Mecalac 6MCR – nejmenší z pásových všeumělů

Když jsem před čtyřmi lety psal o Mecalacu 8MCR, uvažoval jsem, že by nemuselo být špatné, kdyby existoval i v menší velikosti. Jako alternativa ke smykem řízeným nakladačům. Jak vidno, tuto myšlenku jsem neměl sám - za pár dní jde do prodeje 6MCR o provozní hmotnosti 5,7 t.

Protože Mecalac mezitím uvedl i větší typ 10MCR, pojďme si na úvod všechny tři stroje srovnat:

 
Mecalac 6MCR
Mecalac 8MCR
Mecalac 10MCR
Hmotnost 5,7 t 7,2 – 7,6 t 9,4 – 10 t
Výkon motoru 55 kW 60 kW 74 kW
Šířka 2 030 mm 2 110 mm 2 300 mm
Objem nakládací lopaty 0,45 m³ 0,53 m³ 0,75 m³
Maximální výška čepu 5,5 m 5,9 m 6,6 m
Hloubkový dosah 3,4 m 3,7 m 4,0 m
Pojezdová rychlost 10 km/h 10 km/h 9 km/h

 

Mecalaca 6MCR jsem si vyzkoušel na předváděcí akci v Horce nad Moravou, kde byl k dispozici společně s oběma většími kolegy 8MCR a 10MCR. Na první pohled jsou si podobné jako vejce vejci, pod kabátem se však 6MCR od ostatních výrazně liší. Snaha výrobce totiž nebyla jen snížit hmotnost a rozměry, ale především cenu, která je o celého půl milionu nižší než u 8MCR. Prodejní cena včetně přídavných zařízení je u 6MCR 1,8 mil., kdežto u 8MCR poněkud závratných 2,3 mil. Kč bez daně.

Koncept a smysl stroje jsem popsal v již zmíněném článku o 8MCR. Stručně řečeno, jedná se o pásový midibagr upravený tak, aby mohl kromě kopání též dobře nakládat a hrnout. Za tímto účelem má speciální kinematiku výložníku, jíž lze ovládat dvěma joysticky jako u rypadel a zároveň jedním joystickem jako u nakladačů. Při nabírání a hrnutí se lopata opírá o radlici, čímž se přenáší zatížení do rámu a netrpí rameno. Navíc má podvozek pro lepší přenos sil zvětšené turasy.

 

Mecalac volí Deutze

Pohonná jednotka nepochází od Cumminse jako u 8 a 10MCR, nýbrž od firmy Deutz. Je čistší, protože plní emisní normu Stage IIIB/ Tier 4i. Stejně jako u aut se i zde využívá downsizingu – motory se díky větší výkonové hustotě zmenšují, aby vytvořily prostor pro systém dodatečného snížení škodlivin, ať už je to DOC, DPF nebo SCR, včetně chlazení.

Deutz ke snižování emisních limitů přistupuje stylem „dáme ti, co chceš“. Své řešení uvedl pod zkratkou DVERT označující Variable Emission Reduction Technology neboli variabilní technologii snižování škodlivin. Neznamená to nic jiného, než že u menších motorů do 4 l objemu můžete mít oxidační katalyzátor DOC, případně v kombinaci se vstřikováním močoviny SCR, u větších pak filtr pevných částic DPF, vstřikování močoviny SCR nebo kombinaci obojího, tedy DPF + SCR.

Zplodiny motoru v 6MCR eliminuje oxidační katalyzátor, který je bezúdržbový a jeho životnost dle výrobce odpovídá životnosti celého stroje. Jedná se o čtyřválec TD 2.9 L4 s výkonem 55,4 kW o objemu 2,9 l, se vstřikováním Common Rail a chlazenou recirkulací výfukových plynů. Možnosti firmy Deutz oslovily Mecalaca natolik, že od příštího roku budou pohonnými jednotkami tohoto výrobce vybaveny i typy 8MCR a 10MCR.

 

Hrajte si a nezlobte

Usedám do kabiny. Zdá se menší, než ta u 8MCR, ale není. Jen je v ní instalováno levnější, mechanicky odpružené sedadlo, které svým vyšším umístěním mění dojem z prostoru. Nad hlavou je méně místa, při otevřeném čelním skle zasunutém pod strop jsem do něj narážel hlavou. Už vím, jakou cestu k úsporám si Mecalac vybral. Ještěže si můžete za adekvátní vzduchem odpružené sedadlo alespoň připlatit.

Palubní monitor je tak jednoduchý a názorný, jako kdyby byl ukraden z nějaké moderní hračky pro děti. Celou jeho plochu zaujímá malůvka bagříku. Ikonky vztažené k jeho jednotlivým částem ukazují, jestli je uzamčená lopata v rychloupínači, zda je rychlost pojezdu zajíc nebo želva, a jestli se první díl výložníku ovládá zvlášť anebo je spřažený s druhým dílem (tzv. „cylinder coupling“).

Když máme oba díly spřažené, na monitoru se zazelená první díl výložníku. Když spřažení vypneme, potom je zelenou barvou vybarven válec druhého dílu výložníku. Při horním okraji displeje se krčí hodnoty otáček motoru a počtu motohodin. Samotný displej je obklopen klasickými kontrolkami a analogovými ukazateli stavu paliva a teploty motorového oleje.

 

Trochu teorie…

Startuje se v režimu rypadlo. Tento režim je naprosto shodný s ovládáním klasického rypadla. Oba díly výložníku ovládáme samostatně - první díl joystickem, druhý pravým pedálem. Co ale v normálním bagru nenajdete, je výše zmíněná funkce „cylinder coupling“. Jejím aktivováním odstavíte pedál, oba díly výložníku se hydraulicky propojí a následně je ovládáte synchronizovaně jediným pohybem joysticku. Pojezd se ovládá standardními dvěma pedály na podlaze uprostřed.

Když přepnete na nakladač, změní se ovládání na jednoruční nakladačové, pojezd se ovládá levým joystickem. V obou módech, rypadlovém i nakladačovém, je maximální rychlost pojezdu 10 km/h. I když jsou funkce obou joysticků přepínatelné, jedná se o joysticky hydraulické - přepínání nakladač/rypadlo má na starosti „hydraulická kaskáda“, tajemství Mecalacu.

Na levém joysticku najdeme tlačítko návratu do volnoběžných otáček. Po jeho stisku přejde motor na volnoběžný chod. Jakmile pak pohnete elektronickým ovladačem plynu, máte pracovní otáčky zpět.

 

…a hurá do praxe

Sahám po páce radlice a opírám se o ni. Otáčky stále na volnoběh, pohnu výložníkem ve vzduchu, bez záběru, a motor zhasíná. Koukám, co dělám špatně, ale dozvídám se, že je to vlastnost stroje. V režimu rypadla se prý musí přidat plyn, aby nezdechnul motor. Co na to říct? Není to normální bagr.

Zkouším rozsah otáček. Můžu si nastavit od 980 do 2080 ot/min. Dávám 1500 a zajíždím lžící do hlíny. Tady už je všechno v pořádku, stroj reaguje precizně. Je však cítit, že oproti klasickému midibagru je Mecalac vratký. Po přepnutí do nakládacího módu mě to pouští až na 2290 ot/min, což je o více než 200 otáček více, než v rypadlovém režimu. To mají dobře „ošéfováno“.

U nakladače však stále chybí samočinné vyrovnávání lopaty při zvedání. Když jsem před těmi čtyřmi lety psal o 8MCR, uváděl jsem, že „vyrovnávání dna lopaty a automatický návrat do nakládací polohy chybí, na podzim ale výrobce plánuje uvedení vyrovnávání lopaty jako součást standardní výbavy.“

Nakonec se však do standardní výbavy nepropracoval, a to ani u 8MCR. A je jasné, proč. Příplatek za něj totiž dělá, teď se podržte, rovných 120.000,- Kč. Už se nedivím, že na testovaném stroji po něm nebylo ani památky…

Co mě upoutalo nejvíce, je podvozek a pojezd. Jízda s ním je nejen rychlá, ale také mimořádně plavná. Maximální rychlost 10km/h lze využít i na kamenité polní cestě, stroj jede plynule, nijak extra se nehoupá. A to díky podkopu, který se skrze válečky opírá o radlici, a při jízdě tak nemá kam kmitat.

 

Verdikt

Ač je Mecalac 6MCR postaven na bázi rypadla, funguje lépe jako nakladač. V hloubce kopání mu chybí půl metru, kvůli vysokému podvozku je vratký a motor musíte držet v otáčkách. O velikosti palivové nádrže nemluvě.

Ovšem když nebudete trávit čas pouze bagrováním a využijete další možnosti, jako je práce s nakládací lopatou a paletizačními vidlemi, se kterými naložíte paletu do patra, hrnutí a svižný pojezd, je to stroj pro vás. A nemusíte být zrovna velkým stavebníkem. Mecalac 6MCR dobře poslouží i „domkařům“ a zahradníkům.

Komentáře

Bagr – Nooo uplně nejhorší je používat pasový oočný rapadlo jako čelní nakladač hrozna práce.

6MCR – Špicové bagřík. Seděl jsem v něm a je to koťátko...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.