Bobcat E27 A-SAC: Recenze
2,7tunové minirypadlo Bobcat E27 bude nově disponovat unikátním systémem A-SAC pro ovládání přídavných hydraulických okruhů. Kdo ví, jak funguje? Nikdo se nehlásí, a tak máme úkol. Sedli jsme na bagřík ověšený třídicím drapákem v kombinaci s naklápěcí hlavou a čekali, jak nám A-SAC ovládání všech těchto funkcí usnadní.
Výrobce | Doosan Bobcat EMEA s.r.o. | |||||
Model | E27 | Stroj | Pásové minirypadlo | |||
Výr. č. | B4BA11119 | Výroba | Česká republika | |||
Hmotnost | 2 683 kg | Rok výr. | 2019 | Mth | 75,1 | |
Motor | Kubota D1305-EF04 | Výroba | Japonsko | |||
Objem | 1,3 l | Výkon | 18,2 kW | RPM | 2 400 | |
ECS | EM (Elektronické řízení motoru), DFI (přímé vstřikování paliva mechanickým čerpadlem) | |||||
PZ | Naklápěcí hlava Powertilt s hydraulickým upínačem, třídící drapák s rotátorem | |||||
Pásy | Bobcat Camso SD 300x52.5x80 V1ISA | |||||
Místo zkoušení | Dobříš, Středočeský kraj |
Zkratka A-SAC znamená „Advanced - Selectable Auxiliary Control“, ve volném překladu něco jako pokročilá volba ovládání přídavných okruhů. Jedná se tedy o nástupce současného systému SAC. Tento nový systém bude k dispozici u rypadel řady R v rozmezí 2-4 tuny.
Ačkoli bude tento systém představen oficiálně koncem tohoto roku na výstavě SaMoTer v italské Veroně (všichni doufáme, že se tam podíváme i přes nynější okolnosti, které sužují celý svět), my vám jeho fungování přiblížíme už nyní.
Budeme si hrát?
Společnost Bobcat nás k tomu doslova vybízí, když se na dobříšském testovacím polygonu před rypadlem tyčí betonová zídka z nepravidelných kusů betonu - takové puzzle pro velké chlapy.
Usedám za páky a startuji tříválcový motor Kubota (bez klíčku!). Místo obvyklé spínací skřínky je zde otočný ovladač, kterým se startuje a zhasíná motor. Než jím ale otočím, zadávám kód pomocí malé gumové klávesnice umístěné kousek od něj - pro půjčovny jako dělané.
V hlavní roli dnes budou proporcionální posuvníky na joysticích, zatím si jeden nastavuji pro ovládání rotátoru a druhý pro ovládání třídícího drapáku. Nebojte, k nastavování se dostaneme později.
„Prásk!“ ozve se, když citlivým pohybem palce zavřu drapák a následně začínám spekulovat, kde je chyba. „Před vámi tam byli páni z Turecka a asi si trochu pohráli i s nastavením průtoku,“ pobaveně říká Mirolav Koňas, produktový manažer, který má v Bobcatu na starosti vývoj menších rypadel.
Po nastavení nižšího průtoku v drapáku se vrhám do rozložení skládačky. Tedy pouze k částečnému, drapák nemá tolik síly na sevření těžkých betonových bloků a já zase nemám tak trénované ruce, abych neustále zesiloval svěrný účinek drapáku držením posuvníku na doraz a ještě otáčel rotátorem na správnou stranu. Nepravidelnost bloků, posloupnost skládání a gravitace dělají divy - složení zídky nechávám na někom šikovnějším.
Líbí se mi stabilita stroje, kdy v téměř plném vyložení držím těžký blok a ani při prudších pohybech se pásy znatelně neodlehčují. Ačkoli se z fotek rypadlo může tvářit jako s nulovým přesahem zejména díky krásně zakulacené zádi, jedná se o takové „něco mezi,“ tedy pouze se sníženým přesahem, který v našem případě činí 24 cm. Pokud stroj nevybavíte přídavným protizávažím, které přidává závratných 147 kg, dostanete se na 18 cm.
Co A-SAC umí?
V rámci trendů moderní doby nenajdete na podlaze žádné pedály pro otáčení kozlíku či pro spouštění přídavného okruhu. Jedinými pedály jsou pedály pojezdu, které po sklopení téměř vůbec nepřekáží, a vy se tak můžete těšit na moře prostoru pro nohy.
No a ty klasické funkce, které byly dříve na podlaze, ovládáte posuvníky na joysticích. Zde si můžete ale mnohem více než dosud hrát s variabilitou ovládání, což je hlavní důvod zavedení tohoto systému. Skoro by se dalo říct, že si programujete ovládání podle sebe.
Na každém joysticku se nachází jeden posuvník. To znamená, že zároveň můžete ovládat nanejvýš dvě přídavné funkce. Ale tento stroj má celkem tři přídavné okruhy označené jako Aux1, Aux2 a Aux4. A to nepočítáme Aux5 pro hydraulický rychloupínač, který je zde také. A co Aux3? Ten bude na valné většině prodaných strojů chybět. „Ten dodáváme jako položku na přání hlavně do Německa, snad na každý prodaný stroj. Hodně tam používají kyvnou drapákovou lžíci, a potřebují ji zavírat pohybem joysticku, přičemž vyřadí z funkce válec lžíce,“ říká pan Koňas.
Když to vezmeme ve vztahu příslušenství, které na tomto stroji právě máme, tak Aux1 slouží k ovládání drapáku (ze všech má nejvyšší průtok), Aux2 k rotaci drapáku / offsetu ramene a Aux4 pro naklápěcí hlavu. Kombinování těchto funkcí vypadá následovně: ovládání Aux1 zůstává trvale na pravé straně, Aux2 vždy na levé, přičemž tlačítkem na pravém joysticku lze nahradit Aux2 za Aux4. Pokud v palubním menu uděláte z Aux2 offset, můžete si jej kolébkou pod levým joystickem přehazovat zleva doprava, podle zvyku. A to je právě to kouzlo.
Ovládání offsetu (tj. natáčení výložníku do stran) můžete „stěhovat“ z levého joysticku na pravý a zpět jednoduše tímto kouzelným tlačítkem. U některých dalších značek bagrů to lze taky, ale nikoliv tlačítkem, nýbrž je třeba povolat servis, který přehraje software. A když chcete zpět, tak opět servis.
Jak si ale možná dokážete představit, taková snadná změna ovládání proveditelná strojníkem je z bezpečnostního hlediska legislativní oříšek: představte si situaci, kdy se na stroj dostane jiný strojník, tuto funkci přepne, potom se vrátí původní strojník a v domnění, že zavírá drapák, poletí výložník v bok… Nicméně to prošlo a naštěstí je k dispozici na displeji permanentní náhled funkcí, které jsou právě přiřazeny posuvníkům. Takže nejdřív pozorně koukat na displej!
Praktickou věcí také je, že můžete změnit průtok u jednotlivých okruhů, jednoduše přidáváte či ubíráte funkčními tlačítky vedle displeje, nastavený průtok se zobrazuje graficky u všech tří okruhů. Zkouším přehazovat funkce a do akce zapojovat naklápěcí hlavu. Dá se s tím pěkně vyhrát a příjemné je, že u jednotlivých příslušenství si můžete uložit průtoky hydrauliky, abyste je nemuseli při každé výměně přenastavovat.
V reálných podmínkách je tento výdobytek vhodný, pokud střídáte například drapák, drapákovou lžíci, kladivo, nůžky, standardní lopatu v kombinaci s dnes čím dál více oblíbenou výkyvnou hlavou nebo tiltrotátorem.
„Simply clever“ po dobříšsku
Tak by se dal jednoduše označit interiér dobříšské kabiny, která je usazená na konstrukci americké koncepce. Uvnitř vpravo naleznete ovládání topení, typické „bobcatí“ rádio dodávané firmou Jensen, klávesnici bezklíčového startování, potenciometr ručního plynu a přehlednou přístrojovou desku, která sice nemá nějak dokonalou grafiku, zato se na slunci dobře čte. Vtipné je, že pokud si neobjednáte bezklíčové startování, namísto klávesnice dostanete záslepku v podobě přihrádky, kam se vejde pár drobností, třeba žvýkačky.
Samozřejmě nechybí ovládání radlice s plovoucí polohou, na jehož vrcholu lze řadit tlačítkem dvojku pro pojezd. Na levé straně je již zmíněný přepínač ovládání kozlíku a hydraulického upínače Klac. Tady bych ocenil, kdyby byly navíc blokovány kvůli bezpečnosti, jako na většině bagrů. Alespoň, že oba disponují „antiomylovou“ úpravou v podobě vysokého ohraničení.
Nejzajímavější částí na celé kabině je bezesporu čelní vyklápěcí okno. „To byl takový náš nápad, dát jedno madlo níž a druhé výš. Jednak proto, že se tím vyhnete nepříjemnému mrtvému bodu, který nastává většinou při sklápění dolů. Tady jedna ruka táhne, druhá tlačí, a naopak. Za druhé, když je levé madlo výš, nepřekáží tělu při nastupování a naopak se za něj rukou lépe vytáhnete,“ říká pan Koňas. Potvrzeno, zatím jsem neseděl ve stroji, kde by se okno sklápělo lépe, výborný nápad!
Zvenku se také snaží oslnit
Nejprve pootvíráme kapoty a podíváme se na servisní body. Zezadu se dostanete k motoru Kubota a vyměníte nejen vzduchový či palivový filtr, ale také dolijete chladicí kapalinu. Zadní kapota se otevírá celkem vysoko, takže se ani nemusíte příliš krčit. Boční odklopný kryt ukrývá chladič, nádrž na hydraulický olej a nádržku ostřikovačů.
Kdesi ve spodních útrobách lze spatřit část akumulátoru. Záměrně píšu část, protože je tam poměrně napasovaný, ale věřím našim šikovným českým inženýrům, že to tak jen vypadá, že nebude „porodem“ akumulátor dostat ven.
Palivo se dolévá za dveřmi. Hezkým detailem je plechový držák mazacího lisu, který se vešel akorát za nádrž hydraulického oleje - aneb dekalamitka se nebude nikde jen tak válet. Při přesunu na výložník jsou patrné dlouhé hadice příslušenství, provlečené oky na násadě, přičemž rychlospojky najdete na výložníku, jako u mikrorypadel.
„Připadá nám lepší mít delší hadice, než špinavé a zničené rychlospojky, či pozohýbané držáky. Zákazníci si ale můžou připlatit za jejich tradiční vyvedení na násadě,“ dodává pan Koňas. Vývody vedoucí k upínači a naklápěcí hlavě jsou bezpečně vedeny po výložníku, pod válcem lžíce.
Na kabině mi vadí odhalená světla nad její obrys, stačil by alespoň rámeček ze silnějšího plechu, který by určitě cenu stroje nevyšrouboval do závratných výšin.
Na závěr
Pokud vám nevadí přesah zádě, jdete s dobou a nepoužíváte jen podkopové lžíce, tento stroj se systémem A-SAC by mohl být pro vás. S takovým tiltrotátorem, to bude krásná práce.
Kdybyste přeci jen chtěli nulový přesah, můžete sáhnout po modelu E27z. Musím vás však upozornit, že jeho motor má nižší výkon a hydraulika menší průtok.
Jestli se vám systém A-SAC zalíbil, od začátku letošního roku je dostupný pro 2-3tunové modely a letos před Vánoci půjde do výroby pro 3-4tunové modely.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře