Rypadlonakladač Terex TLB890: Nová generace, nová dimenze

David Hůrka a jeho kolegové z rodinné firmy, která se specializuje na stavební a komunální práce, provozovali po sedm dlouhých let rypadlonakladač Terex Fermec 970 Elite. Ovšem dnes již třetím rokem sedlají JCB 3CX Super Eco. Jak se tito „odpadlíci“ budou tvářit na zcela nový Terex TLB890, který konečně vstupuje na náš trh?

Na první pohled se Terex TLB890 zdá široký, s nízkým čelním sklem a masivní kapotou. Když ho porovnáme s JCB 3CX, výška po kabinu je u Terexe o více než 20 cm menší, a to při větší světlosti podvozku, která pod patkami převyšuje JCB o necelé 4 cm. A ačkoliv je rozvor náprav u Terexe o 3,5 cm menší, je stroj v přepravní poloze o více než půl metru delší a i šířkově Terex přesahuje JCB o necelé 4 cm.

Když se zamyslíme nad výše uvedenými rozměrovými rozdíly, je zřejmé, že první dojem neklamal a Terex TLB890 je v porovnání s ostatními stroji skutečně poněkud „slisovaný“. V kombinaci s vysokým podvozkem vypadá dravě a schopně a vzdáleně připomíná spíše armádní speciály typu HMEE a HMEV než nástroj pro civilisty.

„Je to pořád taková kovařina, nic udělaný do krásy“, komentuje David vzhled a provedení stroje. Vypadá to však na cílený záměr, který koresponduje s dalšími stroji Terex vyráběnými v Anglii.

Pod kapotou zatím ještě pracuje motor bez filtru pevných částic splňující pouze normu Tier 3, za pár měsíců se už ale na DPF „těšit“ můžete. Nyní je zde přeplňovaný čtyřválec Perkins 1104D-44TA o objemu 4,4 l s výkonem 74,5 kW. Dostanete se k němu snadno, odhalí vám ho velká kapota z jednoho kusu, kterou odjistíte z  kabiny. „To měli vždycky dobré, nemusely se sundávat dekly okolo,“ poznamenává k tomu David. Nyní pod kapotou najdete i odpojovač baterií a vysunuté konektory akumulátoru pro snadné startování jiných strojů. Nahoře na kapotě před čelním sklem si můžete dolít kapalinu do ostřikovačů, zatímco pod levými schody, které jsou kvůli snadnějším opravám přišroubované, najdete praktický kastlík na nářadí.

Náš Terex TLB890 je vybaven automatickou převodovkou s možností ručního řazení. Nejedná se ale o známý Powershift, nýbrž o čtyřstupňovou převodovku se systémem Servo Power Synchro (SPS), která slibuje nižší výkonové ztráty a větší tlačnou sílu. Ovládá se otočnou páčkou pod volantem podobně jako u strojů s převodovkou Powershift.

Válce řízení jsou před poškozením šikovně ukryté vzadu za nápravou. Náš Terex TLB890 obouvá české pneumatiky Mitas s "hokejkovým" vzorem. Vpředu 16.0/70-20 Traction, vzadu 16.9-30 Tractor Industrial TI-09. „Se divím, že na těch mitaskách nemají Terex. To mívali,“ neujde Davidovi ani takováto zdánlivá maličkost. I ta však může o lecčems vypovídat.

„V zimě, když ti na kole zmrzne bláto, tak to rozmlátíš,“ říká Hůrka otec o zadních blatnících. Vypadají křehce, plast není poddajný jako u těch předních.

 

Překopaný podkop

Terex TLB890, na rozdíl od dříve představeného TLB840, má výsuv teleskopu řešen po evropsku - vyjíždí vnitřní část násady. U TLB840 vyjížděla vnější část, což byl pravděpodobně důvod nulového prodeje v ČR. Vypadá to, že s řešením naší TLB890 už čeští zákazníci problém nemají - náš kousek je už prodaný. Je to první Terex TLB890 prodaný v ČR.

Výložník je stejně jako u TLB840 typu „banán“, na rozdíl od předchozích modelů s rovným výložníkem. David si všímá masivních hydraulických válců se silnými pístními tyčemi. „To měl Terex vždycky,“ libuje si. Oproti minulosti však zesílily válce otoče podkopu.

Zlepšilo se také uspořádání hadic vedoucích ke kozlíku. Dnes se hadice převalují po vodicí trubce, aby nepadaly dolů na rám přesuvu a nekroutily se. Náchylné k poškození by však mohly být hadice mezi výložníkem a násadou. Ty nejsou nijak chráněné a při složeném podkopu trčí nad obrysem stroje.

U spodní strany násady jsou blíže k výložníku umístěny tři rychlospojky - jeden přívod, jedna zpátečka do rozvaděče (např. pro svahovou lžíci) a jedna zpátečka do nádrže (např. pro kladivo). Na opěrných patkách podkopu si našla místa dnes populární LED diodová světla.

 

Nakladač s jedním válcem a slušnou lopatou

„Okno je malý a haubna vysoká“, komentuje David výhled na přední lopatu. „Výhled je dobrý, ale z JCB je lepší,“ upřesňuje Davidův bratr Lukáš. „Je to vysoký, i ty schody, kardany, všechno je výš.“

Podél pravého ramene nakladače vede trubka s čidlem pro vyrovnávání dna lopaty. Šikovnou pomůckou je červený indikátor nad válcem lopaty viditelný z kabiny, který ukazuje, kdy je dno lopaty vodorovné.

Čelní lopatu naklápí jediný hydraulický válec umístěný uprostřed. I když by vás mohlo napadnout mnoho důvodů, proč jsou dva válce lepší, David Hůrka vám je spolehlivě vymluví: „Přepákování lopaty s jedním válcem uprostřed se mi fantasticky líbí. Je tam podstatně míň maznic, není potřeba žádné další přepákování na ramenech, které je akorát zamaže. U Terexe stačí jen zvednout a překlopit lopatu a můžete namazat všechno z jednoho místa. U JCB mažeš tady, tady, tady, tady, tady... a ještě tam. A to všechno znovu na druhé straně.“

Ani s úbytkem síly si podle Davida nemusíte dělat hlavu: „Někdo říká, že řešení s jedním válcem nemá takovou sílu. Ne, naopak, vůbec. Nikdy jsem s tím neměl žádný problém.“

Kromě pneumatik pochází z České republiky i čelní nakládací lopata objemu 1,2 m³, kterou přímo pro Terex vyrábí Otavské strojírny v Horažďovicích. „Na čelní lopatě se mi líbí, že už na ní mají automaticky jakýsi kšilt,“ všímá si David. „Nemusíš ho vyrábět a vařit dodatečně, aby ti za lopatu nepřepadával materiál, jako u JCB.“

Ale i na skvělé lopatě David vidí prostor pro zlepšení: „Vadí mi vidle na kraj. U JCB je to bomba - jenom je shodíš a můžeš rovnou brát paletu. Kolikrát se stalo, že jsi měl na vodicí tyči v zimě nějakou špínu, nebo stačilo, aby zapršelo a přimrzlo, a nebyl jsi schopen šoupnout vidle, abys mohl sundat paletu. Takže jsem to oklepával a nahříval kladívkem, což bylo v zimě hrozný peklo.“

 

Kabina jde s dobou

Dojem z kabiny odpovídá rozměrovým odlišnostem popsaným v úvodu - podlaha je výš, kabina je nižší a širší.

Náš stroj nebyl vybaven klimatizací. Pokud by ji měl, byla by chlazená i uzavíratelná přihrádka vzadu v kabině. Kabina sice nově disponuje otvíráním zadních oken, ovšem ve dveřích již otevíratelná okna nejsou. Podle Davida jsou větratelné dveře lepší.

Za to byl však nadšen z přihrádek a úložných prostor v kabině. „Už jsem tady našel tři zapalovačové zásuvky. To se mi líbí,“ pronáší uznale David. Jedna z nich se nachází pod kapsičkou na mobil umístěné na pravém středovém sloupku kabiny. Co mu až tak skvělé nepřišlo, bylo umístění výdechů topení. Spodní jsou příliš vysoko a ani boční skla nebudou proudu vzduchu vystavena ideálně. Dobrou zprávou je však přítomnost vzpěry pro zajištění pootevřených dveří.

Sedadlo je vyhřívané, vzduchem odpružené, což je rozumná výbava. Stejně tak dobře lze hodnotit i výškově a podélně nastavitelný volant. „Vnitřní zrcátko je super,“ všímá si David. „To je kolikrát lepší, jak ty venkovní“, přizvukuje mu táta.

Odvod vody ze střechy je řešen tradičně pomocí kanálků po stranách. Proč o tom píšu? „U JCB nadávám na to, že je to stažený všechno doprostřed a vlastně to teče středem kabiny. Padá to přímo před oči. Hodně nepříjemný je to v zimě se sněhem na střeše, kdy pořád kape voda na sklo a musíš stírat jako blázen,“ popisuje David mrzuté řešení, které se Terexe naštěstí netýká.

 

Ovládání mile překvapilo

Ovládací páka nakladače je mechanicky spojená s rozvaděčem, i když díky tvarované rukojeti působí na první pohled jako joystick. Samozřejmě s ní lze aktivovat i plovoucí polohu lopaty. Kolečko, nebo chcete-li kolébka, na horní straně rukojeti ovládá otevírání čelistí lopaty. „Kolébka je příjemnější než u JCB,“ podotýká David.

Joysticky podkopu jsou hydraulické a jsou umístěny na stavitelných sloupcích. „Předtím měli takový ty parohy. Ty byly šílený,“ shodují se jednohlasně všichni Hůrkové. „Joysticky Terexu jsou z lepšího materiálu, než má JCB. U něj se mi to už začalo sypat,“ konstatuje s nelibostí David. Ale to už Terexe chválí podezřele dlouho a dalším postřehem nás vrací zpátky na zem. „Mít u nohou šrouby, které se v létě rozpálí...“ kroutí David nechápavě hlavou nad šrouby z vnitřní strany joystickových sloupků podkopu.

Sloupky jsou nastavitelné podélně ve třech aretovaných polohách. Nelze je tedy nastavit přesně tam, kde chcete, a příčně to také nejde. Ale i tak je to fajn, konkurence stejně většinou nic jiného nenabízí. Osobně bych si dal při posunutí sedačky dozadu joysticky ještě o něco blíž k sobě.

Přepínač funkcí joysticků podkopu z ISO na SAE a zpět najdete na boční přístrojové desce. Ovládání opěrných noh podkopu je poněkud netradičně vpravo od joysticků. Páčky na úzkých kovových nožkách čtvercového průřezu zakončené hladkou černou koulí disponují notnou dávku „retrovzhledu“. „Kulébr, viď? Zahrát si s tím kulečník...“ vystihuje David podobu páček.

Podkop se ovládá příjemně, hrabe jako velký bagr. Jemné ovládání, dobře udělaná hydraulika. Tři funkce souběžně nejsou problém. Všichni se shodli, že je to velký posun od předešlých modelů a dokonce i od současného JCB.

Hydraulický systém našeho stroje je totiž osazen pístovým čerpadlem, což je to volitelná výbava, která se dodává společně s joysticky podkopu. Základní verze má čerpadlo zubové a vzadu mechanické páky.

„Podkop se mi ovládal velice dobře. Oproti JCB to jde hezky. Je to něco podobného jako u Volva, které jsme teď zkoušeli a byli jsme z něj nadšení,“ říká David. „Rameno se docela hezky natáhne, teleskop chodí fantasticky. To je bomba,“ rozplývá se David nad rychlostí výsuvu násady.

Musíme ale vzít v potaz, že náš stroj nebyl osazen žádnými hydraulickými zámky. S jejich přítomností by se citlivost ovládání zřejmě poněkud změnila. V každém případě, pokud si budete chtít doplnit jeřábovací hák nebo oko, měli byste si zámky podkopu a násady dokoupit.

 

Závěr

Kdybych si chtěl zahrát na poetu, mohl bych napsat, že je Terex TLB890 anglický gentleman, který prodělal výcvik u americké protiteroristické jednotky Delta Force. Terex TLB890 si jde vlastní cestou, která je jiná, než dříve u Fermeca, ale stále unikátní. Kdo chce drsně vypadající, schopný a zároveň příjemný stroj, může v Terexu TLB890 nalézt dobrého souputníka.

Komentáře

Traktor – Ježiš další traktor, už to pane Hájku nedávejte na bagry.cz založte traktory.cz. On si pak někdo může myslet, že se s tím fakt ve světě dělá... a ono jenom v Česku a v Bělorusku,...

..ve světě... – Pane Kubala správně jste napsal...s tím se dělá jenom v česku a v bělorusku...a proto se taky v česku a bělorusku o tom píše..ve světě ať si dělají s čím chtějí..každýho věc...<br />
ostatně ve světě taky mají jinou demokracii,jiné zákony a pod...

Re: Traktor – Děkuji Vám, pane Kubalo, za Váš příspěvek. Mrzí mě, že jsem se Vám tentokrát netrefil do noty, ale příště to snad bude lepší. Chystám se totiž na článek o stroji, který na 100 % v Česku ani v Bělorusku neuvidíte. Snad se Vám bude líbit.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.