Setkání historických traktorů a stavební techniky v Kuchaři 2021
V sobotu 18. září proběhlo už jedenácté Setkání historických traktorů a stavební techniky v Kuchaři, což je nevelká obec nacházející se v okrese Praha – západ. Zasloužilým stavebním strojům zde kralovalo známé autorypadlo Tatra 111 s nástavbou D-030 v unikátní livreji německé firmy Schmidt & Co. Baustoffe Bonn.
Tatra 111 6x6 z roku 1962 osazená lanovým rypadlem D-030 série A se do zeminy zakusovala lžící objemu 0,35 m³. Pochází z blízkého dobříčského muzea TATRA 111 pana Milana Horky a na této akci se představila s překvapivým firemním označením „Schmidt & Co. Baustoffe Bonn“. Letos si totiž zahrála v německém seriálu Bonn, jehož premiéra je plánovaná příští rok. Filmaři řadu záběrů točili v České republice, přičemž prostředí firmy prodávající stavebniny, kde se Tatra blýskla, naaranžovali v Děčíně.
Ale zpět do Kuchaře, kde ovládací páky v rukou třímal zkušený strojník Jan Hruška. D-030 má ještě čistě mechanické ovládání a ani v době jeho vzniku nebylo snadné najít obsluhu, která by ho byla schopná plynule ovládat. Pětasedmdesátiletý pan Hruška svým citlivým ovládáním udivoval i ostřílené kolegy, kteří s tímto bagrem měli své zkušenosti.
Většina návštěvníků však neměla ani tušení, že to nebyl jediný autobagr, který zde byl prezentován. Mezi statickými exponáty se třpytil žlutý Unimog U 416 z roku 1975, kterého sem přivezl pan Jan Kohout z Trhanic. Když si ho jako nový pořídil nedaleký lesní podnik, byl vybaven rypadlem Paus a čelní radlicí. V rámci renovace ale pan Kohout bagr i radlici sundal a rypadlo nahradil korbou. Rypadlo Paus pak osadil na přívěsný podvozek za traktor. Ovládání Unimogu není snadné (viz fotografie pák v kabině), ale odmění se uzávěrkou na 4 kola, možností jízdy už od 11 metrů/h až po 66 km/h, může orat jako traktor a má šestiválcový motor.
Z dalších stavebních strojů nemůžu nezmínit tři sovětské dozery DZ 170, S100 (s dozerovým zařízením typu D271 a neoriginální kabinou ze Stavebních strojů Zličín) a DT54. Autobagru D-030 skvěle sekundovala modrá Tatra 138 S3, kolem se proháněla Tatra 815 Dakar Karla Lopraise z roku 1989, v pozadí se zemědělci bavili svými traktory a občerstvení i zábava pro děti také nechyběly.
Vskutku nenucená atmosféra mě i Aleše Handšuha, který mě o akci informoval a vydal se na ni se mnou, zcela pohltila a budeme na ni rádi vzpomínat. I přestože Alešova vysněná UDSka ani Broyt nakonec nedorazily…
Text a foto: Ondřej Hájek
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.