Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Naživo
  • /
  • Job report: Demolice dvou mostů na D1

Job report: Demolice dvou mostů na D1

09.04.2017 05:32

Noční demolice dálničních mostů jsou vždy atraktivní podívanou. Nejinak tomu bylo v případě dnešní demolice dvou mostů najednou jeden kilometr od sebe.

32. Radek Nedoma na Liebherru L944C V Litronic svádí nelehký boj s mostovkou

Jedním byl most na 153 kilometru dálnice D1 na exitu Lhotka. Druhý menší most se nalézal o 1 km blíže Praze mezi Lhotkou a Jabloňovem. Dodavatel stavby Colas – ISK pro D1-20 demoliční práce svěřil speciální technice firmy AVE, kterou jí poskytly společnosti Dolver, Jiří Vrba a INOS Richter.

Stejně jako na jiných demolicích dálničních mostů, se i zde se musí splnit termíny striktně dané Ministerstvem dopravy. Tedy 6 hodin na přípravu (13:00 až 19:00, svedení provozu na dálnici do jednoho směru), 14 hodin na samotnou demolici (19:00 až 9:00 hod. druhého dne) a 6 hodin na uklizení a opětovné zprovoznění (9:00 až 15:00).

Ptám se Jiřího Kárníka, zástupce firmy Colas a vedoucího výstavby, jaké to je, demolovat dva mosty najednou. Nepřipadá mu to nijak zvláštní, i když záhy nachází jednu výhodu: „Když vám vypadne technika, tak si pomůžete technikou z druhého mostu.“

Na stavbě je nachystáno deset bagrů. Dolver má pět Liebherrů, Jiří Vrba tři Komatsu a INOS Richter dva Caterpillary. K tomu dva větší nakladače Liebherr firmy Dolver. Všichni jsou vybaveni kladivy a nůžkami značky Atlas Copco, a to buď vlastními, nebo z půjčovny firmy Noka AC.

Tomáš Novotný, majitel půjčovny, má jasno: „Atlas Copco jsou nejrychlejší demoliční nůžky. Mají dlouhé nože a díky dvoupístovému systému vysoké střižné síly.“ Kladiva Atlas Copco komentuje slovy: „Konstrukce Krupp Essen, ochrana pouzder, automatické mazání, automatická regulace síly úderu.“ Pro rychlou noční demolici ideální.

Pouze firma INOS Richter na svých dvou rypadlech používá kladivo a nůžky jiné značky, stejně jako u strojů zvolila Caterpillar.

U největšího demoličního rypadla Liebherr L944C Litronic mě nečekaně vítá Radek Nedoma, kterého asi jako většina z vás znám z fóra. Jaké příjemné překvapení, že právě jeho stroj bude hlavní hvězdou večera! Radek mě s ním seznamuje: „Je dobré, že má sundavací závaží, kvůli převozu,“ a vypočítává: „Rameno sedm tun, závaží osm, a do 35 se dostaneš. Akorát pojedou tři auta.“

Všímám si výrazných LED světel nad kabinou: „To jsem si tam dal a oni mě s tím zakázali svítit. Rozkaz z nejvyšších míst byl sklopit je dolů a nejlíp nesvítit vůbec,“ směje se. Tato světla se mu dnes v noci budou hodit. Bagr má jen 500 motohodin, přestože je vyrobený už v roce 2008. „Koupila si ho nějaká francouzská firma na dotace a pak dlouho stál,“ vysvětluje Radek.

Odbíjí sedmá hodina večerní, doprava je odkloněna na objízdnou trasu, demontují se ocelová svodidla a odstraňují betonové prefabrikáty provizorně oddělující jízdní směry. Pod mosty se z deponie naváží hlína, na které budou bagry stát a na kterou mosty lehnou, aby neponičily povrch dálnice.

„Mají pěknou hlínu, ta by se mě hodila na zahradu,“ pronáší uznale Tomáš Pleský, strojník kolového bagru Hitachi ZX170W-3. Pomáhá odstraňovat svodidla, ale na demolici už tu nebude. Společně s druhým rypadlem svého táty Jaroslava pracuje totiž na dálnici přes den: „Děláme žlaby a teď máme prodlouženou,“ vysvětluje.

Přichází osmá hodina a bagry se pouštějí do práce. U velkého mostu se do jednoho ze šesti pilířů nejdříve zakusují nůžky Atlas Copco CC2500 na Liebherru R934C LC Litronic. Proti němu jde Radek Nedoma se strojem Liebherr L944C V Litronic a taktéž nůžkami Atlas Copco, jen o tunu těžšími. Za čtvrt hodiny padá deska mostu k zemi a zůstává v šikmé poloze podepřená pilíři na druhé straně. Pouštějí se do ní bagry s kladivy.

Na druhém mostě se ještě bojuje. Místní chlapci, kteří si u mostu udělali rozlučkový táborák, mi říkají, že tento most je jediný na celé dálnici D1, který po demolici nebude znovu postaven. Vede totiž jen do lesa a tam končí. Několik majitelů lesa tak k němu bude mít přístup jen přes pole, kde mohou v době dešťů snadno se svou technikou zapadnout.

Do šikmého mostního pilíře se pouštějí z obou stran rypadla s nůžkami, stejně jako na velkém mostě. Z jedné strany stojí rypadla Komatsu firmy Jiří Vrba, z druhé Caterpillary firmy INOS Richter. Nůžky Caterpillar  MP20 se však po chvíli „casnování“ s pilířem rozlomily v otoči, a tak se jedna strana mostu ocitla bez nůžek.

Nebyli by to však žádní profesionálové, kdyby si hned neporadili. Druhý Caterpillar 330C LNME s kladivem začíná bourat mostní desku nad pilířem, proti němu postupuje Komatsu PC360LC-11 s nůžkami Atlas Copco CC2500. Nakonec přijíždí další rypadlo Komatsu s nůžkami Atlas Copco a srdnatě se samotné pouští do pilíře na druhé straně. V devět hodin padá mostní deska kompletně k zemi přímo mezi bagry.

Zbytek prvního mostu se zhroutí až v jednu hodinu v noci, jakmile Radek Nedoma nůžkami Atlas Copco CC3300 přeruší posední ocelové výztuhy v desce. Tento finální majstrštyk můžete shlédnout na videu: https://youtu.be/RCGwAl70Ebs

Text a foto: Ondřej Hájek

Zobrazit jako slideshow

  • 01. Kolový nakladač Liebherr L576 firmy Dolver chystá hliněný podsyp

  • 02. Liebherr L576 firmy Dolver připravuje podsyp

  • 03. Caterpillar 330C LME firmy INOS Richter na podvalníku Goldhofer přejíždí po mostě, který tam za chvíli nebude

  • 04. Komatsu PC340NLC-7K a Komatsu PC360LC-11 firmy Jiří Vrba na podvalníku Goldhofer STN-L3-39 80

  • 05. Hitachi ZX170W-3 firmy Jaroslav Pleský a Liebherr R926 LC Litronic firmy Dolver

  • 06. Příprava strojů u druhého mostu

  • 07. Demontáž ocelových svodidel

  • 08. Zvedání betonových bariér

  • 09. O&K MH5 Compact firmy Jaroslav Pleský přemisťuje betonové bariéry

  • 10. Mladí pánové se přišli podívat na demolici druhého mostu

  • 11. Připojování nůžek Atlas Copco CC2500 na Komatsu PC360LC-11

  • 12. Tomáš Pleský, strojník kolového rypadla Hitachi ZX170W-3

  • 13. Bagry Liebherr firmy Dolver čekají na akci

  • 14. Kolové rypadlo Hitachi ZX170W-3

  • 15. Kolony by nebyly, kdyby řidiči tolik neprožívali stopku na další křižovatce

  • 16. Liebherr R934C LC Litronic firmy Dolver se právě chystá zakousnout nůžkami Atlas Copco CC2500 do pilíře

  • 17. První kousnutí nůžkami Atlas Copco CC2500 do mostu

  • 18. Liebherr L944C Litronic právě pokořil polovinu velkého mostu nůžkami Atlas Copco CC3300

  • 19. Liebherr L944C V Litronic s nůžkami Atlas Copco CC3300 právě shodil první část mostu

  • 20. Liebherr R926 LC Litronic s kladivem Atlas Copco HB2000

  • 21. Liebherr R934C LC Litronic s nůžkami Atlas Copco CC2500 a R926 LC Litronic s kladivem Atlas Copco HB2000

  • 22. Liebherr R926 LC Litronic s kladivem Atlas Copco HB 2000

  • 23. Komatsu PC360LC-11 s nůžkami Atlas Copco CC2500 bourá druhý most

  • 24. Komatsu PC340NLC-7K s kladivem Atlas Copco HB2500 a Komatsu PC360LC-11 s nůžkami Atlas Copco CC2500

  • 25. Caterpillar 330C LNME s kladivem Cat firmy INOS Richter

  • 26. Demoliční nůžky CAT MP20 po střetu s nosníkem

  • 27. Torzo nůžek MP20 na rypadle Caterpillar 330C LME

  • 28. Prokousávání se druhým mostem

  • 29. Caterpillar 330C LNME s kladivem CAT

  • 30. Skvadra rypadel Komatsu firmy Jiří Vrba

  • 31. A druhý most je celý dole

  • 32. Radek Nedoma na Liebherru L944C V Litronic svádí nelehký boj s mostovkou

  • 33. Liebherr R934C LC Litronic s nůžkami Atlas Copco CC2500

  • 34. Výztuž z betonu se odváží v kontejnerech AVE

  • 35. Liebherr R926 LC Litronic s kladivem Atlas Copco HB2000 nahoře, Liebherr L944C V Litronic s nůžkami Atlas Copco CC3300 dole

  • 36. Liebherr L944C V Litronic háže ocelovou výztuž přímo do kontejneru u mostu

  • 37. Poslední část velkého mostu čeká na pokoření.

  • 38. Jenom se prodrat tou výztuží...

  • 39. Liebherr R926 LC Litronic provádí kladivem Atlas Copco HB2000 sekundární demolici

  • 40. Liebherr R926 LC Litronic s kladivem Atlas Copco HB2000 demoluje na zemi

  • 41. Ani další média nemohla chybět

  • 42. Guláš a řízky zajišťovalo občerstvení Tony z Bruntálu

Komentáře

Radek Nedoma, 21. červenec 2017 22:42:13

čau – Dík však jsme se o toho pěkně zapotili.

demolice stavby, 20. duben 2017 13:52:15

demolice d1 – nádherne fotky demolice nadjezdu na d1 škoda že jsem to neviděl to muselo být nádherny díky za ukazku. i u nás v ostravě demolovali akorát tramvajový most na plzenské a ještě demolují http://bagrista2.rajce.idnes.cz/

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist