Stavební stroje firem OKD Doprava a Kemifloc v areálu společnosti Precheza v Přerově
A máme zde další fotoreportáž z nasazení stavebních strojů v průmyslu. Nejprve se podíváme na překládku nerostu zvaného ilmenit, který se používá pro výrobu titanové běloby, a posléze se přesuneme do areálu další firmy, která zpracovává odpad z této výroby.
OKD, Doprava, akciová společnost, provozní oblast Přerov, která má na starosti manipulaci s ilmenitem, za tímto účelem používá dvě pásová rypadla pro překládku materiálu Liebherr R 934, z nichž jedno je zcela nové, právě předané. Ilmenitový prach má velkou objemovou hmotnost, jeho částice mají ostré hrany a schopnost proniknout i do těch nejnepřístupnějších míst, rypadla a jejich drapáky si s ním tedy užijí své. Ilmenit se dováží v železničních vagónech. Následně se z něho vyrábí reakcí s kyselinou sírovou titanová běloba, kterou místní pracovníci důvěrně nazývají „titanka“, a která se používá například v potravinářství nebo při výrobě barev.
Starší bagr pro překládku materiálu Liebherr R 934 B je na provozu sedm let a za tu dobu má díky třísměnnému provozu naběháno už 23000 Mh. Je osazen drapákem objemu 0,7 m³ s našroubovanými břity. Díky abnormálním abrazivním vlastnostemi ilmenitu se při 24 hodinovén nepřetržitém vytížení stroje musí břity po 14 dnech otočit a po dalších 14 dnech vyměnit za nové. Když Liebherr R 934 B nabere ilmenit, který má měrnou hmotnost 3 t/m³ a v naplněném drapáku váží 2,1 t, a když při vykládce vagonů natáhne rameno na maximální vyložení, ocitá se rypadlo těsně před hranicí únosnosti.
Nové rypadlo pro překládku materiálu Liebherr R934C EW Litronic je proto o 6 t těžší, váží přesně 38 300 kg. Jeho drapák GM20 má taktéž objem 0,7 m³, šířku 1 m a váží 1300 kg.
Odpadem z výroby titanové běloby je heptahydrát síranu železnatého neboli zelená skalice. Co s ní? Popojeďme o pár desítek metrů, ale zůstaňme ještě v areálu firmy Precheza. Vstupujeme na pracoviště společnosti Kemifloc, která zelenou skalici zpracovává. Je pro ni základní surovinou pro výrobu flokulantů na čištění pitných i odpadních vod. Její výrobek se používá na většině městských i průmyslových čističek na tzv. vysrážení kalů.
Mezi stroji firmy Kemifloc se nejvíce vyjímá ten nejstarší - pásové lanové rypadlo Dier východoněmecké výroby. Rypadlo je poháněno elektromotorem, ale obsahuje i dieselový motor, takže může být provozováno i bez přívodu elektrické energie.
Za dobrý tip děkuji Ing. Juraji Čechovi.
Foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.