Jak koupit starší traktorbagr a neprohloupit

Tento článek je dalším ze série „Jak koupit… a neprohloupit“, ve které se už psalo o starších smykem řízených nakladačích a minirypadlech. Dnes jsou na pořadu rypadlonakladače, či přesněji traktorbagry. Ano, budeme se bavit o u nás velmi oblíbených univerzálních strojích na klasickém traktorovém podvozku s hydrodynamickým pohonem.

I když to třeba nevyužijete, minimálně pro opětovný prodej traktorbagru je dobré, aby byl stroj v provedení, které odpovídá požadavkům našeho trhu. Tzn. pohon všech kol, teleskopická násada podkopu, nakládací lopata 6v1 nebo 4v1 (vidle se dají lehce dodělat) a podkop umístěný na přesuvném rámu. Odchylky se týkají převážně strojů individuálně dovezených ze zahraničí.

Při výběru staršího traktorbagru si musíme uvědomit, že kupujeme velmi složitý stavební stroj, který je kombinací traktoru, rypadla a nakladače. Důkladnější prohlídka stroje proto zabere zhruba jednu hodinu.

Vytipovaný traktorbagr by neměl být před naší prohlídkou tzv. „nachystaný“. Proto, pokud je to možné, neohlašujte svou návštěvu předem. Po příjezdu zhodnoťte úroveň hluku v okolí. Pokud vedle vás burácí kompresor a za zády máte frekventovanou dálnici, požádejte prodávajícího, zda byste se nemohli přesunout na místo, kde bude větší klid. Citlivý poslech stroje je totiž jednou z důležitých součástí obhlídky.

Jak tedy postupovat? Zkontrolujeme vodu a oleje a poté si necháme nastartovat studený motor. Necháme ho klapat a podíváme se, co všechno je na stroji rozbité. Sledujeme výskyt prasklin a dodatečně svařovaná místa na rámu a výložnících. Prohlédneme si opotřebení pneumatik. Pokud jsou na podkopu osazeny přídavné hydraulické okruhy, podíváme se, jestli jsou zapojené, tj. zda trubky náhodou nekončí ještě před rozvaděčem.

Pokud je k dispozici servisní knížka, najdeme si v ní poslední servis a vstoupíme do kabiny. Její čistota a zachovalost nám o předchozím zacházení se strojem hodně napovědí. Vyzkoušíme všechny ovládací prvky, stejně jako stav sedačky a její otáčecí mechanizmus.

A jdeme kontrolovat vůle. Natáhneme podkop vodorovně co nejvíce dopředu, vysuneme teleskopickou násadu na maximum, lžíci vyklopíme zuby kolmo k zemi a necháme ji mírně nad zemí. Chytneme za lžíci a zkusíme, zda „nelítá“ půl metru do stran. Zároveň sledujeme, kde jsou největší vůle, zda na čepech nebo na pístnicích. V případě, že je stroj vybaven rychloupínačem podkopových lžic, zkontrolujeme jeho vůle pouhým potřepáním. Sedneme zpátky do stroje, sbalíme podkop a vyzkoušíme všechny jeho polohy a přesuv.

Vysuneme patky a pomocí zapřeného podkopu zkoušíme hýbat se strojem, čímž vysledujeme vůle v těchto patkách. Když už máme stroj na patkách, zařadíme rychlost a zkusíme rukou zahýbat koly pro zjištění vůlí. Patky můžeme využít i pro malý test uzávěrky diferenciálu, kdy jednu stranu pomocí patky nadlehčíme a zkusíme popojet.

Obecně se dá říci, že pazvuky značí nějakou závadu. A to jak u motoru, tak i hydrauliky. U té se soustředíme především na všelijaké hučení a pískání.

Nakladač také projdeme, pro zjištění vůlí zkusíme zatřepat přední lopatou. Obhlédneme stav samotné lopaty, a v případě, že je osazena paletizačními vidlemi, tak i stav těchto vidlí, zda nejsou pozohýbané nebo popraskané.

Při jízdě zkusíme prudce zabrzdit, čímž nejen zkontrolujeme účinnost brzd, ale bedlivě při tom vnímáme i chování přední nápravy, zda není „vyklepaná“. Během jízdy také pozorně posloucháme, zda nerachotí v převodovce.

Jak zkontrolovat hydrodynamický měnič? Na to existují různé techniky, v rámci našich možností však bude nejjistější najít si v okolí nějakou hromadu, panely, betonovou zídku apod., opřít se o ni nakládací lopatou, zařadit jedničku a sledovat, zda kola mají vůbec snahu se otáčet. Jestli jen vzlétnou otáčky motoru a nic se neděje, je to špatné.

U strojů se všemi řízenými koly (4x4x4) se podíváme, zda při rovné jízdě traktorbagr tzv. „nešmajdá“, čili zda jsou všechna čtyři kola striktně natočena do přímého směru.

Po důkladném zahřátí stroje sledujeme úniky oleje z motoru, čerpadel, rozvaděče, hydraulických válců a vůbec celé hydraulické soustavy. Taky ověříme, zda nedochází k přehřívání.

Na závěr je nutno uvést, že různé značky a typy traktorbagrů charakterizují specifické problémy, které jsou nad rámec tohoto článku. O nich je nejlépe informován servisní mechanik dané značky nebo strojník, který s daným typem po delší dobu pracuje nebo pracoval. Je proto velice záhodno vzít si takového odborníka na obhlídku s sebou.

Komentáře

BAGR – KOUKNI SE NA CENU. NEMUŽEŠ CHTÍT STROJ ZA 500 000 ABY BYL PO GO. TO MUSÍŠ KOUPIT NOVEJ

RE: BAGR – Souhlasím s Vámi, traktorbagr za půl milionu těžko projde důkladnější prohlídkou bez ztráty bodu. U takového stroje musí kupující počítat s finanční rezervou na nutné opravy a prohlídka by mu měla sloužit k posouzení, zda mu bude jeho rezerva stačit či nikoliv.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.