proto se řadí do kategorie tzv. lehkých hybridů neboli „mild hybrid“. Co tedy hybridní technologie použitá u nakladače Atlas AR 65 Hybrid vlastně přináší?

Jsou to čtyři výhody vedoucí k úspoře paliva a snížení exhalací:
1) Start a stop: automatické vypnutí motoru při volnoběhu a jeho samočinné spuštění v případě opětovné práce nebo pojíždění s nakladačem. Obvyklý startér se zde nepoužívá.
2) Power boost: při potřebě maximálního výkonu se ke spalovacímu motoru automaticky přidá i elektromotor.
3) Dobíjení akumulátoru: když spalovací motor poskytuje nadbytečný výkon, pracuje elektromotor jako generátor a akumulátor dobíjí.
4) Rekuperace: část energie získané při brždění slouží k nabíjení akumulátoru.

Role Atlasu Weyhausen v tomto projektu byla omezena na dodání standardního nakladače AR 65. Tu hlavní práci na hybridu odvedla firma Heinzmann, která ve spolupráci s motorářskou firmou Deutz připravila kit vhodný pro osazení do jakéhokoliv podobného nakladače. Jedná se o systém s obchodním označením Hyperion, jehož srdcem je elektromotor, který pracuje i v opačném směru jako generátor, umístěný ke spalovacímu motoru místo setrvačníku. Setrvačník spalovacího motoru byl nahrazen rotorem elektromotoru, stator elektromotoru vypadá jako větší skříň setrvačníku. Z toho vyplývá prostorová nenáročnost hybridního systému, umocněná možností použití menšího motoru.

Atlas AR 65 Hybrid však používá rozměrově stejný dieselový motor jako standardní Atlas AR 65, pouze s výrazně nižším výkonem (Deutz D 2011 L4 i s 36,9 kW namísto přeplňovaného motoru Deutz TD 2001 L4 i s 51,3 kW). Synchronní elektromotor disponuje nominálním výkonem 10 kW, špičkový výkon je 30 kW. Za elektromotorem je umístěn měnič střídavého proudu na stejnosměrný a následuje akumulátor, který je zatím největším problémem.

Akumulátor potřebuje hodně prostoru a na nakladači si našel místo nahoře na zadní straně kabiny. Při zběžném pohledu jeho kryt připomíná spíše dodatečně montovanou klimatizaci. Co však skutečně brání sériové produkci hybridního nakladače, je vysoká cena akumulátoru, která dle zástupce firmy Atlas Weyhausen dosahuje astronomické částky 60 000 Eur. 400-voltový akumulátor Li-Ion navrhla a dodává firma Axeon.

Hlavní dividendou pro zájemce bude určitě spotřeba paliva, která by dle údajů výrobce měla být v porovnání se standardním strojem o 10 až 20 % nižší. Hydraulika, způsob ovládání a technické parametry zůstávají stejné jako u standardního kloubového nakladače Atlas AR 65 se základní lopatou o objemu 1,0 m³.

Hybridní technologie je vhodná pro stroje, od kterých se očekávají vysoké chvilkové výkony, přičemž jejich celkové průměrné zatížení je výrazně nižší. Proto konstruktéři předpovídají po poklesu cen akumulátorů rozšíření hybridní technologie i do rypadel a teleskopických nakladačů a manipulátorů. U výrobců rypadel je v této souvislosti již opravdu rušno - loni bylo na Intermatu představeno japonské hybridní rypadlo New Holland Kobelco HE-01, na letošní podzim plánuje představení svého prvního hybridního rypadla firma Komatsu a hybridní pohon začíná připravovat také Volvo.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.