reklama
reklama

Víceúčelový kolový stroj Mecalac 12MXT prodělal menší úpravy

Na první pohled by se mohlo zdát, že vývoj stavební techniky probíhá skokově formou nových nebo inovovaných typů strojů uváděných na veletrzích a v tiskových zprávách. Opak je pravdou. V průběhu výroby se neustále něco vylepšuje a mění a mnohdy se těmto opatřením záměrně nedává mediální publicita. Jako v případě "staronového" Mecalacu 12MXT.

Než se ale dostaneme k "tajným" úpravám, které tento originální stroj podstoupil počátkem letošního roku, řekněme si něco o samotné koncepci strojů Mecalac. Mecalac umí hloubit a nakládat a přitom má pro obojí k dispozici nekonečnou otoč. Rýpá a nakládá totiž jedním a tím samým ramenem, přičemž se svým vzhledem blíží klasickému kolovému rypadlu. Kromě komplikovanějšího ramene s hydraulickým válcem výložníku umístěném na paralelogramu se od běžného rypadla liší především polohou motoru přímo na spodní podvozkové části. Otočná nástavba je "useknutá" téměř za kabinou, její přesah přes podvozek je tak při natočení o 90° pouze 235 mm (stabilita při kopání kolmo k podvozku bere tímto trochu za své, proto je vhodné zvolit příplatkovou variantu, u které opěrné patky vyjíždějí i do boku). A jako třetí rozdíl v porovnání s kolovým rypadlem bych uvedl způsob řízení - Mecalac používá kloubové řízení, jak ho známe z kolových nakladačů.

Co není na první pohled vidět, je výškový dosah při nakládání. Čep lopaty se "vyšplhá" do výšky přes 6 metrů, čímž dokonce zastíní i některé stroje s teleskopickým výložníkem. Navíc může Mecalac 12MXT nabírat na vidle palety umístěné 3 metry pod terénem. Nakládání se ovládá jedním joystickem, stiskem vypínače se přepne do režimu ovládání rypadla klasicky dvěma joysticky. Způsob ovládání je stejný jako u běžného rypadla nebo běžného nakladače. Dále jsou zde další dva režimy pro přesné a manipulační práce. Stiskem dvou tlačítek zároveň (kvůli bezpečnosti) se odjistí hydraulický rychloupínač.

Mecalac 12MXT má s nakládací lopatou hmotnost 9440 kg a je poháněn přeplňovaným čtyřválcovým motorem Cummins 4 BT4.5C o objemu 4,5 l a výkonu 74 kW. To ho odlišuje od stejně velkého, ale slabšího "bráchy" 12MSX s menším motorem o výkonu 60 kW. Mecalac jako jeden z mála výrobců ve svých prospektech uvádí i spotřebu, u typu 12MXT udává 7 až 10 l/h, což zhruba odpovídá klasickým traktorbagrům.

V hydraulickém systému pracují tři čerpadla - jedno stavitelné axiální pístové čerpadlo pro pracovní zařízení, zubové čerpadlo pro otoč a druhé stavitelné axiální pístové čerpadlo pro dvourychlostní pojezd s funkcí mikropojezdu (velmi malých rychlostí při konstantních otáčkách motoru) ovládanou pedálem. Pracovní zařízení (rameno) se skládá ze tří částí: výložníku, prodloužení výložníku a násady. Prodloužení výložníku je dále rozděleno, aby jej bylo možno hydraulicky naklápět na obě strany pro umožnění mimoosého rýpání.

A nyní se konečně dostáváme k úpravám Mecalacu 12MXT pro rok 2007. Kapota na levé straně otočné nástavby ukrývající hydraulické prvky prodělala mírný "aerodynamický" facelift a byl do ní částečně zapuštěn levý světlomet s blinkrem. Změnil se také způsob jejího otevírání - už se efektně nevyklápí směrem vpřed, ale klasicky vzhůru. Hladký povrch protizávaží na nástavbě za kabinou byl rozčleněn a opatřen nápisem Mecalac. Hydraulické vedení po výložníku bylo přesunuto z levé strany na jeho horní povrch, kde je více chráněno proti mechanickému poškození. Středový kloub dostal nové konstrukční řešení s rozpínacími pouzdry a přišlo i na modifikaci rychloupínacího systému. Ten starý totiž po čase trpěl vůlemi čepů, a tak v Mecalacu nový hydraulický rychloupínač vybavili automatickou kompenzací vůle. Princip zůstal stejný, ale zajišťovací deska je posuvná a je pod stálým tlakem, který vznikající vůle kompenzuje. Lžíce z dosavadních Mecalaců na nový rychloupínač nasadit nelze, ale existuje sada dvou příložek, které po navaření na staré lžíce problém vyřeší. Lžíce se závěsem pro nový rychloupínač lze zavěsit do původního rychloupínače, aniž by se musely provádět jakékoliv úpravy. Jak sami vidíte, nejedná se o změny zásadního charakteru, jsou to jen další krůčky na nekonečné cestě k dokonalosti.

Oblíbeným sportem prodejců Mecalacu je srovnávání tohoto stroje s tradičním traktorovým rypadlonakladačem - za jedny peníze dostanete rypadlonakladač s vlastnostmi kolového rypadla, velkým výškovým dosahem a možností srovnávání terénu mimo obrys stroje. To jsou argumenty, které mohou zastínit i nepopiratelné mínusy.

Za prvé je to cena, která odpovídá spíše kolovým rypadlům. Dále je to menší hloubkový dosah, protože Mecalac nemá teleskopickou násadu. Čtyři metry do hloubky mají opět blíže ke klasickému kolovému rypadlu stejné hmotnostní kategorie. A nakonec je to nižší pojezdová rychlost, konkrétně 27 km/hod.

U nás není mnoho firem, které se rozhodnou potěšit sebe a své okolí novým Mecalacem. Ale možná jste si ho někde na cestách už všimli. Vyskytuje se většinou v přítmí městských uliček, kde mu stačí šířka 2,8 m na to, aby se otočil a naložil auto za sebou.

Společnost Mecalac založil Pierre de Pingon v roce 1974 ve francouzském městě Annecy-le-Vieux, kde Mecalac sídlí a vyrábí stroje dodnes. Název Mecalac byl odvozen z francouzského "Mécanique du Lac", volně přeloženo jako "stroje od jezera" (závod se nachází blízko jezera Annecy). V roce 1988, po smrti Pierra de Pingona, firmu Mecalac koupila skupina Ecomat/Pel-Job, kterou roku 1996 pohltilo Volvo. Už po třech letech však Volvo prodává Mecalaca Henrimu Marchettovi, dřívějšímu prezidentovi Ecomat/Pel-Job. V dubnu 2002 Mecalac získal 74% podíl v německé firmě Ahlmann vyrábějící kolové nakladače. Jako méně známou perličku na závěr mohu uvést, že v polovině devadesátých let byly stroje Mecalac nabízeny na japonském trhu pod značkou Komatsu.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama