Prototyp Sunward 55SWEL Diverto přináší nový pohled na univerzální stroje

Že by v Číně přešli od plagiátorství k uskutečňování vlastních originálních myšlenek? Opak je pravdou. Za vším stojí holandská firma Diverto Technologies B.V., která vymyslela koncept univerzálního pracovního zařízení Diverto, a nyní poskytuje licenci zájemcům z řad výrobců stavebních strojů.

Proč byl prvním právě čínský Sunward? Na to jsem se u příležitosti mnichovské premiéry zeptal ředitele Diverto Technologies, pana Leonarda Huissoona, který do celé záležitosti vnesl potřebné světlo.

Koncept Diverto vymyslel jeho otec, Dick Huissoon, ještě pod původním názvem ExLo. Výrobní výkresy, vhodné pro skutečnou výrobu, byly vypracovány společně s University of Technology, sídlící v holandském Delftu, a švýcarskou firmou Protoscar.

V roce 2005 navštívil Leonard Huissoon italský stavební veletrh Samoter, kde ho zaujal stánek firmy HPM, dovážející do Evropy čínské stroje Sunward. Ve srovnání s ostatní čínskou produkcí působily tyto stroje na pana Huissoona dobrým dojmem a o rok později podepsal s Dr. He Qing-hua, prezidentem firmy Sunward, licenční smlouvu.

Touha spojit v jednom stroji funkci rypadla a nakladače se už mnohokrát proměnila ve skutečnost, ale stále se najdou konstruktéři, kteří se snaží tuto věc vyřešit jinak a lépe. Nejrozšířenější představitelé těchto univerzálních strojů - klasické traktorové nebo kloubové rypadlonakladače - nemohou bohužel nabídnout jednu veledůležitou věc, jakou je plná otoč podkopu. To bylo impulzem pro vznik strojů jako Haulotte Multijob MJX nebo Mecalac 12MXT a nyní přichází prototyp Sunward 55SWEL Diverto, který přináší nový neotřelý nápad.

Na první pohled nemusí být zřejmé, jakým způsobem dochází ke změně rypadla na nakladač a opačně, proto jsem na letošní baumě nafotil jednotlivé fáze této transformace. Konstrukce mechanizmu částečně připomíná Mecalac, při nakládání však dojde ke sbalení a snížení nakládacích dosahů. Výhodou může být větší tuhost nakladače a dobrá kinematika podkopu. Oficiální pracovní parametry prozatím nejsou k dispozici, dle slov p. Huissoona budou uvolněny až koncem tohoto roku.

Zatím pouze víme, že stroj o provozní hmotnosti 5,5 – 5,8 t má šířku 2000 mm, délku 5200 mm a výšku 2640 mm. Poháněn je motorem Yanmar řady TNV o výkonu 45 kW. Dvourychlostní pojezd nabízí maximální rychlost 8,5 km/h. Standardní výbava by měla mimo jiné zahrnovat automatický návrat motoru do volnoběžných otáček, hydraulický rychloupínač přídavných zařízení a klimatizaci.

Když Sunward Diverto pracuje jako rypadlo, má strojník k dispozici joystickové ovládání shodné s ovládáním běžných rypadel. Zároveň při otáčení může využívat výhod zkrácené zádě, mimoosého rýpání a vzhledem k odskočení první části výložníku doprava má velmi dobrý výhled na lžíci. První část výložníku zůstává vždy nad zemí, takže by uskočení nemělo mít vliv na šířku lžíce.

Po přeměně na nakladač přebírá stroj i některé z již zmíněných výhod rypadla – otoč a možnost nakládání mimo svou osu. Ovládání nakladače se provádí pouze pravým joystickem, jak to známe z klasických nakladačů. V podobě nakladače se stroj také dobře převáží, poněvadž je velmi kompaktní a do nakládací lopaty si může nabrat rypadlové lžíce.

Diverto myslí i na zákazníky, kteří preferují kolové stroje. Na stánku holandské firmy Etec byla na letošní baumě vystavena kolová verze pod názvem Etec Diverto 806M, postavená na základě korejského rypadla Daewoo SOLAR 55W.

Společnost Hunan Sunward Machinery založil v srpnu roku 1999 Dr. He Qing-hua poblíž čínského města Čangša. V polovině roku 2002 se firma začíná specializovat převážně na výrobu minirypadel.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.