JCB HMEE – poněkud rychlejší rypadlonakladač
Americká armáda dosud používá malé ženijní rypadlo FLU-419, což je sice velmi zajímavý stroj (vypadá jako Unimog s nakladačem vpředu a podkopem sklopeným na korbu), ale i přes pohon všech kol má omezenou průchodnost terénem a na silnici vyvine rychlost nejvýše 64 km/h. Navíc při provádění výkopu sedí strojník na nechráněné venkovní sedačce.
Tyto nevýhody vedly už v roce 2000 k vypracování tzv. Dokumentu provozních potřeb, na jehož základě byla vytvořena představa o vlastnostech nového stroje s pracovním označením HMEE-I (high mobility engineer excavator - rychlé ženijní rypadlo - Type I). Jak tato představa vypadala a kdo všechno se nabídnul, že takové stroje dodá?
Požadavky na stroj HMEE-I byly následující. Stroj má zajišťovat bojová postavení v počátcích vojenských operací, tzn. musí být schopen ujet minimálně 80 kilometrů za hodinu, což je rychlost vozidel v koloně. Musí umět nakládat, zvedat a kopat. Mezi jeho úkoly bude patřit zasypávání výmolů na cestách a jam na letištích, čištění a opravy drenáží, odklízení sutin, výkopy rýh a propustí, manipulace s paletami, pomoc při stavbě přístřešků, bunkrů, věží, mostů, přistávacích míst atd. Srovnávání větších ploch není po tomto stroji požadováno, jakož ani nasazení do bojových linií. Rozměry stroje HMEE musí umožňovat jeho přepravu letounem Herkules C-130.
Přihlásili se dva uchazeči - JCB a ADI (nyní Thales Australia), se kterými byly uzavřeny smlouvy o výzkumu a vývoji. Oba výrobci poskytli stroje pro zkoušky a omezené testování ve fázi vývoje. Po podrobném přezkoumání byl na podzim roku 2005 podepsán sedmiletý kontrakt ve výši 175 milionů dolarů s firmou JCB. Dodávky prvních strojů HMEE byly naplánovány na letošní rok.
Společnost JCB vyčlenila pro výrobu armádních speciálů samostatné oddělení, které vede Chris Saucedo. Během svého působení u JCB byl jako příslušník Marine Reserve povolán do Iráku, odkud si přivezl řadu vyznamenání. Krátce po návratu byl pověřen vedením projektu HMEE a v listopadu 2005 se přemístil do severoamerického závodu v Savannah ve státě Georgia, kde se HMEE vyrábí.
Zájemci v Evropě měli možnost poprvé spatřit HMEE na vlastní oči na veletrhu vojenské techniky IDET, který se konal ve dnech 2. - 4. 5. 2007 na brněnském výstavišti. HMEE se zde rychlostí sobě vlastní proháněl po zkušebním polygonu. Ani jsem netušil, jak efektně může při tak vysoké rychlosti působit jízda krabím chodem. Když HMEE stojí vedle běžného rypadlonakladače JCB 4CX, je to jako byste vedle Fabie postavili Hummer. Nejvíce asi upoutá obdivuhodná celková délka, dlouhá kapota a široké a nízké čelní sklo. Po vstupu do kabiny překvapí druhé sedadlo vlevo od řidiče. Když chcete pracovat s podkopem, musíte sedadlo otočit dozadu směrem doprava a potom ještě hodně posunout, protože kabina je neskutečně dlouhá. Jinak je zde vše jako u běžného rypadlonakladače ve standardní výbavě. Podkop i nakladač se ovládají mechanickými pákami, nakladač je osazen standardní lopatou, podkop nemá teleskopickou násadu ani stranový posuv, což je v souladu se zacílením na americký trh. Na pravé straně stroje je umístěn naviják hydraulických hadic pro ruční přídavná zařízení, což by se mohlo líbit i mnoha civilním stavebním firmám.
Šestistupňová převodovka umožňuje manuální i automatické řazení. Při prvním a druhém převodovém stupni je v činnosti hydrodynamický měnič, který se při vyšších stupních uzavře a šetří tak pohonné hmoty. Tento systém známe i z nevojenských rypadlonakladačů firmy JCB pod názvem Torque Lock. To však nemůžeme tvrdit o plně odpruženém podvozku a brzdách se systémem ABS, které u HMEE zajišťují jistou a bezpečnou jízdu i při nejvyšší rychlosti 88,5 km/h. JCB při konstrukci podvozku HMEE vycházelo ze svého traktoru Fastrac. Ten v provedení Military společně s HMEE a rychlým teleskopickým manipulátorem 523M tvoří armádní trio, které se vzájemně doplňuje. Kromě nich má JCB v nabídce i další stroje pro armádu, ale to už se jedná o civilní stroje, jejichž největší bojovou úpravou je zelená barva.
Technické parametry JCB HMEE jsou uvedeny v tabulce, která nabízí také srovnání s konkurenčním strojem Thales Australia HMEV, používaným australskou armádou, a známým rypadlonakladačem JCB 4CX:
JCB HMEE | Thales Australia HMEV | JCB 4CX | |
Provozní hmotnost [kg] | 11922 | 11990 | 7950/8660* |
Výkon motoru [kW] | 149 | 138 - 149 | 74 |
Objem motoru [l] | 5,9 | 5,9 | 4,4 |
Počet válců motoru | 6 | 6 | 4 |
Výrobce a typ motoru | Cummins ISB 02 | Cummins 6BTA | JCB |
Max. hloubkový dosah podkopu [mm] | 3940 | 4360/4510** | 4670/5880** |
Objem nakládací lopaty [m3] | 1,0 | 0,8 | 1,0 - 1,3 |
Délka [mm] | 9195*** | 8541*** | 5910**** |
Šířka [mm] | 2438 | 2490 | 2330 |
Výška po kabinu [mm] | 2692 | 2677 | 2840 |
Počet míst pro posádku | 2 | 2 | 1 |
Elektrická soustava | 24 V | 24 V | 12 V |
Počet rychlostních stupňů vpřed / vzad | 6/2 | 8/4 | 6/4 |
Max. přepravní rychlost [km/h] | 88,5 | 100,0 (dlouhodobě přes 80,0) | 38,1 |
*) Hmotnost s pevnou násadou a standardní lopatou / hmotnost s teleskopickou násadou a lopatou 6v1
**) Dosah s pevnou násadou / dosah s teleskopickou násadou
***) Délka s centrálně umístěným podkopem (výložník v podélné ose stroje)
****) Délka se stranově přesuvným podkopem (výložník sbalený kolmo k podélné ose stroje)
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře