Kobelco ED160-5 Blade Runner: Recenze

Jistě nejsem sám, kdo trpí slabostí pro výrobce, kteří se vymykají zavedeným pořádkům. Pro výrobce, kteří tvoří nové kategorie strojů. Jedním z nich je Kobelco a jeho Blade Runner – kříženec rypadla a buldozeru. Aktuální model jsme vzali na přetřes s jeho strojníkem Břetislavem Fišerem z brněnské společnosti Záhorský & syn.

Výrobce Kobelco Construction Machinery Co., Ltd.
Model Kobelco ED160BR-5 Stroj Rypadlo pásové
Výr. č. LH03-02100 Výroba Japonsko
Hmotnost 16 500 kg Rok výr. 2018 Mth 18
Motor Isuzu AR-4JJ1XASK-01 Výroba Japonsko
Objem 2,999 l Výkon 78,5 kW RPM 2000
ECS DFI (přímé vstřikování paliva), TC (turbodmychadlo), CAC (chladič plnicího vzduchu), ECM (řídicí jednotka), DOC (oxidační katalyzátor pro redukci uhlovodíků a oxidu uhelnatého), EGR (recirkulace výfukových plynů), SCR-U (selektivní katalytická redukce oxidu dusnatého), AMOX (oxidační katalyzátor pro redukci čpavku)
PZ Nakl. hlava Powertilt PTA-180 dole s hyd. RU Kobex Bohemia MP SWH 035 (vyr. Metalport), lžíce Kobex Bohemia MP 14-1000 (š. 1000 mm, obj. 0,63 m³, 5 x zub, vyr. Metalport)
Místo zkoušení Brno, Jihomoravský kraj

Ve vlastní režii

O pásovém rypadle Kobelco s velkou šestisměrnou radlicí jsme psali už před mnoha lety, kdy se Kobelco v Evropě prodávalo ve žluté barvě pod značkou New Holland Kobelco. Spolupráce obou firem v oblasti pásových rypadel již skončila a dnes se Kobelco prezentuje samostatně. Své modely neustále inovuje a výjimkou není ani Blade Runner.

Ten je bezesporu nejzajímavějším Kobelcem vůbec. Na jednu stranu se divím, že velkovýrobce typu Kobelca se takovému speciálu vůbec věnuje, na druhou stranu je pravda, že když v tak malé zemi, jako je Česká republika, najdeme hned několik prodaných kusů, celosvětově se nemusí jednat o zanedbatelný tržní segment.

Isuzu s tlumičem

Předchozí ED160-3 Blade Runner byl poháněn motorem Mitsubishi D04EG-74kW-01, nyní je to Isuzu AR-4JJ1XASK-01. Stále čtyřválec a stále chlazený systémem iNDr (Integrated Noise & Dust Reduction Cooling System). To je specialitka, kterou najdete pouze u Kobelca. Systém iNDr pomocí promyšlených vzduchových kanálů usměrňuje proudění vzduchu uvnitř rypadla. Vzduch do stěn kanálů různě naráží a aktivně tak tlumí hluk přicházející od motoru a ventilátoru. Kromě hlučnosti systém iNDr omezuje i vstup prachu a nečistot. Chladiče není potřeba čistit, čistí se pouze vzduchový filtr, který filtruje vzduch před vstupem do kanálu.

Bojovník se suchem

Stroj jsem zastihnul při rozhrnování stavební sutě v areálu brněnské společnosti Aquas. Rodinná firma Záhorských stroj vlastní už od listopadu loňského roku a vybrala si ho kvůli tomu, že splňuje požadavky na práce krajinářského charakteru, které jsou častým předmětem jejích zakázek. Tedy poldry, jezírka a další zásahy pro zadržování vody v krajině.

2v1 v rukou profesionála

„Radlice má citlivé ovládání jak sviňa,“ sděluje bodře po brněnsku strojník Břetislav Fišer své dojmy z pracovního nasazení. Jinak je ale spokojený. „Je to to, co jsem mít vždycky chtěl. Bagr střední třídy a mít k tomu dozer je nevýslovná výhoda,“ rozplývá se pan Fišer.

Břetislav Fišer má se stavebními stroji bohaté zkušenosti. Začínal na starých nakladačích, jeho prvním rypadlem byl Menzi Muck 5000, následovaly Fermec 960, Case 1188, Kobelco 210 Mark 6, Hitachi ZX210-3 a naposledy Takeuchi TB135.

„Předpokládá se, že stroj bude 2/3 času pracovat ramenem a zbylou 1/3 jako buldozer,“ upřesňuje plánované použití stroje, který spojuje 17tunový bagr s 10tunovým buldozerem.

„Jsem odpůrcem elektroniky, maximum je rádio. Kobelco je sice elektronikou doslova nabité, ale člověk o ní neví. Líbí se mi minimum tlačítek. Například minulý týden jsem měl půjčený Caterpillar 320, a když jsem potřeboval vyměnit lžíci, trvalo mi to přes pět minut.“

Jak to znivelovat

S elektronikou se pan Fišer musel sžít i v oblasti nivelačních systémů: „Máme laser Topcon a snímač na rameni.“ Což znamená, že pro ověření správné hloubky musí vždy po vykopání dát násadu do svislé polohy a lžíci ustavit do konkrétní pozice. A přitom být v dohledu rotačního laseru. Není to tedy o mnoho rychlejší než běhat s nivelační latí po place. A už vůbec ne tak přesné. Proto uvažují o klasické nivelaci, která sleduje břit přímo při práci.

Ano, pro sledování podkopové lžíce a současně i dozerové radlice by Blade Runner musel být vybaven dvěma nivelačními systémy. Nicméně už brzy by to měl dokázat pouze jeden systém, konkrétně bezdrátový iDig, se kterým Kobelco v Japonsku úzce spolupracuje.

Výška radlice

Každé pro má své proti a ani Kobelco ED160-5 Blade Runner není v tomto ohledu výjimkou. Zkrátka je to bagr s radlicí, přes kterou není vidět do výkopu, a naopak dozer s radlicí tak nízkou, že přes ni materiál neustále přepadává. A zřejmě bychom přesně vystihli dilema, které musel výrobce při konstrukci tohoto stroje řešit.

„Správný strojník jezdí tak, aby mu to přes radlici nepadalo,“ prohlašuje s bodrou nadsázkou Jiří Kotouš z firmy Kobex Bohemia, která stroje na českém trhu prodává. Následně si však se zájmem prohlíží, jak by měli jeho mechanici radlici upravit, aby se to strojníkovi líbilo. Není to nic složitého - lízátko nahoře by se mělo zvednout o 15 až 20 cm a protáhnout do stran.

Skladnost radlice

Šířka radlice přesahuje podvozek se zaoblenými deskami pásů o 40 cm na každou stranu, aby materiál nepadal pod pásy. Přesahující bočnice lze pro přepravu ručně sklopit dozadu, přičemž ve sklopené poloze se s nimi pracovat nedá, jelikož se pak nacházejí 3 cm pod břitem.

Rypadlo má krátkou záď, a to i přes přídavné protizávaží, které se hodí při práci do strany. Jeho kompaktnost však narušuje dlouhý rám s radlicí, takže pro stísněné práce ve městě není zrovna úplně vhodné. „Není to bagr do města, je to speciální stroj, se kterým se dělají speciální práce,“ vysvětluje Jiří Kotouš a dodává: „Oslovuje malé a střední firmy, které občas potřebují buldozer.“

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.