Jak koupit starší smykem řízený nakladač a neprohloupit
Pokud sháníte starší smykem řízený nakladač, s největší pravděpodobností se bude jednat o nakladač slovenské výroby UNC 060, UNC 061, Locust 750 nebo Locust 752, případně český Bobek 760 nebo novější typy od Novotného.
Proto je níže uvedený návod, jak postupovat při obhlídce použitého stroje, zaměřen právě na ně a jejich specifické problémy. Nicméně obdobně můžete postupovat i při nákupu starších smykem řízených nakladačů jiných značek.
Nejdříve si cíl svého zájmu obejděte a pozorně se dívejte. Tuto vizuální kontrolu nesmíte podcenit, protože díky ní můžete odhalit většinu všech možných problémů (neboli důvodů pro slevu). Zaměřte se na praskliny výložníku, zejména vzadu v oblasti jeho uchycení ke kozlíku a vepředu u lopaty, kde jsou obě ramena spojena příčnou výztuhou. Další kritická místa jsou vzadu na kozlíku v místě propojení příčnou výztuhou. U UNC 060 zkontrolujte také krakorce vzadu na výložníku, ze kterých vedou směrem ke kozlíku hydraulické válce udržující dno lopaty při zvedání ve vodorovné poloze.
Nyní pečlivě prohlédněte všechny hydraulické válce (pístnice), zda v místech, kde z nich vyčnívá chromovaná pístní tyč, jsou dokonale suché. V opačném případě vám prodávající bude s úsměvem tvrdit, že vlhké či dokonce kapající pístnice jsou u těchto strojů normálním jevem. Jeho úsměv však rozhodně neopětujte, poněvadž jejich přetěsnění se pravděpodobně nevyhnete. Stoupněte si před přední roh stroje a podívejte se skulinou mezi kolem a rámem stroje šikmo dolů. Pokud vidíte skrz stroj až na zem, znamená to, že z podvozku je demontován spodní ochranný kryt. Na jednu stranu je to výhoda, protože pod strojem můžete vidět skvrny od případných úkapů z hydrauliky a motoru, ale na druhou stranu se v praxi bez ochranného plechu vystavujete riziku mechanického poškození od různých větví, sutin a podobně. Když už se díváte na kola, ověřte si, zda jsou vůči rámu stroje ve svislé poloze. Jejich odklon by znamenal utrhané šrouby v uchycení poloos ke stranovým převodovkám a jejich následné zničení. Kompletní oprava jedné stranové převodovky přijde bezmála na 30.000,- Kč. Nakonec prohlídky exteriéru omrkněte, zda není žádný disk kola naprasklý a hurá pod kapotu.
Motor by neměl být nikde potečený. Vyjmeme zátku chladiče, na níž by zespodu neměl být mastný kruh, který signalizuje netěsnost hlavy a olej v chladicí kapalině. Stejnou věc můžeme také ověřit pomocí měrky motorového oleje, na které by byla vidět bílohnědá emulze. Jedinci s obzvláště vyvinutým čichem mohou odhalit používání ekonafty, která je trošku cítit jako řepka. A nyní pojďme usednout dovnitř.
Při vstupu do kabiny se podíváme, zda pod plechovými krabicemi, na kterých jsou umístěny joysticky, nejsou stopy po hydraulickém oleji. Startování motoru by mělo jít bez problému, a jakmile se motor trošku zahřeje, můžeme začít s testováním stroje. Při jízdě musí stroj držet rovnou stopu, nesmí táhnout ke straně. Pokud při jízdě náhle pustíme joysticky ovládající pojezd (u UNC 061 se jedná o jeden joystick), stroj by se měl zastavit takřka na místě. Nakonec naší zkušební jízdy provedeme nemilosrdnou zkoušku - zapřeme lopatu o nějakou betonovou zídku nebo hromadu, dáme plný plyn a snažíme se protočit kola. V ideálním případě by se kola měla protočit, u strojů s motory Zetor se možná budeme muset spokojit pouze se zadušením motoru. Nicméně v žádném případě nesmí motor běžet na plné otáčky a kola být v klidu. Touto testovací jízdou jsme si ověřili stav pojezdových čerpadel, hydromotorů a stranových převodů. Cena jednoho pojezdového čerpadla je 12.900,- Kč, jeden pojezdový hydromotor přijde na 10.000,- Kč.
Zkusíme zvednout něco těžkého na paletizačních vidlích (nejlépe paletu o hmotnosti lehce přes tunu). V případě nezdaru může být problém v pracovním čerpadle, za které se platí 7.000,- až 12.000,- Kč dle typu. Na závěr stroj mírně pozvedneme na lopatě a vystoupíme ven. Zacloumáme pořádně s rameny výložníku a sledujeme vůle ve všech čepech. Omrkneme stav hydraulického oleje průzorem na levé straně kozlíku. Pokud je olej zpěněný, znamená to netěsnost hydraulické soustavy a nasávání vzduchu. Zkontrolujeme také tlakoměry pod levým zdvihovým válcem výložníku, které by měly ukazovat maximálně 30 kPa. Pokud jeden nebo oba ukazují více, je zanesený příslušný hydraulický filtr.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře