Case 821G XR: Recenze
Case má nové nakladače. Po efku přichází géčko a na mě v líšeňském lomu firmy Kalcit čekala jeho 19tunová varianta. Oživený klasický vzhled s původními logy a černými koly, které reflektují příbuznost se stájovými kolegy RAM a Jeep, pokryté vrstvou lomového prachu navodily dojem, jakoby se jednalo o místní erární kousek.
Výrobce | CNH Industrial S.p.A. | ||||
Model | Case 821G XR | Stroj | Nakladač kolový | ||
Výr. č. | FNHO821GNHHE12189 | Výroba | Itálie | ||
Hmotnost | 19 600 kg | Rok výr. | 2017 | Mth | 102 |
Motor | FPT Industrial F4HFE613S (N 67) | Výroba | Itálie | ||
Objem | 6,7 l | Výkon | 172 kW | RPM | 1800 |
PZ | Hyd. RU Empec 1623, lopata Empec 1504 (š. 2950 mm, obj. 3,5 m³) | ||||
Pneu | Triangle TB 516 23.5 R 25 L-3 (4 ks) | Místo zkoušení | Brno, Jihomoravský kraj |
Pouze předehra
Byl zde však jen na třídenní vyzkoušení. Strojník přesedlal na Case 821G XR z místního staršího Volva. Majitel lomu Pavel Musil mi prozradil, že se sem příští rok v červnu vrací těžařská výstava Expo, a to po dlouhých 17 letech, během kterých se výstava zabydlela v Mokré u Brna.
Je pravda, že Lom Kalcitu je zvláště v poslední době oblíbeným místem velkých předváděcích akcí, ovšem dnes to bude vskutku komorní akce s jednou mašinou. Máme klid, prostor, terén, materiál… a k tomu ostříleného Romana Jungmanna ze společnosti Agrotec servis, kde začínal před 17 lety v roli řadového mechanika, aby se postupně vypracoval na současnou pozici vedoucího servisu Brno.
Začínáme od displeje
Roman Jungmann pohlíží na stroj optikou servisu: „Největší pecka je kabina. Všechno na displeji, má to autodiagnostiku.“ S potěšením mi ukazuje všemožné provozní a servisní informace, kontrolu čidel, verze softwarů… Displej vyhlíží skutečně moderně, obsluhuje se membránovými tlačítky po pravé straně. Ve své poloze na půli cesty mezi palubní deskou a stropem je umístěn napevno. Nelze ho posouvat žádným směrem ani naklápět, nemá ani sluneční slonu. Je však dostatečně kontrastní a slunce, které občas prosvitne mezi mraky, mu na čitelnosti neubírá.
Jak bývá zvykem, zobrazuje se na displeji i obraz ze zadní kamery. Zóny přiblížení indikované zeleno-žluto-červenými čarami si můžete vypnout. Zbytek kabiny kolem displeje je pohodový, i když je vidět, že vychází z původního základu F. O něm si můžete přečíst zde. Byl to tenkrát sice New Holland, ale až na pár drobností byl totožný s Casem předešlé řady F.
Kabina s jednolitým čelním sklem vypadá lépe, a i ergonomicky je dobře zvládnutá. Na vnější kliku dveří teď strojník dosáhne ze země a konzoly joysticků lze posouvat šikmo vpřed a vzad. Mluvím v množném čísle, jelikož nakladač je vybaven příplatkovým joystickovým řízením, takže po levé straně sedadla se skví ještě jeden joystick, kterým lze zatáčet místo volantu. Při opouštění kabiny se jeho konzola vyklápí vzhůru podobně jako u bagru.
Řídit kola joystickem?
U joysticku řízení se nachází tlačítko, kterým ho zapnete. Můžete tak udělat ale pouze ve chvíli, kdy je převodovka v neutrálu. Jakmile je joystick aktivní, můžete jeho pohybem do stran stroj řídit. Volant ale stále zůstává k dispozici, takže můžete plynule přecházet z volantu na joystick, jak je libo.
Musím se přiznat, že tak dlouho a vydatně jsem si ještě s joystickovým řízením u žádného velkého nakladače nehrál. A potvrzuji, že řídit nakladač joystickem je zábavné a pohodové. A tím i těžce návykové. Už nemusíte před sebou šermovat rukou na volantu, obě ruce jsou uloženy na joysticích a jedete.
Citlivost joystickového řízení se dá nastavit na displeji. Následně jsem zjistil, že jsem jezdil s nastavenou nejpomalejší odezvou, ale i tak to bylo super. Úplně to stačí, alespoň pro začátek. A když vás řízení joystickem omrzí, můžete si opět dát ruku na volant. Je to velká svoboda.
Samo sebou, u pravého nakládacího joysticku si tlačítkem na palubní desce aktivujete možnost měnit směr jízdy přepínačem přímo na joysticku, na jehož spodní straně najdeme i „spoušť“ pro kickdown. Vedle přepínače směru jízdy se konečně na horní ploše joysticku usídlilo i kolečko pro proporcionální ovládání přídavného okruhu místo archaické páčky, kterou měl ještě efkový model. Přídavný okruh máme také ve výbavě, stejně jako okruh na rychloupínač, který se ovládá tlačítky na palubní desce.
Změny v hydraulice
A co základní funkce nakladače, tedy nakládání? Máme provedení XR s delším dosahem, takže se s plně vyklopenou lopatou dostaneme hodně přes tři metry, spodní čep lžíce / RU se dostane do výšky 4,56 metrů. Jeho rychlost už mě tak neohromila, jako u předchozího provedení, máme ovšem variantu XR, která se v tomto ohledu může chovat jinak. Mávat s dlouhým výložníkem nahoru a dolů není tak snadné jako s výložníkem standardním. Roman Jungmann to přisuzuje tomu, že se zvětšil průměr a tím i objem hydraulických válců zdvihu výložníku a vyklápění lopaty. Nicméně abyste mě nepochopili špatně, rychlost není špatná. Je prostě tak akorát. New Holland W230C byl opravdu překvapivě rychlý.
Loketní opěrky u obou joysticků lze nastavit velice dobře, jenom volant by mohl mít ještě výškové nastavení, ne pouze naklápění. To mě u špičkově vybaveného modelu, kterým tento 821G XR je, trochu zarazilo. Vždyť tady máme úplně všechno, i vestavěné bluetooth handsfree s mikrofonem integrovaným do stropního čalounění nad čelním sklem nebo kožený paket na vzduchem odpruženém a vyhřívaném sedadle. A to nemluvím o centrálním mazání Beka EP-1 a ledkových světlech vpředu i vzadu. „V noci je to jak na letišti,“ trefně vystihuje přínos mohutného světelného výkonu Roman Jungmann.
No DPF, no EGR
„Na motoru se nezměnilo prakticky nic,“ říká Roman. Šestiválcová pohonná jednotka vychází vstříc emisním limitům vstřikováním močoviny, které u nakladačů zavedla jako jedna z prvních. „Tyto motory jsou tady od roku 2012 a je to absolutně bezporuchové, ubezpečuje mě Roman. A dodává: „Nejdřív jsem k tomu byl skeptik, když jsem viděl, co to dělá v náklaďácích. Ale nakonec je to tak, že na motory nesaháme. Systémy Bosch jsou na trhu top.“ Na čtyři nádrže nafty se spotřebuje jedna nádrž močoviny AdBlue.
Systém pro potlačení emisí, použitý u nových nakladačů řady G, označuje Case jako Hi-eSCR. Vyznačuje se již zmíněným vstřikováním močoviny, které je ještě doplněné o oxidační katalyzátor. Výhodou je, že nepoužívá zpětné vedení spalin zpátky do motoru (EGR), čímž nasává jen čistý vzduch. To zlepšuje jeho účinnost a odbourává možné komplikace, které může způsobit EGR ventil, o filtru pevných částic DPF ani nemluvě.
Pět stupňů se zámkem
Pětistupňovou převodovku se zámkem měniče uvedl Case už v roce 2011, v této kategorii strojů jako vůbec první. Nemusí proto nic měnit, a na páce automatického řazení převodovky ProShift naleznete symboly 1, 2, 3 a D, přičemž D označuje rozsah do čtvrté rychlosti. Když k tomu zmáčknete tlačítko se symbolem visacího zámku v ozubeném kole, dostanete se do režimu páté rychlosti s uzávěrkou měniče. Jízda až čtyřicetikilometrovou rychlostí je podpořena systémem odpružení lopaty Ride Control.
Převodovka disponuje také funkcí Power Inch, která jemným dávkováním rychlosti při jemné práci umožňuje alespoň trochu se přiblížit strojům s hydrostatickou převodovkou. Velký tlačný výkon daný použitím hydrodynamického měniče zůstává zachován.
Na palubní desce najdeme také tlačítko „declutch“ pro rozpojení převodovky přes brzdu. Potom se při sešlápnutí brzdového pedálu odpojí převodovka, díky čemuž nedržíte motor pod zatížením. Přínosné je, že citlivost tohoto systému se dá nastavit.
Napíchnutá mašina
Veškerá elektronika je ve společném prostoru v kabině. Řídicí jednotky, pojistky, relátka… vše je kryté a odstíněné od běžného provozu a současně snadno přístupné zvenčí po odklopení víka na pravé straně. „To kvitujeme na servisu. Žádné kilometry káblů, všechno je kryté,“ pochvaluje si Roman. Nakladač je vybaven i elektronickým sledováním SiteWatch. Že je na stroji osazen, se pozná jen podle modemu a antény. Pokud to zákazník umožní v kupní smlouvě, je systém aktivován, takže servis může na dálku vidět, co se se strojem děje.
Může vidět polohu stroje, aktuální spotřebu PHM, stav motohodin, předepsaný servis a k němu potřebné díly s možností objednání, teploty, tlaky a diagnostické informace z řídicích jednotek. Lze také zakázat provoz stroje v určitých hodinách nebo mimo vyhrazenou oblast, vyjet si statistiku vytíženosti stroje, kolik času strávil přejezdy atd. atd. A může to vidět i samotný zákazník po uhrazení poplatku 1056 EUR na tři roky.
Servis jako hračka
Servisní přístup pokračuje ve stylu „transformers“, kdy se zadní kapota vyklápí vzhůru elektricky, boční panely se vysouvají a kryt nad chladiči za kabinou se vyklápí. Kombo zde umístěných chladičů je lépe chráněno před nečistotami a současně umožnilo posunutí těžkého motoru zcela dozadu, kde tvoří přirozené protizávaží.
Zarazila mě jen plastová schránka na nářadí osazená dole za pravými stupni do kabiny. Jakoby si ji někdo koupil v Bauhausu a osadil do místa, kde je dost „na ráně.“ Ptám se tedy, zda je to takto originál od Casu, a že prý ano.
Závěr
Nakladače Case s řadou G vyšly vstříc strojníkům svou kabinou a ovládáním. I nadále zůstávají solidním základním kamenem značky s dostatečnou silou a živými motory, které nepřidušuje DPF ani EGR.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře